Ill. foto: Boozt

21 prosent vekst for Boozt, bedrer marginen

Boozt er fornøyd med en vekst på 21 prosent og at de hårfint klarer å bedre driftsmarginen i et marked som preges av prispress.

Publisert

I første halvår hadde Boozt en omsetningsvekst på 21 prosent (26 prosent i lokal valuta), til MSEK 899, og de gir en prognose på 27 prosent for hele 2019. Booztlet.com mer enn doblet omsetningen.

Driftsmarginen økte fra 4,9 til 5,2 prosent. Sammen med den andre netthandelsgiganten Zalando bidrar de til å legge press på motebransjen i Nord-Europa.

Boozts CEO Hermann Haraldsson uttaler:

– Jeg er meget fornøyd med vår sterke prestasjon i andre kvartal som er krevende. I kvartalet har Boozt.com hatt en fortsatt sterk utvikling med en netto omsetningsvekst på 21 prosent, og Booztlet.com har økt takten med en omsetningsvekst på 156 prosent. Kundetilfredsheten er fortsatt meget høy, og nøkkeltallene på ordrenivå utvikler seg i tråd med forventningene. Det er betryggende at den gjennomsnittlige ordreverdien for Boozt.com var uendret sammenlignet med foregående år, og at returandelen gikk tilbake til forventet nivå etter det høyere nivået i første kvartal. Veksten drives av at eksisterende kunder øker sin kjøpefrekvens, samt av at strømmen av nye kunder var høyere enn året før.

Hermann Haraldsson er CEO i Boozt.com.

– Prisnivået i bransjen er fortsatt presset da det endrede markedet er en utfordring for mange av aktørene, noe som resulterer i økte markedsføringsaktiviteter for å redusere høye lagernivåer. I likhet med første kvartal resulterte det kampanjedrevne markedet i en vektstangseffekt overfor markedføringskostnadene online, noe som kompenserte den pressede bruttomarginen uten å bremse veksten av nye kunder. Tross presset på marginene økte justert driftsmargin til 5,2 prosent, noe som viser hvor fleksibel forretningsmodellen vår er.

I forbindelse med kvartalsrapporten melder Boozt tillegg at netthandelerens CFO og medgründer, Allan Junge-Jensen, forlater selskapet i januar neste år.

Powered by Labrador CMS