Dette er BRAV sin første rene Swix-butikk og konseptet er spesielt
utviklet og designet for akkurat denne merkevaren. Make Studio har vært med på å
forme butikken med moderne butikkdesign for å gi en god kundeopplevelse. Butikken
åpnet på Kvadrat i juni.
Samarbeidet som gjorde det mulig
–
Samarbeidet med Make har vært godt, de skjønte fort hva jeg var på jakt
etter og klarte å løfte det inn i butikkdesignet sier, Erik Gulbrandsen, Head
of Retail i Brav som også er ansvarlig for konseptutvikling hos Brav.
– Sluttresultatet
representerer merkevaren Swix på en god måte, sier han videre.
– Samspillet mellom Swix og Make Studio har vært
avgjørende for suksessen til denne butikken. Swix sin ekspertise innen
vintersport kombinert med Make Studio sin evne til å skape tilpassede
butikkonsepter resulterte i en butikk som ikke bare viser produkter, men som også
formidler følelsen av Swix sine verdier og lidenskap, sier
Ida Steffensen, Creative Manager & Partner hos Make Studio, som står for
konseptutvikling, design, produksjon og montering av den nye butikken.
I butikken på Kvadrat er grunnprinsippene fra flaggskipbutikken
på Snø videreført.
Kassadisk, vegginnredning og varebord er tatt med videre,
men i samarbeid med Make har de fått kreative innspill på hvordan de kan tilpasse
og løfte designet og forme det spesielt til merkevaren Swix.
En unik butikkopplevelse
Den nye
Swix Brand Store på
Kvadrat kjøpesenter gir kundene en unik opplevelse som går utover tradisjonell
handel. Fra det øyeblikket man trer inn i butikken, blir man møtt av «SWIX LAB»
– et spesialdesignet konseptelement, inspirert av landslagets egen smørebuss.
Hard-varene blir satt i sentrum og uttrykket skal gjenspeile selve kjernen hos
Swix, som bygger på skismurning. For å framheve stavproduksjonen er det laget
en monter hvor alle som har vunnet VM og OL-gull med den staven er navngitt.
– I «Swix-Lab» er det benyttet
rent stål for å reflektere råheten Swix innehar som merkevare, og som en
kontrast til dette er det benyttet lys eikefinér for å underbygge det nordiske,
forteller
Steffensen.
– For å highlighte dette området
som et senter i butikken, er det lyssatt med ledbelysning, forklarer
Gulbrandsen.
– Vi har
lykkes med å skape en atmosfære som kombinerer funksjonalitet og estetikk, og
hvor kundene kan utforske Swix sine hardvare-produkter i en inspirerende og
velorganisert setting med riktig atmosfære, sier Ida hos Make.
Konsept med kontraster
– Utover dette er det brukt
lyse ulltekstiler og tepper for å skape en lunhet opp mot de harde elementene.
Dette er virkelig et konsept hvor kraften ligger i kontrasten – kontrasten
mellom ordentlig norsk hyttekos og rå performance-aktivitet, fortsetter Steffensen.
Dette ser man også tydelig i
prøverommene. Her er klesopphenget inspirert av skiltingen vi finner ute i
marka. Stedsnavnene er hentet fra nærområdet, og plassert i riktig geografisk
retning. Krakken er et direkte design av Swix sin festevoks. Det var her det
hele startet, og derfor et viktig
element å ta med seg inn når det skulle utvikles fysisk butikk. I over 70 år
har Swix jobbet for å skape de beste produktene til ski, løping og trening –
laget for å trene og prestere ute.
Rødt, hvitt og grått er gjennomgående farger i både den visuelle
profilen til Swix og deres produkter, dette er naturligvis også grunnlaget for
fargevalget i butikken.
Bredt og godt utvalg
av produkter
Den nye
Swix-butikken er nå åpen for alle, og tilbyr et bredt spekter av produkter som
dekker alt fra skiutstyr og klær, til tilbehør og utstyr gjennom alle sesonger.
Uavhengig om man er profesjonell eliteutøver eller mosjonist, skal butikken ha
noe å tilby for alle aldre og nivåer av ferdigheter.
Erik Gulbrandsen synes det var skikkelig moro å vise frem den
nye Swix Brand Store på Kvadrat kjøpesenter i Sandnes, og få testet ut det nye
butikk-konseptet. Det er en litt mindre butikk på rundt 170 kvm og ligger i
nordre fløy. Til nå er det en stor del av sommer-sortimentet, inklusive mange
nye produkter for bruk til løping og rulleski, eller en sommer-tur i fjellet
som har blitt vist. – Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra kundene på butikken
og butikkopplevelsen. Nå blir det
spennende å se hvordan det fortsetter videre og hvordan vintersesongen vil arte
seg, sier Gulbrandsen. Service- og smøretjenester kommer også til å være et
tilbud kundene kan benytte seg av.
Valg av gulv
– Her er det gått mange
runder, og vi har, sammen med kunde, vært igjennom «alt» av farger og
materialer. Gulvet vi endte opp med er nøytralt og gunstig med tanke på
vedlikehold. Teppene er spesialprodusert i Swix sin røde signaturfarge og logo,
og er med på å skape både oppmerksomhet og økt merkevarebygging i sonene hvor
dette benyttes. Gulvbelegget i «Swix Lab» er inspirert av smørebussen til
landslaget, og består av spesialtilpassede dørkplater i aluminium, forteller
Ida Steffensen.
Innredning
Når det gjelder belysning,
hylleløsninger, montré, disker og innredningen generelt har Make Studio
spesialdesignet alt til dette prosjektet. – Gjennom gode underleverandører har
vi også stått for alt av produksjon og montering, sier Steffensen. On The Spot
har levert belysningen.
Butikk-layout
– Vi har hele veien vært
opptatt av symmetri, og at butikken skal oppleves ryddig og oversiktlig for
kunden. Det er kategoriskilt for hver aktivitet som tydeliggjør hvor kunden kan
finne ønsket varegruppe. Alt av småvarer er samlet i en egen spesialdesignet
modul. Denne skaper stor oppmerksomhet og trekker kunden inn i butikk, sier
Steffensen.
Spennende utvikling videre
Swix sin åpning av butikken på Kvadrat kjøpesenter
markerer en spennende utvikling innen både vintersportdistribusjon og
butikkdesign. Denne butikken representerer en møteplass der
vintersportentusiaster kan utforske Swix sine produkter i et unikt og tilpasset
butikkmiljø.
– Med denne
pilotbutikken som et utgangspunkt kommer vi til å bygge flere rene Swix Brand
Stores i Norge de kommende
årene. Naturlig plassering er en Swix Brand Store i Oslo-området og med et ski-VM i
Trondheim 2025 er det også noe vi ser på nå, kan Gulbrandsen fortelle.
– For framtiden har vi flere gode ideer og
designelementer på blokka, som vi planlegger å ta med videre til en ny, større
butikk. 250–300 kvm er normal størrelse på en slik butikk for å få plass til
mesteparten av kjedens sortiment.
Åpnet Swixbutikk i USA
BRAV har også nylig åpnet sin første Swix-butikk i USA. Den
er lokalisert i North Conway, New Hampshire på østkysten av USA. I området
ligger en rekke skianlegg for både langrenn og alpint og i nær avstand til
White Mountains. Dette er en outletbutikk mer i tråd med det konseptet kjeden
har i sin butikk på Vestby. – Her skal vi teste egen-drevet butikk med et bredt
sortiment hvor ca. 80 % er Swix tekstil og hardvare, i tillegg til en liten
porsjon med Ulvang- og Lundhags-produkter, sier Erik Gulbrandsen. Butikken ble
åpnet i slutten av august og omsetning første uken viser at dette ble meget
godt tatt imot. Denne butikken har ikke det samme konseptet og er ikke basert
på Make sitt design. Butikken i USA
er utviklet og laget i samarbeid med NorcoSpectra som også designet butikkene på Snø og Vestby.
Grunnprinsippene er
de samme, men man finner f.eks. ikke denne Swix-Laben der. Farger og
materialvalg og flere andre elementer er allikevel i tråd med de norske
butikkene.
Det siste året har de også åpnet to rene Lundhagsbutikker i
Sverige. De jobber videre med konseptutvikling fra SNØ som inneholder alle
merker som Brav eier til å satse mer på rene merkevarebutikker.