Inngangspartiet av Swix-butikken
Butikken er bygget opp symmetrisk med kasseområdet i senter ved inngangen. Kunden skal oppleve at butikken er ryddig og oversiktlig.

SWIX med egen brand store – reflekterer verdier og lidenskap

Etter mye utvikling har Brav åpnet dørene til sin første Swix brand store på Kvadrat kjøpesenter.

Publisert

Dette er BRAV sin første rene Swix-butikk og konseptet er spesielt utviklet og designet for akkurat denne merkevaren. Make Studio har vært med på å forme butikken med moderne butikkdesign for å gi en god kundeopplevelse. Butikken åpnet på Kvadrat i juni.

Samarbeidet som gjorde det mulig

– Samarbeidet med Make har vært godt, de skjønte fort hva jeg var på jakt etter og klarte å løfte det inn i butikkdesignet sier, Erik Gulbrandsen, Head of Retail i Brav som også er ansvarlig for konseptutvikling hos Brav.

– Sluttresultatet representerer merkevaren Swix på en god måte, sier han videre.

– Samspillet mellom Swix og Make Studio har vært avgjørende for suksessen til denne butikken. Swix sin ekspertise innen vintersport kombinert med Make Studio sin evne til å skape tilpassede butikkonsepter resulterte i en butikk som ikke bare viser produkter, men som også formidler følelsen av Swix sine verdier og lidenskap, sier Ida Steffensen, Creative Manager & Partner hos Make Studio, som står for konseptutvikling, design, produksjon og montering av den nye butikken.

I butikken på Kvadrat er grunnprinsippene fra flaggskipbutikken på Snø videreført.

Kassadisk, vegginnredning og varebord er tatt med videre, men i samarbeid med Make har de fått kreative innspill på hvordan de kan tilpasse og løfte designet og forme det spesielt til merkevaren Swix.

Swix-Lab. prepareringsutstyr til ski, metallgulv skistaver på veggen
Gulvbelegget i «SWIX LAB» er inspirert av smørebussen til landslaget, og består av spesialtilpassede dørkplater i aluminium.

En unik butikkopplevelse

Den nye Swix Brand Store på Kvadrat kjøpesenter gir kundene en unik opplevelse som går utover tradisjonell handel. Fra det øyeblikket man trer inn i butikken, blir man møtt av «SWIX LAB» – et spesialdesignet konseptelement, inspirert av landslagets egen smørebuss. Hard-varene blir satt i sentrum og uttrykket skal gjenspeile selve kjernen hos Swix, som bygger på skismurning. For å framheve stavproduksjonen er det laget en monter hvor alle som har vunnet VM og OL-gull med den staven er navngitt.

– I «Swix-Lab» er det benyttet rent stål for å reflektere råheten Swix innehar som merkevare, og som en kontrast til dette er det benyttet lys eikefinér for å underbygge det nordiske, forteller Steffensen.

– For å highlighte dette området som et senter i butikken, er det lyssatt med ledbelysning, forklarer Gulbrandsen.

– Vi har lykkes med å skape en atmosfære som kombinerer funksjonalitet og estetikk, og hvor kundene kan utforske Swix sine hardvare-produkter i en inspirerende og velorganisert setting med riktig atmosfære, sier Ida hos Make.

Konsept med kontraster

Ida Steffensen, Creative Manager & Partner hos Make Studio, står for konseptutvikling, design, produksjon og montering av den nye butikken.

– Utover dette er det brukt lyse ulltekstiler og tepper for å skape en lunhet opp mot de harde elementene. Dette er virkelig et konsept hvor kraften ligger i kontrasten – kontrasten mellom ordentlig norsk hyttekos og rå performance-aktivitet, fortsetter Steffensen.

Dette ser man også tydelig i prøverommene. Her er klesopphenget inspirert av skiltingen vi finner ute i marka. Stedsnavnene er hentet fra nærområdet, og plassert i riktig geografisk retning. Krakken er et direkte design av Swix sin festevoks. Det var her det hele startet, og derfor et viktig element å ta med seg inn når det skulle utvikles fysisk butikk. I over 70 år har Swix jobbet for å skape de beste produktene til ski, løping og trening – laget for å trene og prestere ute.

Rødt, hvitt og grått er gjennomgående farger i både den visuelle profilen til Swix og deres produkter, dette er naturligvis også grunnlaget for fargevalget i butikken.

prøverom med rødt Swix teppe på gulvet.
Klesopphenget inne i prøverommene er inspirert av skiltingen vi finner ute i marka.
Trekrakk i prøverom, inspirert av en boks med skismurning.
Krakken er et direkte design av Swix sin festevoks.

 Bredt og godt utvalg av produkter

Den nye Swix-butikken er nå åpen for alle, og tilbyr et bredt spekter av produkter som dekker alt fra skiutstyr og klær, til tilbehør og utstyr gjennom alle sesonger. Uavhengig om man er profesjonell eliteutøver eller mosjonist, skal butikken ha noe å tilby for alle aldre og nivåer av ferdigheter.

Erik Gulbrandsen synes det var skikkelig moro å vise frem den nye Swix Brand Store på Kvadrat kjøpesenter i Sandnes, og få testet ut det nye butikk-konseptet. Det er en litt mindre butikk på rundt 170 kvm og ligger i nordre fløy. Til nå er det en stor del av sommer-sortimentet, inklusive mange nye produkter for bruk til løping og rulleski, eller en sommer-tur i fjellet som har blitt vist. – Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra kundene på butikken og butikkopplevelsen. Nå blir det spennende å se hvordan det fortsetter videre og hvordan vintersesongen vil arte seg, sier Gulbrandsen. Service- og smøretjenester kommer også til å være et tilbud kundene kan benytte seg av.

Valg av gulv

– Her er det gått mange runder, og vi har, sammen med kunde, vært igjennom «alt» av farger og materialer. Gulvet vi endte opp med er nøytralt og gunstig med tanke på vedlikehold. Teppene er spesialprodusert i Swix sin røde signaturfarge og logo, og er med på å skape både oppmerksomhet og økt merkevarebygging i sonene hvor dette benyttes. Gulvbelegget i «Swix Lab» er inspirert av smørebussen til landslaget, og består av spesialtilpassede dørkplater i aluminium, forteller Ida Steffensen.

Alt av småvarer er samlet i en egen spesialdesignet modul som skaper stor oppmerksomhet og trekker kunden inn i butikk.

Innredning

Når det gjelder belysning, hylleløsninger, montré, disker og innredningen generelt har Make Studio spesialdesignet alt til dette prosjektet. – Gjennom gode underleverandører har vi også stått for alt av produksjon og montering, sier Steffensen. On The Spot har levert belysningen. 

Butikk-layout

– Vi har hele veien vært opptatt av symmetri, og at butikken skal oppleves ryddig og oversiktlig for kunden. Det er kategoriskilt for hver aktivitet som tydeliggjør hvor kunden kan finne ønsket varegruppe. Alt av småvarer er samlet i en egen spesialdesignet modul. Denne skaper stor oppmerksomhet og trekker kunden inn i butikk, sier Steffensen.

Spennende utvikling videre

Swix sin åpning av butikken på Kvadrat kjøpesenter markerer en spennende utvikling innen både vintersportdistribusjon og butikkdesign. Denne butikken representerer en møteplass der vintersportentusiaster kan utforske Swix sine produkter i et unikt og tilpasset butikkmiljø.

– Med denne pilotbutikken som et utgangspunkt kommer vi til å bygge flere rene Swix Brand Stores i Norge de kommende årene. Naturlig plassering er en Swix Brand Store i Oslo-området og med et ski-VM i Trondheim 2025 er det også noe vi ser på nå, kan Gulbrandsen fortelle.

– For framtiden har vi flere gode ideer og designelementer på blokka, som vi planlegger å ta med videre til en ny, større butikk. 250–300 kvm er normal størrelse på en slik butikk for å få plass til mesteparten av kjedens sortiment.

Swix-butikken tilbyr et bredt spekter av produkter som dekker alt fra skiutstyr og klær, til tilbehør og utstyr gjennom alle sesonger.

Åpnet Swixbutikk i USA

BRAV har også nylig åpnet sin første Swix-butikk i USA. Den er lokalisert i North Conway, New Hampshire på østkysten av USA. I området ligger en rekke skianlegg for både langrenn og alpint og i nær avstand til White Mountains. Dette er en outletbutikk mer i tråd med det konseptet kjeden har i sin butikk på Vestby. – Her skal vi teste egen-drevet butikk med et bredt sortiment hvor ca. 80 % er Swix tekstil og hardvare, i tillegg til en liten porsjon med Ulvang- og Lundhags-produkter, sier Erik Gulbrandsen. Butikken ble åpnet i slutten av august og omsetning første uken viser at dette ble meget godt tatt imot. Denne butikken har ikke det samme konseptet og er ikke basert på Make sitt design. Butikken i USA er utviklet og laget i samarbeid med NorcoSpectra som også designet butikkene på Snø og Vestby.

Grunnprinsippene er de samme, men man finner f.eks. ikke denne Swix-Laben der. Farger og materialvalg og flere andre elementer er allikevel i tråd med de norske butikkene.

Det siste året har de også åpnet to rene Lundhagsbutikker i Sverige. De jobber videre med konseptutvikling fra SNØ som inneholder alle merker som Brav eier til å satse mer på rene merkevarebutikker.

Powered by Labrador CMS