«It feels like home», er mottoet til Brando.
«It feels like home», er mottoet til Brando.

Ny kjede tilbyr hverdagsluksus

Brando er en ny kjede som skal tilby hverdagsluksus. De åpnet sin første butikk i Kristiansund omtrent samtidig som koronaen brøt ut i mars, og i forrige uke nummer to på Sirkus Shopping i Trondheim.

Av Odd Henrik Vanebo

I utgangspunktet er Brando en trøndersk kjede som selger både dame- og herreklær, i tillegg til interiørartikler.

Åpning av butikk nummer to skjer samtidig med utbruddet av koronabølge nummer to. Kan det gå bra?

– Det er mindre enn en uke siden vi åpnet i Trondheim, men til vår glede har responsen og omsetningen vært over all forventning de første dagene. Ikke minst tatt i betrakting den tiden vi befinner oss i, sier Pål Erik Solli-Sæter, salgs- og markedsansvarlig i Brando til Retailmagasinet.

Salgs- og markedsansvarlig Pål Erik Solli-Sæter
Salgs- og markedsansvarlig Pål Erik Solli-Sæter

Brando skal vinne med en original butikk som bokstavelig talt skal få kundene til å føle seg hjemme:

– Ja, konseptet er utviklet med baktanken om at ‘It feels like home’, som er vårt motto. Vi ønsker å skape en atmosfære og miljø hvor kunden får lov til å ta tiden tilbake, enten et er i den fysiske butikken eller den digitale.

Innsiktet mot ‘high end’?

– Nei, det vil jeg ikke si. Vi er midt imellom ‘low and high’. Slik vi ser det, er det et behov i markedet innen dette segmentet. Butikkene og varemiks er tilpasset butikkens nedslagsfelt, altså lokalsamfunnet.

– Et "value for money"-konsept der man skal finne gode kvaliteter til gode priser. Derfor er ‘hverdagsluksus’ et ord vi bruker både om produktene og følelsen i butikken, forklarer Solli-Sæter.

Sirkus Shopping er bare starten for Brando-kjeden.
Sirkus Shopping er bare starten for Brando-kjeden.

Trøndersk kjede

Butikklokalene preges av moderne jordfarger, mørke kontraster og miljøvennlige naturmaterialer. Det bugner av grønne planter og tekstiler.

Godt med prøverom, selvfølgelig.
Godt med prøverom, selvfølgelig.

– Brando-konseptet skal gi kundene litt luksus i hverdagen, med en behagelig handleopplevelse der de kan slå seg ned i sofaen og bruke god tid i butikken. Vi setter servicen høyt og kan tilby kvalitetsprodukter til en god pris, som passer til både kvinner og menn i alle aldre, forteller butikksjef Amanda Kvakland.

Selger alt kunden ser i butikken

I sortimentet inngår merker som Vila, Selected, Sisters Point og Jack & Jones, i Trondheim også eksklusive danske merker som A-View, mbyM og Résumé.

– I tillegg til klær selger vi litt interiørartikler som lys, table books og mobildeksler. Det som er litt spesielt denne butikken er at vi selger alt man ser i butikken. Så hvis noen er interessert i å kjøpe sofaen, en plante eller en lampe som henger på veggen, er det bare å komme med et bud, opplyser butikksjefen.

En 24/7-butikk

Nyåpningen på Sirkus Shopping er bare starten for Brando-kjeden. Pål Erik Solli-Sæter har klare tanker om hva som skal skille butikkonseptet fra konkurrentene:

– Brando er skapt som en 24/7-fullverdig plattform. Kunden kan møte oss i butikken eller hele døgnet, alle dager i året i nettbutikken vår. Uansett om det handles online eller over disk, er det butikken som er avsenderen, poengterer Solli-Sæter.

Butikksjef Amanda Kvakland
Butikksjef Amanda Kvakland