Felleskjøpet utvider salget av mat – nå også ost
Nå skal alle de tre store landbrukssamvirkene selge mat i Felleskjøpets butikker.
Siden i fjor vår har utvalgte Felleskjøpet-butikker solgt mat fra bonden. Matvarene fra Nortura er varer som ellers selges kun til hotell- og restaurantmarkedet. Pilotprosjektet beskrives som en suksess, og nå kommer det tredje store bondesamvirket også inn i samarbeidet.
– Mat i verdensklasse
Fra 14. februar skal de aller fleste butikkene som allerede selger mat også ha en egen disk med ost og smør fra TINE.
– Dette er neste steg i satsingen på å bygge Felleskjøpet som en kanal hvor bonden også selger produktet sitt. Vi er allerede en ledende leverandør av driftsmidler, maskiner og redskap bonden trenger for å produsere maten. Nå får vi enda mer av bondens mat ut i bondens butikk, og husk at bondens butikk er for alle, sier Trond Fidje, nordisk konserndirektør for detaljhandel i Felleskjøpet Agri.
Denne uka var Fidje og samarbeidspartnere fra konsernledelsene i TINE og Nortura samlet hos Felleskjøpets avdeling på Kløfta utenfor Oslo. Dette er én av butikkene som nå skal utvide matsatsingen med ny ost- og smørdisk.
– Den norske bonden lager mat i verdensklasse på norske ressurser, og det er fantastisk hyggelig for TINE å utvide butikksamarbeidet med våre gode samvirkekollegaer i Felleskjøpet til også å inkludere kjerneprodukter som ost og smør. Dette er kortreist og tradisjonsrik mat fra den norske bonden, solgt i bondens butikk. Vi håper de nye produktene blir tatt godt imot av forbrukerne, og at samarbeidet vårt kan utvikles ytterligere i tiden fremover, sier Petter Torvund, direktør dagligvare og KBS i TINE.
Større utvalg
I de nye TINE-diskene hos Felleskjøpet vil kundene finne et bredt utvalg med alt fra vellagrede oster, ferdigrevet pizzaost i store forpakninger, smør fra både Kviteseid og Setesdal, og et utvalg brunoster.
Nortura har samarbeidet med Felleskjøpet om salg av mat i snart ett år, blant annet svinekjaker, kjøttkaker, spekeskinke og ekstra tjukke grillpølser.
– Vi har opplevd et enormt engasjement fra våre eiere rundt dette siden lansering, og vi er utrolig fornøyde med at satsingen utvides. Prosjektet har vært en unik mulighet til å skape nye arenaer for bondens produkter. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier Hans Thorn Wittussen, visekonsernsjef i Nortura.
Har slått an
Felleskjøpet har 97 egeneide butikker over hele landet.
Felleskjøpets undersøkelser viser at mattilbudet har slått veldig godt an i et bredt lag av kundemassen. Seks av ti kunder som handler mat fra kjølediskene er den vanlige forbrukeren. To av ti er bønder, og de siste to av ti er Felleskjøpets egne ansatte.
– Sju av ti kunder i våre butikker er forbrukere. Vår satsing på kvalitetsmat fra den norske bonden er ett bidrag i å få kvalitetsprodukter fra våre eiere som ikke er så lette å få tak i vanlige dagligvarebutikker ut til folk flest. Vi setter pris på å ha Tine og Nortura med på denne satsingen, og følg med – her kommer det mer etter hvert, sier Trond Fidje i Felleskjøpet Agri.