FastFood bytter navn til Convenience
Bransjebladet FastFood er inne i sin 20. årgang og følger opp markedstrendene ved å endre magasinnavnet til Convenience.
Bakgrunnen for navneendringen er at begrepet convenience i stadig større grad brukes som bransjebetegnelse. Rett oversatt betyr convenience bekvemmelighet.
– Det handler i større grad om å gjøre det lettvint og behagelig for kundene å ta seg en rask matbit, eller fylle andre servicebehov når de er på farten. Av den grunn følger vi opp med navnebyttet, sier redaktør Karine Hildonen Henriksen.
Hun overtok som ny redaktør ved årsskiftet 2016/2017.
– Min erfaring så langt, er at conveniencebransjen er i en rivende utvikling med mange aktører som både viser en sterk vekst og en skikkelig offensiv holdning. Det er gøy og utrolig spennende å følge denne utviklingen, sier hun.
Convenience inkluderer
FastFood har dekket hele KBS-bransjen (Kiosk, bensinstasjon og servicehandelen) gjennom 20 år.
– Vi dekker i tillegg stoffområder i en bredere forstand. Eksempelvis som de nye trendy kaffebarene, små kafeer, bakerier, street-food-konsepter, quick- og fast casual restauranter. Sistnevnte handler om spisesteder som også satser på gode matopplevelser i hyggelige lokaler – uten at de nødvendigvis kaller seg for en restaurant, ala typen «fine dining», sier Henriksen.
Navnebyttet gir dermed rom for mer inkludering, fremfor en ekskludering av nye og mer trendy mat- og drikkekonsepter i Norge.
Alle vil vokse på mat
Mat på farten og typen «grab and go» løsninger er uten tvil et satsningsområde for mange. Her ser vi ferske eksempler både innen dagligvarehandelen, og andre nisjebutikker som apotekene.
– Samtidig ser vi en massiv trend innenfor tradisjonelle kiosker, gatekjøkken og bensinstasjoner. De hever seg både med god kvalitetsmat, bedre service og nye spiseløsninger for sine kunder.
Ferske tall fra SSB viser nettopp at det er matkategorien som gir bensinstasjonene vekst.
Venter ny vekst i 2018
Elisabeth Sjørbotten overtok som ny annonsesjef i desember 2016, og magasinet leverer et positivt resultat for 2017. Sjørbotten er derfor optimistisk med tanke på 2018.
– Vi har utelukkende fått god respons fra våre lesere, annonsører og andre samarbeidspartnere. De uttaler at Convenience er et mye mer dekkende og trendy navn, sier hun.
– Vi gleder oss stort til det kommende året, og vi regner med at våre lesere og kunder vil merke seg de forbedringene vi nå gjør. Vi satser selvfølgelig på ytterligere god vekst i 2018, avslutter Henriksen og Sjørbotten.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her