Fra varehussjef til norgessjef på tre år
I 2014 ble Erlend Kramer ansatt som varehussjef for Rusta i Åsane. Tre år etter er han nå norgessjef i landets raskest voksende varehuskjede.
Da den svenske varehuskjeden Rusta bestemte seg for å gå inn i det norske markedet i 2014, så Erlend Kramer en mulighet til å bli med å bygge opp en organisasjon fra grunnen av. I mars 2014 ble han ansatt som varehussjef i Åsane, og det tok ikke lang tid før han steg i gradene.
– Jeg hadde et ønske om å starte fra scratch og bygge en tydelig profil for Rusta i Norge. Det var årsaken til at jeg takket ja til jobben som varehussjef i første omgang. Med et godt apparat i ryggen vil jeg si at vi har lykkes godt med vår visjon og våre mål, sier Erlend Kramer i en pressemelding fra Rusta.
Allerede i februar 2015 ble Kramer forfremmet til regionsjef for Norge. Under to år etter, i mai i år, tiltrådte han stillingen som norgessjef i Rusta, som i dag teller 19 varehus.
– Underveis i hele denne reisen har jeg blitt sett og fått utfordringer av Rusta som er svært opptatte av medarbeidernes utvikling og internkompetanse. Jeg er fryktelig takknemlig for å ha fått fritt spillerom til å utvikle meg, forteller norgessjefen.
Satser på interne talenter
Det å verdsette og satse på interne talenter er viktig for Rusta, skriver selskapet i pressemeldingen. Det var slik Erlend Kramer selv fikk fart på Rusta-karrieren, og den nye norgessjefen er klar på at de interne talentene skal satses på.
– Det er klart at om man har kjennskap til hvordan hverdagen er i Rusta, så har man et forsprang som vi må ta vare på og utvikle videre. En ting er å si at vi satser på interne talenter, det er noe helt annet å vise det i praksis, sier han.
Viktig å forstå alle ledd i bedriften
For Kramer har erfaringen som varehus- og regionssjef vært viktig for å lykkes som norgessjef i Rusta. Han mener det er avgjørende med en grunnleggende forståelse for prosessene, oppgavene som man delegerer, og kunnskap om hvilken effekt det har for de lokale varehusene.
– Det er nøkkelen for å lykkes. Lederskap handler i stor grad om å forstå alle ledd i bedriften så du kan spille andre gode. Det vi bestemmer sentralt har en effekt på alle våre 19 varehus. Derfor er det viktig å forstå konsekvensen alle tiltak har for selskapet, og ikke minst på lokalt nivå hos de enkelte varehusene, sier Kramer.
Norgessjefens tips til unge talenter
Kramers Rusta-eventyr har gitt han masse erfaring, og han deler gladelig tips til unge talenter der ute som selv ønsker å stige i gradene:
- Ha en god og positiv innstilling
- Sett deg tydelige mål, og vær flink til å stemme av disse målene underveis
- Vær nysgjerrig, involver deg, og bry deg om selskapet du jobber i
- Utfordre deg selv og beveg deg utenfor komfortsonen, det er da du utvikler deg mest
Til de som ønsker å gjøre en karriere i Rusta kan norgessjefen si følgende:
– Kulturen vår er preget av samhold, hvor det å gjøre hverandre gode tas som en selvfølge. For mennesker som ønsker å gjøre en karriere innen retail er jeg ikke i tvil om at Rusta er en skattekiste, fastslår Kramer.
Attraktiv arbeidsplass for retailtalenter
Selv med kun seks måneders fartstid som norgessjef, er Kramer klar for å løfte Rusta Norge ytterligere, og til det trenger han stadig nye talenter.
– Målet mitt er at Rusta skal fortsette å være en attraktiv arbeidsplass for retailtalenter, slik at vi kan fortsette å bygge et godt team rundt oss. Det er helt avgjørende for å lykkes med den farten vi har, avslutter norgessjefen.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her
Rusta, som kom til Norge i 2014, har rukket å åpne 19 varehus fra Kristiansand i sør til Bodø i nord. Allerede til sommeren 2018 vil Rusta Norge telle 25 varehus med nyåpninger i Hamar, Lyngdal, Stord, Arendal, Haugesund, og Fredrikstad.
Selskapet har ca. 1600 ansatte. For mer informasjon, se www.rusta.no.