Det er travelt på Postens godssenter i Oslo. De aller fleste pakkene går gjennom denne terminalen. (Foto: Håvard Jørstad/Posten)
Det er travelt på Postens godssenter i Oslo. De aller fleste pakkene går gjennom denne terminalen. (Foto: Håvard Jørstad/Posten)

Pakkerekord for Posten og Bring

Publisert


Denne helgen har nettbutikker over hele landet, og i Norden for øvrig, pakket bestillingene som kom inn på fredag, og nå er pakkene på vei inn til oss. På terminalene i Norge jobber det over 100 flere medarbeidere enn vanlig. Samtidig er det ventet tre ganger flere vogntog enn normalt til Postens godssenter i Oslo, og her kommer det til å passere over 200.000 pakker i løpet av døgnet.

– På tre år har Black Friday befestet sin posisjon om den største enkeltdagen for både nettshoppere og nettbutikker. For oss i Bring er dette starten på julehandelen og årets travleste og triveligste periode, sier e-handelsdirektør Gunnar Henriksen i Posten Norge. Bring har beregnet at én million nettshoppet på Black Friday.

Digital natives og silversurfers

I år er det nesten umulig å unngå å høre om Black Friday og et utall gode tilbud. Nær sagt alle kjenner til fenomenet, og spesielt blant skandinaviske «Silversurfers» - altså dem over 60 år – har kjennskapen økt voldsomt de siste årene. I fjor var det hele 87 prosent i denne gruppen som kjente til Black Friday og at da er det gode tilbud å få, mot bare 31 prosent året før.

– Silversurfers tar i større grad enn tidligere i bruk nettet til å handle julegaver, men det er fortsatt de yngste aldersgruppene som dominerer nettshoppingen. De er såkalte «digital natives» – de er født med internett og bruker det til nær sagt alt i livet, inkludert shopping, forklarer Henriksen.

Milliard-terminaler

Den økende netthandelen krever et større apparat som håndterer de enorme mengdene pakker som Bring henter inn. Konsernet distribuerer 40 millioner pakker hvert år, og har investert over 4 milliarder kroner i nye terminaler de siste årene.

– Ingen kjenner Norge bedre. Vi er den aktøren med de beste forutsetningene for å bistå nettbutikkene med effektiv logistikk og gi kundene en god kjøpsopplevelse på nett. Det er viktig for at de skal kunne vokse og hevde seg i internasjonal konkurranse også i fremtiden, sier Gunnar Henriksen.

(Pressemelding)