Butikksjef Silje Vallestad er fornøyd med det første kvartalet for Poden & Boden.

Poden & Boden treffer med originalt bruktkonsept

Tre spenstige kvinner i Førde har etablert en bruktbutikk som slår an: Poden & Boden. Responsen lokalt og i nabobygdene har vært overveldende.

Publisert

Vi spør butikksjef Silje Viktoria Vallestad om hva som er konseptet.

– Mange har overflod av pent brukte klær, ting og utstyr som bare blir liggende i boden, men som kan gi andre mye glede. Hos Poden & Boden kan det du ikke lenger har bruk for, få et nytt hjem, svarer hun til Retailmagasinet.

Poden & Boden
Kundene kan booke plass hos Poden & Boden og få sin egen lille butikk.
Poden & Boden
Hyller i flere varianter.

– Du booker plass i butikken, henger dem opp i din egen lille butikk, og vi tar oss av salget. Kunden får se og prøve varen før handel. Du slipper budrunder i kommentarfelt, frakt og pruting – og mottar 79 % av salget, forklarer hun videre.

 – Hvordan har driften vært de tre første månedene?

– Veldig kjekt – og veldig utfordrende ettersom vi aldri har drevet noe slikt før. Vi er tre damer som tar til oss alle tilbakemeldinger og bruker søndager og kvelder på å omstille oss! Vi har allerede ommøblert butikken flere gangar for å finne ut av hva som funker

Gründerne melder om en overveldende respons lokalt og i nabobygdene.

– Etter 11 uker nådde vi en million i salg – der 79 % går ut til bodeierne. Helt surrealistisk!

Poden & Boden. Eierne var alle tre aktivt med i klargjøringen av butikken. F.v. Sigrid Eikeland, Silje Vallestad og Marie Birkeland.
Eierne var alle tre aktivt med i klargjøringen av butikken. F.v. Sigrid Eikeland, Silje Vallestad og Marie Birkeland.

– Hva er definert marked? Er det nok folk i regionen for et slikt konsept?

– Vi tilbyr boder til både barneklær, ungdomsklær, dame og herre – i tillegg til hyller der du selv velger hva du selger – alt fra barneleiker til interiør. Dette betyr at vi når ut til veldig mange.

Poden & Boden, barneleker
Barneleker får nye eiere, og levetiden forlenges.
Poden & Boden
Sko og vesker er populære produkter

De har ikke en definert kundegruppe – inn døra kommer både poden og bestemor, fulgt at studenter og voksne.

I Førde er det mange arbeidsplasser i omegn, og en god handelsby, så så Silje mener at de når ut til nabobygdene på en god måte. 

"Min butikk"

På hjemmesiden er det en "Min butikk!"-funksjon. Her kan kunden registrere varer hun ønsker å selge i butikken, booke bod eller Poden & Boden.

– Her har du også full oversikt over hva du selger og det daglige salget ditt, ukentlig og totalt. Dette kommer inn direkte ved salg slik at du kan følge med i sanntid, så du vet om det er på tide å fylle på, forklarer butikksjefen.

Dansk IT i bunnen

– Hva slags IT-løsninger bruker dere?

– Vi benytter oss av danske WeCircle og har veldig gode erfaringer med dette. Et virkelig smart system, skryter Silje Vallestad.

Poden & Boden, interiør
Et ryddig interiør som gjør det lett for kundene å finne det de er ute etter. Klær dominerer.
Powered by Labrador CMS