Innhold fra annonsør
Ikke størst blant dagligvarekjedene, men i front på IT og innovasjon
Bunnpris er den minste av de fire dagligvaregrupperingene i Norge. Likevel er de blant de mest innovative på teknologi. Kjeden var blant annet først ute med selvbetjeningsløsning i dagligvare, allerede i 2011.
Første butikk var på Blindern og fikk stor medieomtale.
– Det var en helt selvbetjent butikk uten en eneste manuell kasse, men vi var nok vel tidlig ute. Markedet var ikke modent ennå, erkjenner Øyvin Domaas, IT-sjef i Bunnpris.
Senere er selvbetjening blitt mer utbredt, selv om flere store kjeder fortsatt sitter i ro. Da Bunnpris for noen år siden begynte å rulle ut selvbetjening i flere butikker, skjedde det i samarbeid med Data Nova.
Bunnpris valgte Data Nova som ny IT-leverandør i 2016.
– Som minst av dagligvareaktørene er det viktig at vi har noen konkurransefortrinn. Vi ønsket å finne en IT-leverandør som ga oss en god løsning raskt og effektivt. Fra Data Nova har vi et system hvor vi raskt kan ta gode idéer ut i butikkene våre, sier Domaas.
Skiftet plattform
Bunnpris skiftet IT-plattform i 2016/-17og gikk over til Data Nova.
– Byttet tok et års tid og krevde naturlig nok ressurser, slik alle skifter av plattform gjør. men Data Nova har hele tiden vært framoverlent og tilpasningsdyktige. De var best på time-to-market. Ikke mange har klart en slik overgang på bare ett år, konstaterer Domaas fornøyd.
Han forteller at de byttet til Data Nova fordi det var et mer moderne system:
– Det er kort vei fra tanke til implementering.
Oppdateringer har gått helt smertefritt de senere årene.
– I sum har vi et godt samarbeid med Data Nova. Sammen kommer vi alltid fram til gode løsninger, og driften er stabil, sier Domaas.
Fordel for både kunder og betjening
Selvbetjeningsløsningen som Bunnpris har fått utviklet i samarbeid med Data Nova er laget for å være svært kundefokusert. Sluttkunden skal kunne gå gjennom hele betalingsprosessen uten å måtte spørre betjeningen om hjelp.
– Kunden opplever en enkel handel. Kundeopplevelsen er blitt god med det nye selvbetjeningskonseptet vårt, fastslår IT-sjefen.
Også for de butikkansatte er løsningen enkel å forholde seg til. For aldersbestemte varer som alkohol og legemidler kan butikkansatte fra avstand sjekke at kunden er over aldersgrensen og godkjenne.
Innovativ identifikasjon
Bunnpris prøver ut nye former for identifikasjon i tillegg til kundekort og app. De er først ute her til lands med fingeravtrykk som identifikasjon.
Også kundens alder kan sjekkes gjennom fingeravtrykk-identifisering. Bunnpris registrerer ikke fingeravtrykket opp mot navn (personvern), kun at fingeren er over 18 år ved at fingeravtrykket er gjort om til et nummer i databasen.
For tiden tester Bunnpris og Data Nova også identifikasjon av kunde gjennom skanning av håndflata (palm). Bunnpris Munkegata i Trondheim er pilot. Også på dette feltet er de først ute i Norge. Identifikasjon av håndflata har den fordelen at ingen berøring trengs. Kunden holder bare hånda opp foran skanneren.
Gode integrasjoner
Øyvin Domaas forklarer at Bunnpris bruker Data Nova til alt som har med varer i butikk å gjøre, unntatt regnskap. Det vil si i kassene, på bakrommene (PC'en som knytter alle systemene sammen), rapportering, styring av varer til den enkelte butikk, prising, tilbud, rabatter og kampanjer.
Data Nova sørger også for at alle systemene i butikk snakket sammen med øvrige systemer, eksempelvis Tomra og Vensafe.
– Data Nova gir oss det vi trenger på alle områder, avslutter Øyvin Domaas.