Her åpner et nytt byggevarekonsept med stor festivitas i Narvik i morgen. (Foto: Byggtorget)

Byggtorget går mot strømmen

Byggtorget lanserer nytt butikkonsept med Snøhetta, når Mathisen & Mathisen i Narvik i morgen flytter inn i nye lokaler på ca. 7.000 kvadratmeter og blir kjedens største.

Publisert

Arkitektfirmaet Snøhetta har vært involvert i utformingen av det nye butikkonseptet, opplyser Mestergruppen i en pressemelding.

Vel innenfor porten kan kundene orientere seg på et stort kart over varehuset.

Satser på fysiske butikker

I en tid med mye fokus på butikkdød, detaljhandelskjeder som går konkurs, og IKEA som stopper utrullingen av flere anlegg, velger altså Byggtorget å satse stort på fysiske butikker. Ikke bare er lokalene nye, også butikkonseptet er nytt. I samarbeid med Snøhetta har Mestergruppen, som eier Byggtorget, utviklet et helt nytt butikkonsept for byggevarehandel i Norge.

Ansattes fagkompetanse viktig ledd

Utstillingene, i flere etasjer, er arrangert slik at produktene kan sees sammen. (Foto: Byggtorget)

– Våre butikker kommer til å ha en helt sentral rolle i fremtidens kundereise, sier kjededirektør Per Ivar Harila. – Vi ser en tydelig utvikling i kunders bruk av nett og digitale verktøy, noe vi i Byggtorget skal støtte oppunder i fremtiden. Men når det kommer til de endelige valgene både på løsninger og produkter, kommer fagkompetansen til våre ansatte og utstillingene i butikk til å være et viktig ledd i kundereisen.

Design får fram verdiene

Også temautstillinger. (Foto: Byggtorget)

– Snøhetta har bidratt til å få frem en design som skal få frem styrkene og verdien i kjeden. Kundene vil oppleve at det nå blir enklere å se og vurdere produktene. Store utstillinger viser gulv, vegg, baderomsplater, dører, vinduer, listverk og tak, i tillegg til utemiljøer med ovner, peiser og takprodukter.

Kan se produktene sammen

– De nye utstillingene er bygd opp slik at man enkelt kan ta med seg for eksempel en stor gulvprøve til veggutstillingen og se produktene sammen. Det samme kan man gjøre med dører og lister og se dem sammen mot hverandre. Det blir til og med mulig å se hvordan varme slipper gjennom ulike typer vindusglass, sier Per Ivar Harila.

Rulles ut over hele landet

Byggtorget vil rulle ut sitt nye konsept over hele landet. Størrelsen på anlegget i Narvik kommer ikke til å være en standard for resten av kjeden, men det moderne designet og utstillingskonseptet blir likt. – Vi kommer nok til å bruke to-tre år på full utrulling til alle våre 107 butikker i kjeden, sier Harila. Investeringsviljen hos våre medlemmer til utvidelse og oppgradering er helt enorm, og vi ligger i rute til å ha oppgradert ca. 30 anlegg i løpet av året, fortsetter han.

Forventer økt omsetning

Daglig leder Eirik Just Mathisen i Byggtorget Mathisen & Mathisen i Narvik forventer at den store satsingen fører til økt omsetning. – I dag omsetter vi for rundt 50 millioner i året her i Narvik. Med de nye lokalene og et helt nytt butikkonsept, er det naturlig å forvente en økning.

4. generasjon Mathisen

Byggtorget Mathisen & Mathisen har en lang historie i Narvik. I dag er det fjerde generasjon Mathisen som leder bedriften. I 2014 ble den kåret til årets bedrift i Ofotregionen.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS