Fornøyde medarbeidere i Øvre Årdal klare for åpning av Europris-butikk nummer 250. Butikksjefen Lena Nyheim Igari (liggende) med fra venstre: Nicole Nickel, Sara Rye, Connie Kvammen, Mengistab Gebreyesus, Kaia Røneid, Thea Moen Trollebø og Julia M. Igari. (Foto: Europris)

Europris åpner butikk nummer 250

Feirer 25-årsdagen med butikkåpning og sikter videre mot neste mål: 300 butikker.

Publisert

Europris er en ungdommelig og vital 25-åring. Det fastslår Europris-sjefen Pål Wibe som torsdag 30. november kan feire åpningen av butikk 250 siden starten i Støperigaten i Stavanger for ganske nøyaktig 25 år siden. Den nye butikken befinner seg i Øvre Årdal.

Administrerende direktør Pål Wibe i Europris står i spissen for den største moderniseringen og oppgraderingen av butikkene i Europris’ historie. (Foto: Europris)

– Det betyr et snitt på 10 nye butikker i året, og med 11 nye de siste årene, og med ni kontrakter allerede signert for 2018, er det klart at veksten vil fortsette, sier Pål Wibe i en pressemelding.

– Etter åpningen denne uken gleder jeg meg allerede til vi passerer 300 butikker. Da skal vi ha en ordentlig feiring. Målet var 270 butikker ved utgangen av 2020, og dette målet skal vi nå, sier Pål Wibe som venter å nå over 30 millioner betalende kunder i løpet av 2017, en medarbeiderstab på 2700 og en omsetning på seks milliarder kroner.

Nærbutikk over hele landet

Wibe forteller videre at butikken i Øvre Årdal er den mest moderne av alle landets Europris-butikker.

– Jeg er like stolt av denne butikken som av de 249 andre. Det er mange Årdaler i landet vårt – det vil si kommuner med i overkant av 5000 innbyggere. For Europris er det viktig å være nærbutikk for innbyggerne over hele landet, sier Wibe.

– Jula er den morsomste tiden for en butikk og en kjede som vår, og vi er glade for at butikken i Årdal står klar til å ønske velkommen til hele Norges julebutikk. Vi elsker sesong og festlige anledninger, sier Wibe.

46 millioner enkeltartikler

Europris’ egne merker suppleres hele tiden med andre merkevarer som for eksempel Sloggi, Janus og Pierre Robert i tekstil.

– Vi har også fulgt opp suksessen fra de anerkjente engelske Harris malerpenslene og har introdusert vårt eget malingsmerke «P» som produseres i Sverige. I våre butikker finner du ikke mindre enn 46 millioner enkeltartikler. Og vi kjøper inn fra hele 55 land. At vi vinner ikke bare på pris, men også på kvalitet, får vi stadig nye bevis på. Te-lysene fra Europris brant dessuten lengst, renest og penest ifølge en fersk TV2-test. Rimelig spylevæske er en annen testvinner.

Støtte til idrettslag og Kirkens Bymisjon

Europris sponser topplag i fotball, ishockey og håndball. Nå lanserer kjeden SPOND og Europris Cashback.

– Cashback er en rask og enkel måte å få inn penger til enkeltlaget, enten laget spiller fotball, håndball eller gjør noe helt annet. Europris er stolte av å kunne støtte lag og norsk idrett. Når et medlem handler hos Europris går 2% av kjøpesummen til enkeltlaget. Pengene kan brukes til å kjøpe nytt utstyr, finansiere turer eller hva som helst annet som gruppen din behøver, sier Wibe.

Europris støtter også Kirkens Bymisjon. Disse midlene er øremerket vanskeligstilte i Oslo, Bergen, Stavanger og Fredrikstad. Vi hjelper også til med klær, mat og utstyr etter behov, for eksempel soveposer til uteliggere og utstyr til sommerleir for barn.

Fornøyde gründere

– Det er fantastisk morsomt å se hva Europris har vokst til å bli. Jeg er stolt og heier fortsatt på Europris - nå som fornøyd kunde, sier Terje Høili.

Wiggo Erichsen, som startet det hele for 25 år siden, er ikke mindre fornøyd;

– At «babyen» min skulle bli så stor hadde jeg ikke en gang drømt om, sier han som også er en trofast Europris-kunde.

Vokser mer enn markedet

Europris vokste i 2016 betydelig mer enn markedet for øvrig, og kjeden hadde i 2016 en total vekst på 7,7 prosent og en sammenliknbar vekst på 4,1 prosent. Lavprissegmentet som Europris er en del av, har tatt markedsandeler hvert eneste år i Norge de siste 17 årene, skriver kjeden.

– Europris har slått markedet hvert eneste år de siste 11 årene, og ut fra de positive tilbakemeldingene kundene gir oss på våre nye og moderniserte butikker, er det ingen grunn til at den trenden ikke skal fortsette, sier en smilende Europris sjef, Pål Wibe.

Europris er en del av det segmentet som tar markedsandeler, og Europris moderniserer butikkene og oppgraderer varene i et tempo uten sidestykke i selskapets historie.

– De gode resultatene og tilbakemeldingene fra kunder i de oppussede butikkene gjør at vi fortsetter moderniseringsreisen, fastslår Pål Wibe.

Europris er nå i full gang med å planlegge nytt hovedkontor i Fredrikstad. Samtidig er arbeidet med et nytt hovedlager i full gang nær E6 ved Moss.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Europris-fakta

  • Lavpriskjede med bredt vareutvalg
  • Selger alt fra dagligvarer til jernvarer, gaveartikler, pyntegjenstander, kjøkkenutstyr, tekstiler, garn, leker, maling, mineralvann og mye annet
  • Over 28 millioner kunder i 2016
  • Åpner butikk 250 30. november 2017
  • Wiggo Erichsen grunnla første butikk i Støperigaten i Stavanger for 25 år siden
  • Medarbeidere i 250 butikker arbeider til sammen 251294 timer i desember
  • Støtter Kirkens Bymisjon med midler øremerket vanskeligstilte i Oslo, Bergen,Stavanger og Fredrikstad
  • Lanserer sammen med Spond cashback til idretten der to prosent av kjøpesummen hos Europris går til laget
  • Kjeden omsatte i 2016 for 5,5 milliarder kroner
  • Har over 2500 medarbeidere
  • Gikk på børs i juni 2015
  • Både sentrallager og hovedkontor ligger i Fredrikstad

(Kilde: Europris)

Powered by Labrador CMS