Butikkåpninger trekker ned XXLs resultat
Å åpne nye butikker koster, noe også XXL erfarer. Like fullt fortsetter den børsnoterte kjeden sin ekspansjon, og nå vurderer de Sør-Tyskland, Sveits og Østerrike.
Om et drøyt år skal XXL åpne et varehus i Østerrike. Sportskjeden vurderer også å etablere seg i Sør-Tyskland og Sveits som har noenlunde samme kultur som Norge. I Danmark har XXL nylig åpnet nettbutikk, men der har kjeden ingen planer om å åpne butikker.
Til Finansavisen poengterer konsernsjef Fredrik Steenbuch at de med dette har mer enn nok å gripe fatt i, inkludert fortsett vekst i landene som de allerede er inne i.
Greie marginer
XXL hadde i første halvår et driftsresultat på 194 millioner kroner (EBITDA: 222 millioner). Det var litt lavere enn finansanalytikerne forventet, men etablering av nye butikker har trukket resultatet noe ned. Bruttomarginen i Norge ligger i overkant av 40 prosent, og noe under 40 i Sverige. EBITDA-marginene ligger på drøyt 20 prosent i Norge, litt over 10 prosent i Sverige og noe under 10 prosent i Finland.
Størst forbedring av marginene i første halvår opplevde XXL i Sverige.
Ved resultatfremleggelsen kunngjorde kjeden at de vil satse sterkere på digital markedsføring fremover, i tillegg til tradisjonelle kanaler. Økningen av markedsføringskostnadene vil tilsvare ca 0,5 % av omsetningen.
Ny sjef for Norge
XXL har ansatt svenske Anders Kjellén som ny sjef for sin norske virksomhet. Han starter i den nye stillingen i fjerde kvartal og vil bli del av konsernledergruppa, ifølge en børsmelding fra selskapet.
Kjellén er for tiden ansatt som adm. dir. for merket Mammut i Nordics og har vært sjef for Mammut Ajungilak siden 2012. Tidligere har han jobbet 18 år for Gresvig.