Skoringen på Narvik Storsenter er en familiebedrift, med Wenche og Karoline Østerberg som sjefer.

Måtte flytte – fikk en av landets fineste skobutikker

Skoringen måtte flytte til et nytt lokale på Narvik Storsenter. Umiddelbart føltes det som et skritt tilbake, men i stedet ble det en skikkelig opptur.

Den nye Skoringen-butikken på Narvik Storsenter ser ikke ut som en hvilken som helst skobutikk.

– Vi kan faktisk ikke erindre å ha sett en så flott skobutikk i Norge?

– Jeg har drevet butikk i 30 år, men dette er enestående også for meg, svarer eier og daglig leder Wenche Østerberg i Skoringen Narvik til Retailmagasinet.

– Det jeg allerede kan fastslå, er at den nye butikken vår er godt mottatt. Jeg føler at vi nå spiller i toppdivisjonen. Kundene kommer inn og føler at de opplever noe ‘europeisk’, legger hun til.

Herreavdelingen, it's a man's world.

Måtte flytte

Clas Ohlson skulle flytte til et annet lokale på Narvik Storsenter, og noe som medførte at også Skoringen måtte flytte på seg.

– Jeg var i utgangspunktet skeptisk til å flytte. For bare to år siden var butikken blitt pusset opp for 600.000 kr. Lokaliseringen som vi ble tilbudt var i utgangspunktet ikke en A-plassering, sier Østerberg.

Men det løste seg på en god måte.

– Løsningen som vi fikk til, gjorde at butikken fanget blikket i den grad vi ønsket.

Designet av butikken har gitt stoppeffekt og kundeopplevelse. Gjennomgangsåren har vist seg å være en diamant. Plutselig befinner kunden seg inne i butikken vår uten å ha gjort et valg, forteller Østerberg.

I designet av butikken benyttet seg av Shoe-D-Visions kompetanse i Danmark.

– Butikkdesigneren hentet idéer og impulser fra egne rekker og leverandørene til Skoringen. Hun tegnet skobutikken etter våre ønsker. Det ble en god prosess hvor alle parter fikk gjennomslag, sier butikksjefen.

Wenche Østerberg understreker at det var en grundig prosess som bragte fram butikken slik den nå presenterer seg for kundene. Hun roser også senterledelsen og -eierne:

– De satser på butikkene og sørger for å holde sentrene i god stand med investeringer i videre utvikling. Med byggingen av denne butikken, hvor alt er tenkt på og ingenting spart på, viser man at man har tro på fremtiden og at butikk-Narvik skal overleve og utvikle seg i takt med samfunnet rundt oss, sier Østerberg.

Kombinasjonen av planter, møbler, tepper, belysning og mulighet for en kaffekopp skaper en behagelig loungestemning.

Stoppeffekt og loungestemning

Kundestrømmen går gjennom butikken, og kundene stopper opp. De blir overrasket og får lyst til å se de ulike avdelingene som butikken som er delt inn i.

– Vi har lykkes med å eksponere et godt tilbud kombinert med noe som er vakkert for øyet. Kundene forteller oss at det er en opplevelse, sier Østerberg.

Butikken er moderne og eksklusiv, med preg av bærekraft. Farge- og materialvalg er basert på en nordisk og naturlig stil. Kombinasjonen av planter, møbler, tepper og belysning skaper en behagelig loungestemning. Det er tydelig at det ligger en betydelig investering bak, noe butikksjefen bekrefter.

Skomakeren tiltrekker seg kunder som blir stående og kikke.

Skomakeri-drømmen realisert

Da de fikk beskjed om at en flytting var nødvendig, så de fort at det kunne være muligheten for å få realisert drømmen om et skomakeri i butikken.

Det skulle bare mangle at ikke en by av Narviks kaliber skulle ha skomakeri!

Wenche Østerbergs samboer Knut er ansvarlig for skomakeravdelingen i den nye butikken.

Han hadde i mange år utført reparasjoner i den gamle butikken, men der var det ikke noen avdeling, bare et lite bord. I sin framskutte posisjon i den nye butikken tiltrekker han seg kunder som blir stående og kikke.

– Etterspørselen etter reparasjoner i alle kategorier er stor. Vi synes det er selve juvelen i butikken. Skomakeren vår er blitt et tilskudd til salget, sier Østerberg.

I tillegg står skomakeren for bærekraft og sirkulærøkonomi, en profil stadig flere i dag tilstreber. Butikken har også byttet ut plastposer med vevde handlenett og implementert miljøvennlige skopleieprodukter.

Skomakeren Knut er ansatt på fulltid i skobutikken.

SNEAX

Den nye butikken har også en SNEAX-avdeling.

– Med SNEAX ønsker vi å tilby et trendy utvalg til våre yngre kunder. Det er atmosfæreskapende, og vi har tro på at de unge ønsker å støtte lokale butikker, sier Østerberg.

Når ungdommen kommer til butikken, skal de ikke være i tvil om at de blir ansett som en viktig kundegruppe. SNEAX gir kundene tilgang på modeller de vanligvis ikke ville fått i Narvik.

Med SNEAX tilbyr butikken et trendy utvalg til sine yngre kunder som ellers ikke vil kunne få i Narvik.

Spent på omsetningen

Skobransjen har generelt fått seg en skikkelig smell i koronaåret. Skoringen Narvik har vært spent på hvordan den nye butikken ville påvirke omsetningen.

– Vi åpnet i september, og det er vanskelig å si hva vi varig oppnår etter så kort tid. Det er flere faktorer, ikke minst koronaen, som gjør det vanskelig å trekke noen konklusjoner så langt. Det jeg ser, er at jeg har mindre nedgang enn mine kolleger rundt omkring i Norge. Vi utveksler jo tall, avslutter Wenche Østerberg.

Powered by Labrador CMS