Karoline Østerberg, Wenche Østerberg og Annichen Ness i Skoringen Narvik er fornøyd med at designet av den nye butikken har gitt god kundeflyt og kundeopplevelse

Butikkdesignet gir god kundeflyt og kundeopplevelse

Innredningskonsulenten hadde flere utfodringer da Skoringens nye butikk på Narvik Storsenter skulle designes.

Publisert

Innredningskonsulent Tilde Heilmann Rasmussen i Shoe-D-Vision designet Skoringens nye butikk i Narvik. Hun forklarer Retailmagasinet hva tankene bak designet er:

– Skoringen skulle bytte butikk med Clas Ohlson og fikk med det større areal. Kanskje ikke den vanlige leiekontrakten etter Skoringens normale ønsker og standarder, så fokuset var å løfte butikkens uttrykk og kundeopplevelse til et enda høyere nivå enn i den gamle butikken. En utfordring var at det både var inngang fra parkeringskjelleren og fra senteret, hvorav den siste er minst. Så hvordan skulle vi gi god synlighet med en senterfasade på snaut fire meter, sier hun.

Innredningskonsulent Tilde Heilmann Rasmussen i Shoe-D-Vision designet Skoringens nye butikk i Narvik.

Med et så stort og nesten firkantet butikklokale, er en av utfordringene å få dannet romlighet, uten bruk av vegger som blokkerer innsyn, men å få en naturlig oppdeling som gir kunden lyst til å gå på oppdagelse gjennom de forskjellige avdelingene.

– Videre hadde butikksjefen enkelte ønsker, blant annet en skomakeravdeling som skulle passe inn, fortsetter innredningskonsulenten.

Disken ble derfor plassert sentralt i butikken, noe som gir de ansatte fullt overblikk og som virker imøtekommende på kundene.

Barneavdelingen blir understreket av det grønne lekehuset som gir butikken dybde og rom og innbyr barna til lek og en rutsjetur.

Butikken har en god grunnbelysning som lyser opp vegger og stativer

Smal fasade

Lameller er et designelement som binder avdelinger sammen.

Et av kravene til SNEAX-konseptet er at det har egen fasade. Det gjorde det litt utfordrende med den nye plasseringen i senteret, da inngangen her ikke er mer enn fire meter bred. Et lite vindu ble lagt inn og gjorde dermed avdelingen synlig fra senteret.

Herreavdelingen er plassert strategisk til høyre for inngangen fra parkeringskjelleren. Avdelingen er markert av et skilt «It’s a man’s world» og skiller seg ut med mørke vegger og tepper.

– Å få nok veggplass var også en utfordring siden det var så mye åpent areal uten vegg. Det ble derfor laget en frittstående vegg foran disken, og den har en stoppeffekt. Uansett om kunden kommer fra senteret eller fra p-kjelleren, har kunden noe å kikke på, forklarer Rasmussen.

Butikken har en god grunnbelysning som lyser opp vegger og stativer. I herreavdelingen og i prøveloungen henger det lamper fra nesten 4,5 meter takhøyde. Lampene har den effekt at kundene ikke kikker helt opp i sentertaket.

I tillegg brukes punktbelysning enkelte steder for å skape stemning, blant annet i SNEAX -avdelingen.

Henger sammen

Selv om butikken har ulike avdelinger, er det viktig at den henger sammen. Lameller er brukt som et designelement for å binde sammen, og er brukt både i kaffebaren og i avdelingene for SNEAX, dame, herre og barn.

– Totalt sett har designet gitt butikken en god kundeflyt og kundeopplevelse. I tillegg var det spesielt å jobbe i Danmark og grunnet koronaen måtte styre hele designprosessen ved hjelp av FaceTime, avslutter Tilde Heilmann Rasmussen.

Powered by Labrador CMS