VIC Kjemprud årets butikk
Gode merkevarer, god varekunnskap og høy servicegrad. Dette er de viktigste grunnene til at VIC Kjemprud er kåret til Årets Butikk i motebransjen.
Denne artikkelen er skrevet av Ove Hansrud for tekstilforum.no
Prisen deles ut av Hovedorganisasjonen Virke og Tekstilforum og ble overrakt daglig leder og medeier Jens-Ivar Skinstad under et arrangement for VIC-butikker i Oslo mandag.
"VIC Kjemprud er et landemerke i Drammen sentrum. En bunnsolid bedrift som leverer gode resultater år etter år, som utvikler og omstiller seg i skiftende tider, og som fremstår som en attraktiv butikk for en stor kundekrets. En bunnsolid bedrift som leverer gode resultater år etter år", ifølge juryens begrunnelse.
«Dyktige, kunnskapsrike og medarbeidere som jobber godt sammen i team og en entusiastisk leder, Jens-Ivar Skinstad, som elsker å være på gulvet sammen med medarbeiderne og kundene er en viktig grunn til at vinneren holder seg godt i en stadig tøffere konkurranse.
Bevisst arbeid med merkevarer gjør butikken attraktiv for en bred kundekrets fra konfirmanten som kjøper sin første dress via moteinteresserte unge mennesker som ønsker aktuelle merkevarer til pensjonisten som har vært fast kunde i en årrekke», heter det i begrunnelsen.
Hos Kjemprud i 50 år
Daglig leder og medeier Jens-Ivar Skinstad styrer butikken med stor entusiasme. Han har vært en del av butikken i Nedre Storgate siden 1967(!), samarbeidet med tre generasjoner Kjemprud, passert normal pensjonsalder og kan markere et aldri så lite 50 årsjubileum i år. Uten at han har noen planer om å gi seg av den grunn: - Jeg har aldri angret på at jeg ble i firmaet og gleder meg fortsatt til å gå på jobben hver dag. Jeg er glad i å være i aktivitet og holde meg i form, og så lenge helsa holder, har jeg ingen umiddelbare planer om å pensjonere meg, sier han.
Må pleie merkene
- De gode, populære merkevarene er en viktig årsak til at vi driver god butikk. Å være oppdatert og sørge for å få tak i de riktige merkene er svært viktig. Og like viktig er det å pleie merkene, jobbe med dem og bidra til at de utvikler seg. Vi gjør alt vi kan for å holde oss orientert om hva kundene ønsker og sørger for å tilpasse sortimentet ut fra disse ønskene. Noe som betyr at vi hele tiden må sørge for en forsiktig utskifting. Jeg har aldri har bundet meg for tett til ett merke, slik at jeg føler meg fri til å gjøre de endringene som mine kunder ønsker: Beholde og utvikle det som går godt, og skifte ut det som ikke fungerer.
Han er godt fornøyd med et tett samarbeid med VIC sentralt: - Det gjøres en meget god jobb med produktitvikling og det å holde oss oppdatert på trender og bevegelser. Uten den informasjonen vi får fra kjeden, hadde det vært vanskelig og ressurskrevende å holde seg godt nok oppdatert, sier han.
70-30 herre-dame
Rundt 70 prosent av omsetningen på rundt 15 millioner kommer fra herreavdelingen. Herrekonfeksjon og ytterjakker for damer er viktige bidragsytere. Parajumpers har solgt svært godt i en årrekke, og merket har vært flinke til å fornye seg og komme med nye, populære modeller.
Bredde og dybde
Konfeksjonsavdelingen har både en bredde og dybde i sortimentet de færreste kan matche. – Vi har noe for enhver smak. Her kommer det kunder fra konfirmanter til pensjonister, så det gjelder å satse bredt, slik at vi kan tilby noe som kan passe for alle, sier Skinstad.
Tidligere prisvinnere:
Bogart i Trondheim, Rolfsen i Stavanger, Miss Bee, Oslo, For Men, CC Vest, M.A.S. Tromsø, Eikhi, Bryne, Din Ztil, Stavanger, Retro, Trondheim, Follestad, Oslo, Bogart, Tønsberg og Aspeli, Oslo