Expedit deltok på EuroShop sammen med morselskapet Wanzl. Her viste de
fram interiør som stakk seg ut på gigantmessen.
De fem sansene
1. Syn
2. Hørsel
3. Luktesans
4. Smaksans
5. Følesans
– Vi ville lage en plass hvor vi med forskjellige designgrep kunne gi
våre gjester en helt spesiell opplevelse. Det lyktes vi med, og vi fikk svært
god feedback, sier Sasja Schubert
Iversen, Head of Nordic Design & Marketing.
Hun forteller at hovedformålet med designet var å adressere alle
sansene til den besøkende:
– Det er en trend i retaildesign at man ikke designer kun for øynene,
men også for ørene, nesen, og til og med smak og den taktile sans.
Med House of Senses laget de et sammenhengende konsept som adresserer
alle sanser på forskjellig vis. De tok utgangspunkt i standardinventar som de
så "kledde ut" så det fikk sin spesielle stemning.
Lyd
Expedit laget et spesielt lyddesign hvor temaet var eksklusiv
jazzklubb, art deco og eksklusiv vinbar.
– Man merket tydelig da man gikk inn, at man plutselig kunne høre andre
lyder. Det var en annen ro, med stor kontrast til omgivelsene, sier Iversen.
Duft
– Viser hva netthandelen ikke kan
Fredrik Hammarsten, Sales Director i Expedit, kommenterer:
– På House of Senses fikk vi svært god dialog med våre kunder,
avskjermet fra resten av standen, og med et helt annet lydbilde. Her var det
dempet, med sin særegne lukt og lyd. Flere kunder var i fyr og flamme. Vi fikk
fram nettopp hva den fysiske butikken kan, nettopp å spille på alle sanser.
Dette er det viktig for oss å understreke i våre design, virkelig vise hva
netthandelen ikke kan. Det er noe vi alltid husker når vi designer konsepter.
Vi skal gi en opplevelse og innredningsdesign som ender med at våre kunder
selger flere varer.
House of Senses hadde også signatur-duft basert på bl.a. tobakk, sedertre og rose. I
en liten skuff på høyre side var det et duft-anlegg som kunne styres med en app.
Taktilt
Expedit arbeidet bevisst med overflatene. House of Senses hadde bløte
gardiner i forkant, og bordplaten hadde en særlig softness.
– Vi valgte forskjellige materialer som pirret idéen om det taktile. Å
merke forskjellige overflater er et bevisst designgrep. Forskjellen i materialer pirrer nysgjerrigheten
og kundenes lyst til å oppleve og interagere med rommet og inventaret, sier
Iversen.
QR-koder la på et ekstra lag opplevelse
I et område på standen hadde Expedit plasser ut 13 flasker som var
utstyrt med QR-koder som rutet til hvert sitt tema. Gjennom å skanne QR-koden
kunne de besøkende se inn i fremtiden. Flaskene var presentert på lysende podier og understreket
med en lampe over hver av dem.
– Vi arbeider mye med
belysningen og å skape både lyse og mørke områder i butikken. Dette er også et
designgrep, hvor vi bedre kan ‘styre’ kundenes oppmerksomhet og ‘fortelle’ hva som
er viktig og hva som er mindre viktig å oppleve, sier Iversen.
– QR er en enkel måte å legge på et digitalt lag med opplevelse som
komplementerer det fysiske. Det var morsomt å se folk bruke kodene og se på
våre referanser og tjenester hvor vi forteller om hva vi kan gjøre med design.
Og hva det betyr å få nye uttrykk ved å endre på farger og overflater. Det var
ikke noe spesifikt produkt vi ønsket å selge, men å demonstrere hvordan vi
arbeider med prosjekter. For mange av våre kunder har vi et standardsystem som
jo ikke er så spennende i seg selv. Men hvordan vi ved hjelp av design kan lage
et fullstendig kundetilpasset univers med en bestemt stemning, vekker
interesse, sier Iversen.
Mest retail
Expedit produserer mest innredning for retailbransjer som mote, møbler,
supermarked og byggevare. Samt hospitality.
Expedit har utviklet flere design ut fra noen av de samme idéene som
for House of Senses.
– Flere supermarkeder ønsker egne avdelinger in-shop. For Coop Danmark
har vi eksempelvis utviklet en leketøysavdeling med et eget univers som har sin
bestemte tone of voice. Her laget vi et design med en særskilt
opplevelse på et definert sted i butikken, avslutter Sasja Schubert Iversen.
Ble solgt fort til supermarked
House of Senses ble fort solgt på EuroShop til en tysk supermarkedkjede
som kom innom standen til Wanzl og Expedit. Sasja Schubert Iversen forklarer:
– Supermarkedkjeden hadde med seg en plantegning for et nytt
supermarked som skulle inneholde en vinavdeling med et eksklusivt
vinsmakingsunivers. I praksis skulle det være akkurat som House of Senses, Det
var morsomt, for vi hadde til og med designet vinskap.