– God innredning inspirerer kundene til å kjøpe
De fysiske butikkene må bli mer attraktive hvis man skal henge med. Det gjelder å være med når toget går.
Hestra har produsert butikkinnredning i 120 år og er blant de største leverandørene i Skandinavia.
– Poenget med butikkinnredning er at kundene skal bli inspirert og kjøpe, sier Andreas Stubreiter i Hestra til Retailmagasinet.
Han har jobbet 12 år i Hestra, og ble på tampen av fjoråret country manager for Norge.
De er ni ansatte på kontoret i Drøbak og har ambisjoner om vekst.
Hestra er en familiebedrift, og hovedkontoret og fabrikken ligger i Småland i Sør-Sverige. Norge er nest største marked for Hestra etter hjemlandet. Hver uke går det normalt to trailere med butikkinnredning til Norge, og ved større ordre også mer.
Stubreiter reiser rundt i Norge for å møte kunder og besiktige butikker som skal oppgraderes eller få ny butikkinnredning.
Innredning påvirker salget
Et vellykket butikkonsept er en blanding av et fristende butikkmiljø, salgsfremmende varepresentasjoner og en godt planlagt butikklayout.
Flere kjeder innser at innredningskonseptet bør vurderes og oppdateres med jevne mellomrom. Sortimentet skal eksponeres best mulig og profilen styrkes. Hestra anbefaler derfor regelmessig konseptgjennomgang hvor alt fra kundeflyt til konseptets følelsesmessige uttrykk gjennomgås. Målet er at kjeden opprettholder et attraktivt butikkonsept over tid.
– I noen butikker får vi som kunder lyst til å handle, ikke bare én vare, men flere. I andre butikker snur vi, sier Stubreiter.
Forskjellene ligger i en kombinasjon av egenskaper ved butikken og betjeningen.
Kunder foretrekker butikker som er estetisk vakre og ryddige, hvor varene er plassert oversiktlig, og som har god lukt og belysning.
Butikker må også være ryddige, ellers dras totalinntrykket ned. Innredningen må derfor også gjøre det mulig for ansatte å holde det ryddig i lokalet.
Kunden skal også føle gjenkjennelse av kjeden når han er inne i en butikk.
Oppgradering
Er innredningen gammel, hender det at den skiftes ut i sin helhet. Andre ganger bare delvis.
– Bare ved å flytte disken og noen hyller, kan butikken oppleves som annerledes. Kunder oppdager varegrupper de ikke har lagt merke til før, sier Stubreiter.
Et malingsstrøk hjelper også. Å endre belysningen trekker også opp inntrykket, og i dag er det utelukkende LED som benyttes.
Hestra demonterer også brukt innredning, men en god del gjenbrukes. For minst mulig skal kastes.
Fysiske butikker vil bestå
Andreas Stubreiter ser utviklingen med mer ledig areal på kjøpesentrene. At fysiske butikker er attraktive blir stadig viktigere med økende konkurranse fra netthandel.
– Etter korona kom en renselsesprosess. Flere kjeder har ryddet opp og lagt ned ulønnsomme butikker. Men de investerer i de gjenværende. Butikker vil bestå, gitt at de er attraktive, oversiktlige og inspirerende nok, sier han.
Viktig er også det personlige møtet med en god, hjelpsom butikkselger som gir verdifulle faglige råd om produktene.
– Denne utviklingen må kjedene være med på. Toget går, og man må være med på toget, understreker Hestras norgessjef.
Etter hjemmet og jobben er kjøpesentre og butikker et naturlig oppholdssted for mennesker som er sosiale vesener.
– Det er en trend at butikker får bedre lounger og sitteplasser. Det er viktig at de føler seg hjemme uansett om de kjøper eller ikke, påpeker Stubreiter.
Norske særtrekk
Et trekk ved norsk innredning har vært at vi ønsker det lunt. Hvitt med spiler har vært populært i Norge. Men selvsagt varierer trendene mellom bransjer.
Stubreiter peker på at Norge skiller seg fra land på kontinentet ved at vi har mange små butikker. En del kjeder har brent seg på å kopiere sine konsepter til Sverige og Norge uten å ta hensyn til våre lavere folketall. Det er ikke kundegrunnlag for så store butikker her til lands.
Samarbeid
Noen kjeder har ferdig design og standardiserte butikker og kjøper innredning som Hestra produserer etter spesifikasjonene. Men i økende grad samarbeider Hestra med kundene om å utvikle løsninger helt fra idéstadiet.
– Vi har en svært åpen dialog med kundene våre. På den måten skapes tillitsforhold og langvarige kunderelasjoner, sier Andreas Stubreiter.
Når ny innredning skal utvikles, eller eksisterende endres, er visualisering i forkant alfa og omega. De senere årene er visualisering i 3D og med VR blitt stadig mer vanlig. Også video med kunder i bevegelse.
Gjennom tydelige 3D-visualiseringer kan man formidle den riktige følelsen og dermed sikre en raskere konseptutvikling.
– Det er et svært nyttig verktøy som det bare blir mer naturlig å bruke. Man får et bedre inntrykk av butikken, særlig av proporsjonene. Mange får seg en positiv overraskelse, forteller Stubreiter.
Hestras arkitekter eller designere tegner først butikken, så hele bygget og omgivelsene.
En full visualisering koster 10-15.000 kr, og nå velger de fleste kjeder å ta den investeringen for å få et best mulig beslutningsgrunnlag.