Hestra laget denne flotte disken til Nidar.

Butikkinnredning: Nye trender på vei ut av pandemien

Pandemien har påvirket retaileres preferanser for butikkinnredning.

Hestra Innredninger i Drøbak designer og selger butikkinnredning. Morselskapet og fabrikken ligger i byen Hestra i Sør-Sverige. Blant kundene i Norge er Jula, Interoptik, Brilleland, Cubus, Jernia, Tools, Byggmakker og Byggmax.

Stemning

Pandemien har økt bevisstheten om at vi setter pris på møteplasser og å møte andre mennesker. Country manager Andreas Stubreiter forteller at pandemien også har påvirket retaileres preferanser for butikkinnredning:

– Kjeder erkjenner i større grad at butikkene må løftes. Det er større vilje til å bruke mer penger for å oppnå det, og kjeder velger ikke lenger de billigste løsningene. De ansvarlige for butikkonsepter er nå blitt mer opptatt av stemninger, farger og hygge, sier han.

Kjedene vil styrke sin brand, og gamle verdier er kommet tilbake. Det skal være behagelig å være i butikker. Den er møteplass for betjeningen og kundene. Sittegrupper er blitt mer vanlig.

Country manager Andreas Stubreiter og retail designer Rebekka Wenner Pande-Rolfsen i Hestra Norge.

– Vi er mennesker, og kommunikasjon og sanseinntrykk er viktig for oss. I perioder gjennom pandemien – da det ikke var fullstendige nedstengninger – var butikker det eneste stedet man kunne gå til, supplerer retail designer Rebekka Wenner Pande-Rolfsen.

Trender

Innen butikkinnredning er det er kulturforskjeller mellom land, også mellom Norge og Sverige. Mot land sørover i Europa er forskjellene er enda større.

Blant trendene Hestra ser, er at nordisk stil, råmaterialer og treverk har økt i popularitet.

– Det er eksempelvis mye spilevegger nå, og ulike naturlige materialer. Klarer man også å lage nye trender selv, er det gøy. Skandinavisk design og stil er en rød tråd gjennom våre innredninger, sier Stubreiter.

En annen trend er at det er blitt mer utbredt å male bakvegg og tak mørkt.

Fra Cervera på NK Stockholm.

– Det skaper større kontrast. Svart tak skaper en lunere stemning, påpeker Pande-Rolfsen.

Det er også blitt større bevissthet om at god belysning er nødvendig. Trenden går i retning av mer varmt lys.

– Kaldt, hvitt lys velges bort. Med bruk av belysning som på en scene får man eksponert de varene man ønsker. Det dreier seg om å fremheve og få solgt varer, fortsetter retaildesigneren.

– Hvis sluttkundene ikke legger merke til belysningen eller gulvet i butikken, har man gjort det riktig, legger Stubreiter til.

Hva slags gulv kjedene vil ha, varierer mellom kjedene.

– Det dreier seg om hva kjeden ønsker å formidle, sier Pande-Rolfsen.

Funksjonalitet

Det er også blitt større bevissthet om butikkenes funksjonalitet, ut fra kundenes høyere forventninger om en bedre og friksjonsfri kundereise.

– Eksempelvis betydningen av å ha klikk-og hent og selvutsjekk-punkter i nærheten av kassaområdet, sier Pande-Rolfsen.

Stubreiter peker videre på at kjeder samler mer funksjonalitet i sine apper:

– Da må fysiske butikker og nettbutikk spille på lag. Handlekurven må fungere uavhengig av hvilken kanal kunder bruker, fysisk butikk eller nett. Kjøpet kan starte i én og avsluttes i en annen.

Komplett leveranse best

Når Hestra designer butikkinnredning, bruker de teknologi som visualiseringsprogrammer, 3D printere og VR-briller.

Hestra foretrekker å levere komplette prosjekter som inkluderer belysning og gulv. Noen kjeder har derimot policy eller relasjoner til enkelte leverandører og kjøper kun innredningen. Risikoen er da at butikken kan bli mindre helhetlig.

Også Hestra er blitt påvirket av forstyrrelsene i forsyningskjedene.

– Men vi har heldigvis gode relasjoner med våre leverandører og har et stort sentrallager i Sverige, så effekten er ikke så stor som for mindre aktører. Vi har løst de utfordringene som har kommet og skal fortsette å gjøre det i tiden fremover, avslutter Andreas Stubreiter.

Nordisk stil, råmaterialer og treverk har økt i popularitet.
Powered by Labrador CMS