Slik ble det nye interiøret i butikken på Oslo City.Foto: Nille
Nille satser stort på nytt innredningskonsept – med rom for lokal tilpasning
Nille holder for tiden på med en stor omstilling av butikkene sine, og ruller ut et nytt, mykere og mer feminint konsept. I løpet av året skal 104 butikker ha fått en ansiktsløftning.
– Den opprinnelige innredningen til Nille oppleves som mannsdominert, forteller Eva-Lena Wechselberger, Salg og retaildirektør i Nille. Hun har vært ansvarlig for det nye interiørkonseptet i kjedebutikken, sammen med butikkinteriørfirmaet Nocrospectra.
– Da vi kom inn i Nille var det mer pallekarmer og store, tunge elementer, som skulle bære større volumer, og varer skulle raskt inn og ut av butikkene, fortsetter hun.
Wechselberger har god erfaring med å bygge opp et nytt konsept med gjennomført atmosfære og inntrykk i butikkene og gjorde det samme hos Kid interiør da hun jobbet der.
– Det er våre produkter som skal skinne og innredningen skal styrke dette.
– For oss handler det å ha et konsept i en butikk om flere ting. Hvem er kunden vår, hva vil vi som selskap og hvordan ivareta utvikling langt fram i tid slik at utleier og våre medarbeidere føler seg stolte av å ha Nille som leietager eller som arbeidsgiver. I tillegg er det viktig å ta hensyn til butikkens lokasjon og bevare identiteten til bygget eller kjøpesenteret. Her ligger det mye sjel, hjerte og pasjon for kundene og retail.
Bedrifts- og kundeanalyse
Grunnleggende handler det om å identifisere bedriftens ønsker- og å gjøre en kundeanalyse. – Hvem er vi og hvor vil vi? Konseptet skal på en måte speile oss som en hel butikk gjennom hele selskapet. Vi må også ta hensyn til hvem kunden er, innredningen skal vise butikkonseptet og kundene skal lett finne fram i butikken. De skal føle seg hjemme og få lyst til å handle i butikken, sier Wechselberger.
Nille har en stor variasjon av kunder der kvinner per nå er mest dominant og Eva-Lena ønsket å tilføre mer runde elementer og gjøre uttrykket mer mykt og feminint. Innredningen skal føre kunden inn i butikken, og det hele handler mye om den grunnleggende shoppingideologi om at kunden skal ønske å være lenge i butikken. Det handler også om å finne et layout som er felles i alle butikkene, kunden skal kjenne seg igjen uansett hvilken Nille-butikk som besøkes og det spennende skal være at det er lokale tilpassinger. Lokalene varierer jo fra butikk til butikk, noen er store, noen er små, noen er firkantede, eller har andre former. Hver butikk får på en måte et likt layout, men med tilpasning etter infrastruktur og utforming på lokalet. Det skal føles trygt for kundene, de skal vite hvor de finner det de skal ha. Det handler om å ha et konsept der kunden kjenner seg igjen. – Alle kunder er jo som oss selv, og hva er det vi selv er opptatt av om dagen? Vi ønsker å være tidseffektive og finne lett fram til det vi vil ha. Ting må gå fort og tid er jo en mangelvare for tiden, fortsetter Eva-Lena.
Nilles nye konsept
I det nye konseptet er det tilført nye elementer i innredningen og ny belysning. Innredningskonseptet er utformet i moderne, skandinavisk design med kombinasjon av stramme linjer og runde former, som gir en fin dynamikk i butikken. Det samme gjelder materialvalget med en kombinasjon av hyller og kurver i metall med flater av betong og tre.
Når det kommer til fargevalget, er det basert på naturens farger. Det er brunsvart jordfarge, grønt og snøhvitt og naturlige elementer som stein. Det handler om det bærekraftige og det som er naturlig. – Våre kunder er i alle aldrer og vi ser at flere yngre kunder kommer til oss. Mange i den nye generasjonen er opptatt nettopp av disse tingene, natur og bærekraft, sier Wechselberger. – Så det å finne et layout, kombinert med farger fra naturen og runde elementer er en fin kombinasjon for oss.
Med den nye innredningen oppleves butikken lysere og luftigere enn den gamle, og de nye løsningene gjør at produktene kommer godt frem.
Lokaler med ulik utforming og størrelse
Konseptet kan kombineres på mange forskjellige måter, noe som er ekstra gunstig med butikker i så mange ulike lokaler.
Nille bygger på ett konsept og ut av det har de tatt ut et mindre konsept slik at det skal passe inn i mindre lokasjoner og ikke bare i de store flaggskipbutkkene. De er ikke i mål enda, men har gjort om mange butikker fram til i dag. De tenker også at belysning er kjempeviktig. Belysningen er viktig for å lede blikket og framheve varene.
– Belysning er en kostbar investering. Men her gjør vi prioriteringer fra prosjekt til prosjekt Norcospectra har vært fantastisk samarbeidspartner i denne sammenhengen og tenker på alt. Alt lys er selvfølgelig av den mest energieffektive sorten, sier Wechselberger.
Norcospectra er et butikkinnredningsselskap som holder til i Norden og Sentral- og Øst-Europa. De selger, produserer og leverer kundeunike interiørkonsepter.
Storsatsing på nye butikker
Omstillingsprosessen går fort og i løpet av året kommer Nille til å gjennomføre 104 prosjekter. Det er nye butikkoppgraderinger uke for uke, og de største tar litt lengre tid. Salg og retaildirektøren er stolt over å kunne rulle ut dette prosjektet.
Nille ønsker å ha storbybutikker, her blir det store areal og det nye konseptet blir implementert med en gang. Butikken i Bergen storsenter som nylig åpnet som nummer fem etter sommeren, har blitt en av landets største Nille-butikker. Horisont i Åsane i Bergen og Sirkus shopping i Trondheim har også etter sommeren åpnet, i ny drakt og større lokaler.
Før en ny butikk blir anlagt besøker interiøransvarlig senteret og finner ut hvilken atmosfære senteret utstråler. Hvilke materialer er brukt fra før og hvordan er senteret bygd opp, det er viktig at butikken beholder den sjarmen og sjelen som allerede finnes i lokalet. Selv om Nille har sitt eget konsept er det rom for endel avvik. – Ta for eksempel butikken i Torggaten, den er etablert i et lokale som har vært en gammel stall for mer enn hundre år siden. Der ble det banket fram en gammel mursteinsvegg som ble tatt vare på, for å få fram særpreget og sjelen i bygget. For å holde på dette temaet satte vi opp en murvegg bak kassaområdet, i stedet for å bruke flis, forteller Eva-Lena.
Flaggskipbutikker i storbyene
Nille Oslo City åpnet i nye og over dobbelt så store lokaler i uke 33 og dette er en flaggskipbutikk. Butikken har blitt større med masse vinduer, hele butikken minner om en kirke med «skipet» innover i butikken og ett fantastisk entréparti med høyt i tak og store vinduer. Her har konseptet blitt jobbet inn uten å ta bort sjelen i lokalet. Oppgraderingen av nye butikker går slag i slag. Nilles butikk i Sirkus i Trondheim er nok en butikk som fikk ekstra arealer og Oslo City-konseptet ble implementert inn der. Her var det nyåpning 8. september og snart åpner nyrenovert Nillebutikk på Markedet i Haugesund.
Personlig kontakt
Nille konseptet bruker ikke digitale medier inne i butikkene. De har en lysskjerm på Oslo City, men ingen ting som går og ruller. Hovedoppgavene til Eva-Lena Wechselberger er å møte kollegene fysisk ute i butikkene. Nille er et lavbudsjettselskap i retail, de vil at det skal brukes minst mulig tid på å sitte å jobbe bak en pc, ledelsen velger derfor å møte de ansatte ute.
Det samme gjelder også kundene, de får mer enn nok påfyll av digitale medier på andre arenaer, – Vi i Nille ønsker at medarbeiderne har direkte kontakt med kunden. Kundene skal ha hatt en god opplevelse før de går ut av butikken. Flere av medarbeiderne i butikk opplever at kundene er enda mer opptatt av kontakt og det å slå av en prat nå, i etterkant av den mer isolerte tilværelsen under koronaen.
Vareutvalget hos Nille har på en måte forandret seg mye i stilen, og for å ta vare på Nilles fine varer må man eksponere dem i et riktig miljø og med en riktig presentasjon. Innkjøp gjør en fantastisk jobb på stil og kvalitet noe vi opplever at kundene liker godt.
– Tilbakemeldingene på det nye konseptet og de nye butikkene har vært fantastisk, nesten hver andre kunde sier at «oi, så fint det har blitt her!» Varene blir presentert og synes på en helt annen måte i det nye konseptet og i den nye innredningen. En god presentasjon/eksponering av varene øker helt klart handlelysten.
– Noe av det fineste med denne jobben er å komme ut i butikkene og finne kundegangen og være med å planlegge og det er også veldig hyggelig å komme tilbake og være med på de positive reaksjonene etter en nyåpning. Jeg har opplevd en butikksjef med tårer i øynene over det nye konseptet og hvor fin butikken har blitt. Det er en stolthet ute i butikkene over endringene vi gjør, sier Wechselberger fornøyd.