De beste resultatene oppnås ved tett samarbeid med kunden. Den kreative prosessen starter med å skissere ut ulike konseptretninger, idéer og tanker.

Helhetlig samarbeid om innredningskonsepter øker

Kjedene endrer og utvikler butikkinnredning oftere enn før. Leverandøren Norcospectra samarbeider i økende grad med kjeder om utvikling av konsepter, fra idéstadiet til ferdig montert innredning.

Norcospectra leverer butikkinnredning med tilhørende tjenester som design, utvikling av interiørkonsepter og prosjektledelse. De har virksomhet i Sverige, Norge og Polen. I Norge har de 23 ansatte, fordelt på kontorer i Oslo og på Hamar.

I sin tid startet de med modulær innredning for dagligvare, men har siden den gang utviklet seg i retning faghandel og leverer i dag til mange ulike bransjer. De siste årene har det vært stort fokus på oppussing, hjem og interiør.

All produksjon er ordrebasert og skjer ved egne fabrikker i Polen. Egne fabrikker bidrar til stor fleksibilitet, bedre kvalitetskontroll og kortere leveringstider.

Fra A til Å

Norcospectra er en samarbeidspartner som mer og mer deltar i hele prosessen fra idé, via design til ferdig prosjekt.

– Vi kan stå for gjennomføringen fra A til Å, og leverer turn-key om ønskelig. Flere og flere av våre kunder går for denne løsningen. Det er tids- og kostnadsbesparende, sier daglig leder Kurt Erik Frøysa til Retailmagasinet.

Kurt Erik Frøysa er daglig leder i Norcospectra.

Før leverte de kun produkter, men nå altså i økende grad tjenester. I tillegg til design tilbyr de prosjekt- og byggeledelse, herunder å administrere involverte fag som snekker, maler, elektriker etc. Norcospectra tilbyr design og konseptutvikling på lik linje med tradisjonelle byråer. Dette gjør at prosessene blir effektive for kunden fra start til slutt.

– Å jobbe bredere har vært en trend de senere årene. På bakgrunn av endringer i handlemønsteret til forbruker har kjedene et mye større fokus på å skape den rette handleopplevelsen og kundereisen. Dette fører til økt bevisstgjøring på stadig videreutvikling av butikkonseptene og hvordan man kan inspirere kundene og skape en mest mulig sømløs kundeopplevelse. Dette har blitt ytterligere forsterket etter at koronaviruset kom, sier Frøysa.

Samspill

Norcospectra mener at de beste resultatene oppnås ved tett samarbeid med kunden.

Den kreative prosessen starter med å skissere ut ulike konseptretninger, idéer og tanker. Man får landet grunnleggende prinsipper for hvordan butikken skal fremstå og hva som skal vektlegges. Etter tilbakemeldinger og retningssjekk utarbeides konkrete forslag til konsept, navigasjon og kommunikasjon, planløsning og materialpalett.

Anette Skeie er Head of Design i Norcospectra.

God innredningsdesign skal reflektere kjedens varemerke, og butikkinnredningen skal gi inspirasjon til sluttkundene som handler i butikkene.

– Med hyppige workshops oppnår vi en god og dynamisk designprosess med kunden. Vi kvalitetssikrer at løsninger og design er i tråd vårt felles mål, sier Anette Skeie, Head of Design.

Norcospectra tegner trafikale løsninger for god kundeflyt. Viktige faktorer her er stoppunkt, siktlinjer, kommunikasjon, navigasjon og den gode kjøpsopplevelsen.

– Vi tar utgangspunkt i kundereisen og fokuserer på en god og intuitiv handleopplevelse. Det er viktig at kunden får eierskap til prosjektet for enklere å kunne implementere det i sin egen organisasjon. Kundene har kunnskap om sitt varesortiment og sin profil. Vi tilfører opplevelse og funksjonalitet og sørger for gode varebærere, understreker Skeie.

Norge henger etter

Norsk retail har alltid vært langt fremme når det gjelder butikkonsept og utvikling, men henger noe etter andre land når det blant annet gjelder digitale løsninger.

­– Her til lands tør vi ofte ikke å ta den helt ut før noen andre har testet noe først. Til gjengjeld er vi flinke til raskt å lære når vi først ser at noe fungerer. Vi har tradisjonelt vært konservative når det gjelder bruk av farger og tekniske løsninger i butikk, sier Skeie.

Norcospectra mener at norsk retail har mer å hente med mer kreativ bruk av digitale løsninger, lys, lyd, lukt, planter o.l. sammen med mer lokaltilpassede løsninger.

Kjedene erkjenner at de må endre butikkene oftere enn før. Dette gjenspeiles også i prosjektene.

– Tempoet har økt, og kjedene fornyer seg raskere, bekrefter Frøysa.

Innredning blir oftere enn før gjenbrukt. Bruk og kast er ut, også når det gjelder innredning.

Varierte prosjekter

Norcospectra ser at lokasjon er blitt viktigere og viktigere og at kjedene ser på optimalisering av butikkmassene i form av oppgraderinger, utvidelser og beliggenhet. Prosjektene deres er derfor varierende i størrelse og omfang og består av alt fra implementering av nytt konsept til mindre omgjøringer og utrullinger.

Optimist

I fjor fikk Norcospectra en omsetning på 170 millioner. I år vil omsetningen bli noe lavere, for etter 12. mars stoppet som kjent norsk retail opp for en periode. Kurt Erik Frøysa er optimistisk for fremtiden og ser for seg omsetningsvekst i 2021.

Powered by Labrador CMS