Med mørke tak senkes kundenes blikk.
Med mørke tak senkes kundenes blikk.

Kundene dobbelt så lenge i butikken

For to år siden utviklet Elkjøp sitt butikkonsept 3.0. Kundene oppholder seg nå i gjennomsnitt dobbelt så lenge i butikken.

Publisert

Foreløpig er Elkjøps nye butikkonsept rullet ut i Täby i Stockholm, Strøget i København, på Glasmagasinet i Oslo, og senest på Elkjøp Megastore i Lørenskog.

Elkjøp har også bygget noen City-butikker i sentrum av byer som er en variant av butikkonsept 3.0.

– I det nye konseptet har vi lagt økt vekt på opplevelse for kunden. Vi selger jo designprodukter som ofte ligger langt framme i trendbildet. Vårt gamle konsept stod ikke i stil med de moderne designproduktene. I tillegg til å få gode priser skal kundene få gode kjøpsopplevelser, forklarer Frank Høgseth, ansvarlig for design og konseptutvikling i Elkjøp Nordic, til Retailmagasinet.

Med mer moderne butikker skal kundene trives bedre og bruke mer tid. Farge- og materialvalg skal bidra til det.

– Vi har malt vegger og tak i en mørkegrå farge og bruker mer treverk. Før var takene våre hvite. Når taket nå er mørkt, senkes blikket ned mot produktene og kunden opplever at det er mer behagelig å oppholde seg i butikken.

Elkjøp bruker også belysning for å skape mer dramatikk i utrykket med lys- og skyggevirkning i butikkene. Allmenbelysningen er generelt senket for å fremheve dramatikken. I tillegg bruker man effektbelysning for å fremheve områder som er viktig for kunden å få med seg.

Dobbelt så lenge

Og konseptet har vist seg å fungere. I de nye butikkene oppholder nå kundene seg i gjennomsnitt dobbelt så lenge i butikken.

Det nye konseptet er benyttet i Elkjøps fancy butikk i Glasmagasinet i Oslo.
Det nye konseptet er benyttet i Elkjøps fancy butikk i Glasmagasinet i Oslo.

– Det er et tydelig resultat. Kundene synes det er triveligere å oppholde seg i butikken, konstaterer Høgseth.

Den nye LED-belysningen har noen fordeler, eksempelvis lavere strømforbruk og flere styringsmuligheter. Høgseth bekrefter at de er bevisste på mulighetene som ligger i ytterligere styring, men at de foreløpig ikke har bestemt seg for når de eventuelt tar dem i bruk.

I de nye butikkene brukes også skjermløsninger hvor de kommuniserer ulike budskap, som henger sammen med aktuelle kampanjer.

I utviklingen av det nye konseptet har Elkjøp hatt Reactor Retail som rådgiver. Butikkinnredningen leveres av Nitton93 og HMY og belysningen prosjekteres og leveres av Lightmakers AS.

Powered by Labrador CMS