Optikkhuset har vakt oppsikt langt utover Grimstad. Gyngehesten er blitt et symbol for den svært påkostede butikken.Nils Vanebo
Optikerbutikk i særklasse drar kunder fra hele landet
Optikkhuset i Grimstad har fått oppmerksomhet langt utover lokalmarkedet. "Dette er for stort for Grimstad alene. Den lokale kundekretsen alene kunne ikke ha båret den store investeringen i butikken."
Det sier Kolbjørn Lauvland som høsten 2021 vakte oppsikt med
sin påkostede butikk i Grimstad. Også Retailmagasinet lar seg imponere når vi
er på besøk. Man forventer ikke en butikk av en slik kvalitet, særlig ikke utenfor
de store byene.
– Vi har kunder fra hele landet. De kommer i helger og
ferier og booker time i forkant. Omsetningen er ikke bare høyere i ferier, det
er en helårseffekt. Kunden føler et eierskap til butikken som er helt
enestående, forteller Lauvland, tydelig rørt.
Lidenskap for gode synsopplevelser
Historien om byggingen av Optikkhuset handler om en sterk
reise med mange mennesker.
Kolbjørn Lauvland mener definitivt ikke at en brille er en
brille. Han fikk råd om å sette drømmen sin ut i livet. Navnet Optikkhuset var
det en optikervenn fra København som foreslo.
Optikeren understreker at faget dreier seg om gode
synsopplevelser, noe har selv har stor lidenskap for.
– Lidenskapen smitter over på kollegaer og kunder. Rommene
skal fylles med kompetanse og lidenskap, sier han engasjert, og forklarer:
– Vi ser ut som et luksushus, men vi har alt. Vakre briller,
håndlagde briller, men også rimelige briller. Vi har produkter for alle: Rare,
eksklusive, flotte briller i alle prisklasser.
Utvalget av klassiske briller er blitt større, men også
autentisk, vintage og farger preger brillekunsten i ulike prisklasser.
Ærverdig bygg
Opprinnelig leide optiker Lauvland et lite lokale i et
klassisk, stort trebygg i Grimstad til sin optikervirksomhet.
– Det store trehuset er et av de flotteste næringsbyggene i
Grimstad. Vi fortalte huseier at vi gjerne ville leie mer areal om det ble
mulig, og noen år senere fikk vi tilbud om å leie hele. Arealet ble tre ganger så stort, sier han.
Sammen med kona og venner brukte Lauvland to år på å lage
skisser. I tillegg konfererte han med dyktige folk i Bico, en betydelig
leverandør av butikkinnredning som også leverte all innredning og stod for
selve ombyggingen.
– Vi fikk også innspill fra ansatte, kunder og leverandører.
Mood interiørarkitekter i Vennesla tok den avgjørende finishen av skissene,
sier optikeren.
I tillegg til tredoblet areal fikk butikken ansiktsløftning
med nye farger og nytt interiør.
– Vi har dyrket det gode gamle interiøret som alltid har
vært her slik som de gamle søylene, men tilført mye nytt. For eksempel fikk jeg
tak i en gammel tivolihest som er hovedattraksjonen i avdelingen med
barnebriller.
De flyttet verkstedet sitt fra andre etasje og ned slik at
kundene kan se hvordan de jobber på verkstedet. Kolbjørn var en av de siste i
landet som tok svennebrev i optikerfaget, noe kolleger nyter godt av med tanke
på opplæring i nøyaktighet innenfor verkstedarbeid og sliping av brilleglass.
Inspirasjon fra Liberty
Kolbjørn Lauvland ble svært inspirert av serien
"Liberty åpner dørene". Et varehus i London.
– Ja, vi har hentet inspirasjon fra ånden og samhandlingen
der. På samme måte skal Optikkhuset være et hus med samhandling i alle rom.
– Bør reinvestere mer
Lauvland har en oppfordring til gårdeiere i hele landet:
"Tenk nytt."
– Det vokser frem en ny generasjon som ikke er så fornøyd
med at kjedene sender overskuddene ut av landet. De ønsker at pengene skal
forbli i landet til mye mere re-investering.
Investeringssummen vil Lauvland ikke ut med, og tilføyer at
omsetningsveksten har vært betydelig etter den store satsingen.
– Men jeg kan si såpass at vi har investert som om vi eide
hele huset.
Han mener at mange i retail driver for glatt og raskt.
– Hvis man reinvesterer og gir tilbake til kundene, får man
tilbake og det blir morsommere på jobb. Før i tiden investerte man mer i
byggene.
Lauvland forteller at de har igjen nok på bunnlinja til at
de har det fint, selv om noen kollegaer i bransjen har enda høyere marginer.
Investerer også i sofistikert utstyr
Optikkhuset har i sommer bygget klinikk for tørre øyne i andreetasje. Med to nye synsprøverom og
forundersøkelsesrom utstyrt med alt en optiker kan drømme om sier Lauvland at
de har det absolutt beste i landet og legger til at det bare er to-tre i landet
som har investert i en Vision R 800 fra Essilor.
Til nå har styrke blitt tilbud i step på 0,25. Med det nye
utstyret tilbys step sømløst på 0,01, både i sylinder og hovedstyrke.
– Det blir litt som overgangen fra en 4K til 8K tv,
illustrerer Lauvland.
Med ava-utmålingsutstyr blir målingene svært presise, og
brilleglassene enda mer finjustert.
– Litt som om man vet teknologien finnes, så vil man ha det,
sier Lauvland
Med i allianse – skeptisk til hard kjedestyring
Optikkhuset er medlem av alliansen C-optikk med hovedkontor
på Kongsberg som de kjøper noen tjenester av og de samarbeider med om innkjøp.
Medlemmene eier kjeden.
– I C-optikk uniformerer vi oss ikke. Vi konkurrerer oss
imellom, men vi er enige om at vi må være venner for at vi skal få til de store
linjene, sier Lauvland.
Lauvland ser gjerne for seg å bygge butikker som Optikkhuset
også i flere byer, hvorfor? stoltheten av å lykkes med et konsept er svaret. Og
når gjestene, kundene som besøker Optikkhuset identifiserer vårt konsept, vårt
DNA som noe helt unikt blir vi opprømt, og får bl.a. lyst å gjøre Optikkhuset
flere steder. Enn så lenge, er vi her, og ønsker velkommen til Optikkhuset
Grimstad, avslutter Kolbjørn Lauvland.