Gyngehesten er blitt et symbol for Optikkhuset.
Optikkhuset har vakt oppsikt langt utover Grimstad. Gyngehesten er blitt et symbol for den svært påkostede butikken.

Optikerbutikk i særklasse drar kunder fra hele landet

Optikkhuset i Grimstad har fått oppmerksomhet langt utover lokalmarkedet. "Dette er for stort for Grimstad alene. Den lokale kundekretsen alene kunne ikke ha båret den store investeringen i butikken."

Kolbjørn Lauvland råd om å sette drømmen sin ut i livet, og gjorde det.
Kolbjørn Lauvland fikk råd om å sette drømmen sin ut i livet, og gjorde det.

Det sier Kolbjørn Lauvland som høsten 2021 vakte oppsikt med sin påkostede butikk i Grimstad. Også Retailmagasinet lar seg imponere når vi er på besøk. Man forventer ikke en butikk av en slik kvalitet, særlig ikke utenfor de store byene.

– Vi har kunder fra hele landet. De kommer i helger og ferier og booker time i forkant. Omsetningen er ikke bare høyere i ferier, det er en helårseffekt. Kunden føler et eierskap til butikken som er helt enestående, forteller Lauvland, tydelig rørt.

Lidenskap for gode synsopplevelser

Historien om byggingen av Optikkhuset handler om en sterk reise med mange mennesker.

Kolbjørn Lauvland mener definitivt ikke at en brille er en brille. Han fikk råd om å sette drømmen sin ut i livet. Navnet Optikkhuset var det en optikervenn fra København som foreslo.

Optikeren understreker at faget dreier seg om gode synsopplevelser, noe har selv har stor lidenskap for.

– Lidenskapen smitter over på kollegaer og kunder. Rommene skal fylles med kompetanse og lidenskap, sier han engasjert, og forklarer:

Karoline Mitchell viser fram briller fra Moscot, en optisk familiebedrift fra New York City. Familien startet i 1899, men butikk fra 1915, og har skapt briller av ypperste kvalitet gjennom fem generasjoner.
Karoline Mitchell viser fram briller fra Moscot, en optisk familiebedrift fra New York City. Familien startet i 1899, med butikk fra 1915, og har skapt briller av ypperste kvalitet gjennom fem generasjoner.

– Vi ser ut som et luksushus, men vi har alt. Vakre briller, håndlagde briller, men også rimelige briller. Vi har produkter for alle: Rare, eksklusive, flotte briller i alle prisklasser.

Utvalget av klassiske briller er blitt større, men også autentisk, vintage og farger preger brillekunsten i ulike prisklasser.

Etter at butikken ble utvidet til å omfatte hele bygget, ble arealet tredoblet og omsetningen mangedoblet
Etter at butikken ble utvidet til å omfatte hele bygget, ble arealet tredoblet og omsetningen mangedoblet.

Ærverdig bygg

Opprinnelig leide optiker Lauvland et lite lokale i et klassisk, stort trebygg i Grimstad til sin optikervirksomhet.

– Det store trehuset er et av de flotteste næringsbyggene i Grimstad. Vi fortalte huseier at vi gjerne ville leie mer areal om det ble mulig, og noen år senere fikk vi tilbud om å leie hele. Arealet ble tre ganger så stort, sier han.

Sammen med kona og venner brukte Lauvland to år på å lage skisser. I tillegg konfererte han med dyktige folk i Bico, en betydelig leverandør av butikkinnredning som også leverte all innredning og stod for selve ombyggingen.

Kolbjørn Lauvland har mange typer briller og stilarter i sin romslige optikerbutikk.
Kolbjørn Lauvland har mange typer briller og stilarter i sin romslige optikerbutikk.

– Vi fikk også innspill fra ansatte, kunder og leverandører. Mood interiørarkitekter i Vennesla tok den avgjørende finishen av skissene, sier optikeren.

I tillegg til tredoblet areal fikk butikken ansiktsløftning med nye farger og nytt interiør.

– Vi har dyrket det gode gamle interiøret som alltid har vært her slik som de gamle søylene, men tilført mye nytt. For eksempel fikk jeg tak i en gammel tivolihest som er hovedattraksjonen i avdelingen med barnebriller.

De flyttet verkstedet sitt fra andre etasje og ned slik at kundene kan se hvordan de jobber på verkstedet. Kolbjørn var en av de siste i landet som tok svennebrev i optikerfaget, noe kolleger nyter godt av med tanke på opplæring i nøyaktighet innenfor verkstedarbeid og sliping av brilleglass.

Inspirasjon fra Liberty

Kolbjørn Lauvland ble svært inspirert av serien "Liberty åpner dørene". Et varehus i London.

– Ja, vi har hentet inspirasjon fra ånden og samhandlingen der. På samme måte skal Optikkhuset være et hus med samhandling i alle rom.

Man forventer ikke en slik butikk av en slik kvalitet i en liten by som Grimstad

– Bør reinvestere mer

Lauvland har en oppfordring til gårdeiere i hele landet: "Tenk nytt."

– Det vokser frem en ny generasjon som ikke er så fornøyd med at kjedene sender overskuddene ut av landet. De ønsker at pengene skal forbli i landet til mye mere re-investering.

Først leide Lauvlan bare en del av bygget i Storgaten 26 i Grimstad, men nå hele. Navnet er endret fra Grimstad Optikk til Optikkhuset. 'Vi har investert som om vi eide bygget.'
Først leide Lauvland bare en del av bygget i Storgaten 26 i Grimstad, men nå hele. Navnet er endret fra Grimstad Optikk til Optikkhuset. "Vi har investert som om vi eide bygget."

Investeringssummen vil Lauvland ikke ut med, og tilføyer at omsetningsveksten har vært betydelig etter den store satsingen.

– Men jeg kan si såpass at vi har investert som om vi eide hele huset.

Han mener at mange i retail driver for glatt og raskt.

– Hvis man reinvesterer og gir tilbake til kundene, får man tilbake og det blir morsommere på jobb. Før i tiden investerte man mer i byggene.

Lauvland forteller at de har igjen nok på bunnlinja til at de har det fint, selv om noen kollegaer i bransjen har enda høyere marginer.

Investerer også i sofistikert utstyr

Optikkhuset har i sommer bygget klinikk for tørre øyne i andreetasje. Med to nye synsprøverom og forundersøkelsesrom utstyrt med alt en optiker kan drømme om sier Lauvland at de har det absolutt beste i landet og legger til at det bare er to-tre i landet som har investert i en Vision R 800 fra Essilor.

En rekke merker, i alle prisklasser.

Til nå har styrke blitt tilbud i step på 0,25. Med det nye utstyret tilbys step sømløst på 0,01, både i sylinder og hovedstyrke.

– Det blir litt som overgangen fra en 4K til 8K tv, illustrerer Lauvland.

Med ava-utmålingsutstyr blir målingene svært presise, og brilleglassene enda mer finjustert.

– Litt som om man vet teknologien finnes, så vil man ha det, sier Lauvland

Med i allianse – skeptisk til hard kjedestyring

Optikkhuset er medlem av alliansen C-optikk med hovedkontor på Kongsberg som de kjøper noen tjenester av og de samarbeider med om innkjøp. Medlemmene eier kjeden.

– I C-optikk uniformerer vi oss ikke. Vi konkurrerer oss imellom, men vi er enige om at vi må være venner for at vi skal få til de store linjene, sier Lauvland.

Lauvland ser gjerne for seg å bygge butikker som Optikkhuset også i flere byer, hvorfor? stoltheten av å lykkes med et konsept er svaret. Og når gjestene, kundene som besøker Optikkhuset identifiserer vårt konsept, vårt DNA som noe helt unikt blir vi opprømt, og får bl.a. lyst å gjøre Optikkhuset flere steder. Enn så lenge, er vi her, og ønsker velkommen til Optikkhuset Grimstad, avslutter Kolbjørn Lauvland.

Powered by Labrador CMS