Foto: AMF Fastigheter

Morgendagens handelssted

The Lobby ligner ikke noe annet. I april åpner AMF Fastigheter sitt nye konsept i sentrale Stockholm.

Publisert

Av: Kajsa Åstrøm, Dagens Handel

The Lobby er en helt ny type markedsplass for handelsutøvere. Eller som Annelie Gullström, forretningsutviklingssjef hos AMF Real Estate, sier det:

– Det er som et livsstilmagasin som endrer innhold hver måned. The Lobby er en testplattform for fremtidens shopping og shoppingopplevelse. Vi ønsker å skape verdier for bedrifter, kunder og handlende i fremtiden.

Samtidig som e-handel har vokst og ny teknologi har utviklet seg, har The Lobby vokst. Det har tatt eiendomsfirmaet tre år å utvikle konseptet og har involvert mye forskning:

– Vi har fulgt trender, gjort dybdeintervjuer med kunder, forhandlere, forbrukere og teknologibedrifter. Vi har vært i Asia, USA, Europa og Norden, sier Annelie Gullström, og føyer til at handel står overfor en ny og avgjørende forandring:

– The Lobby er et sted for handelsaktører som sliter med problemer knyttet til erosjon av grensen mellom fysisk handel og e-handel. Virkeligheten er kompleks for dem. De vil kunne levere og overleve. Deretter er det en økende etterspørsel etter fleksibilitet, inklu oss eiendomseiere ikke unntatt.

– Handelen går fra å fokusere på transaksjon til opplevelse. Mange er stresset i dag. Det handler ikke bare om å gjøre en vri på produkter, men om å ha online-opplevelser også i den fysiske butikken.

The Lobby ligger i Regeringsgatan 59. Det totale retailområdet er 700 kvadratmeter fordelt på to etasjer. Kontraktene er korte, minst en måned. Aktørene skal avløse hverandre og markedsplassen vil hele tiden være under forandring.

– Vi går bort fra å skrive langsiktige leiekontrakter på flere år. Vi anbefaler til og med handlende å ikke bo i mer enn to–tre måneder, men heller komme tilbake. AMF pakker ferdige løsninger som spenner fra 2–20 kvadratmeter.

– Vi kaller dem små, mellomstore, store og xl.

Prisen inkluderer personale, innredning, rengjøring og sikkerhet.

– Det skal bare være å plugge inn.

Hvilke aktører som tiltenkt for premieren 5. april, vil Annelie Gullström ikke røpe.

– Vi diskuterer med superspennende selskaper, med Japan som ønsker å teste Sverige. Med The Lobby senker vi tersklene.

(Artikkelen har tidligere vært publisert i Dagens Handel, og gjengis med tillatelse.)

Powered by Labrador CMS