På Romerike opplever politiet nå en tydelig økning i antall butikktyverier. Ill. foto fra Strømmen Storsenter
På Romerike opplever politiet nå en tydelig økning i antall butikktyverier. Ill. foto fra Strømmen Storsenter

Ikke bare kundene som vender tilbake

Det er ikke bare kundene som vender tilbake til kjøpesentrene og butikkene når samfunnet så smått åpnes opp igjen. Butikktyver og andre som bruker sentrene som markedsplass til egen vinning er også på vei tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Av Steinar Vadla Risa, Vadla Trygghetsbyrå, og Terje Gulbrandsen, Mad Communication

Terje Gulbrandsen, Mad Communication
Terje Gulbrandsen, Mad Communication

I følge Kvarud Analyse gikk besøket i norske kjøpesentre kraftig opp fra april til mai. Tallene fra kjøpesenterindeksen viser at hvert av de 196 kjøpesentrene i gjennomsnitt ble besøkt av vel 147 500 besøkende i mai. Dette er over 37 000 flere enn i april og rundt 31 000 flere enn i mars. Det er ingen grunn til å tro at alle disse besøkende var der for å handle.

På Romerike er politiet bekymret. De har allerede merket en betydelig økning i antall butikktyverier, og kunne for kort tid siden fortelle at 25 prosent av i registrerte anmeldelser dreier seg om stjeling i butikk. Det utgjør 11 butikktyverier på ett døgn.

Det kan være mange grunner til at noen velger å stjele fra butikker. Den spesielle situasjonen vi er i har gjort at mange har mistet inntekt, for noen så kan det være spenningen, men for andre igjen så er det den kriminelle bane som tjener til livets opphold.

Steinar Vadla Risa, Vadla Trygghetsbyrå
Steinar Vadla Risa, Vadla Trygghetsbyrå

For alle som driver innen detaljhandel, enten det er senterledelse, kjede eller butikksjef er dette et kontinuerlig arbeid som må håndteres på flere nivåer. De uniformerte vekterne gjør en viktig jobb med å være synlige og fungerer avskrekkende på mange. Vi vil likevel slå et slag for viktigheten av å ikke glemme det arbeidet som ikke er like synlig. Nemlig det forebyggende. God trening av butikkmedarbeiderne er helt essensielt og gjennomføres i dag av mange, men det er potensiale for mer. En annen suksessfaktor handler om å forstå det nærmiljøet virksomheten din er en del av. Dette arbeidet starter med en kartlegging av det nabolaget man er en del av, for å identifisere hvilke ressurser vi kan spille på lag med. Det danner grunnlaget for en planmessig tilnærming med god kommunikasjon og konkrete samarbeid.

De beste eksemplene og erfaringene begge artikkelforfatterne har, kommer fra arbeid hvor man over tid har lykkes med samarbeid som strekker seg utenfor kjøpesenteret eller butikkens vegger. Dette er en metodikk som bidrar til mer varige løsninger og som også har en verdiskapning knyttet til seg ved en positiv posisjonering i nærmiljøet. Og det er tross alt der ditt marked befinner seg.

Med ønske om en trygg sommer. Ta vare på hverandre.