Ida Gravdal Haldorsen, leder for Bjørvikaforeningen og administrerende direktør Synnøve Lyssand Sandberg i OSU, på besøk på Stasjonsallmenningen i Bjørvika.
Ida Gravdal Haldorsen, leder for Bjørvikaforeningen og administrerende direktør Synnøve Lyssand Sandberg i OSU, på besøk på Stasjonsallmenningen i Bjørvika.

Dobling av handelen i Bjørvika

Stadig flere Oslo-beboere bruker Bjørvika til tur, restaurantbesøk og handel.

Publisert

– Bjørvika har forandret seg mye det siste året, og nye og store deler, som det populære torget på Stasjonsallmenningen, er åpnet opp. I tillegg har åpningen av Deichman Bjørvika gitt en fantastisk økt interesse for området. Totalt sett ser vi nå at området brukes mer og på nye måter, sier Ida Gravdal Haldorsen, leder for Bjørvikaforeningen, i en pressemelding.

Foreningen inkluderer representanter både fra kulturorganisasjonene, leietakere, utbyggere og utleiere i Bjørvika.

Dobling i handel

Det er flere av de unge som besøker Bjørvika. Undersøkelsen viser at 77 prosent av de mellom 18 og 35 hadde besøkt bydelene, mens tallene for de mellom 36 og 55 var 75 prosent og 69 prosent for de i aldersgruppen 56 til 75. Tallene kommer frem i en undersøkelse Norstat har gjennomført for Oslo S Utvikling, som er den største utbyggeren i Bjørvika, og som blant annet står bak Barcode-byggene og boligprosjektet Vannkunsten. 68 prosent har gått på tur og sett på området, opp fra 58 prosent i 2018. 39 prosent har spist på restaurant, opp fra 33 prosent i 2018. 13 prosent har handlet i butikkene, som er mer enn en dobling fra seks prosent i 2018.

– Antall som har vært på en forestilling eller utstilling, eller har besøkt Bjørvika i jobbsammenheng har naturlig nok halvert seg på grunn av nedstengningen, sier Gravdal Haldorsen.

En ny undersøkelse viser at 39 prosent har spist på restaurant i Bjørvika i løpet av 2020, opp fra 33 prosent i 2018. 13 prosent har handlet i butikkene, som er mer enn en dobling fra seks prosent i 2018.
En ny undersøkelse viser at 39 prosent har spist på restaurant i Bjørvika i løpet av 2020, opp fra 33 prosent i 2018. 13 prosent har handlet i butikkene, som er mer enn en dobling fra seks prosent i 2018.

Ikke lenger byggeplass

Ved forrige undersøkelse i 2019 var det Operaen de fleste forbant med Bjørvika, tett fulgt av Barcode. Disse holder seg fortsatt som sterke merkevarer i Bjørvika. Nytt av året er Deichman Bjørvika, som det tredje man forbinder mest med området.

– Vi kan se at oppfatningene har forandret seg en god del gjennom årene. Mens ordet «byggeplass» var noe man forbant med Bjørvika for et par år siden, så er det nå erstattet med ord som «nytt», «moderne», «høyhus» og «ny bydel», sier Gravdal Haldorsen.

I løpet av de siste årene har stadig flere fått en positiv oppfattelse av Bjørvika.

– Vi ser i år rekordhøye tall på de som har et positivt inntrykk av nabolaget, og antall som har lyst til å besøke området. Det har heller aldri vært flere som har inntrykk av at Bjørvika er et godt sted å bo, sier foreningslederen.

Nå ser hun frem til at enda flere tilbud kommer til Bjørvika.

– Jeg gleder meg veldig til at MUNCH åpner dørene, og Operastranda blir ferdig nå til sommeren. Det kommer til å bidra til enda flere og bedre aktiviteter for alle de som bor her eller besøker oss, sier Gravdal Haldorsen.

Spiller på lag

Utbyggeren Oslo S Utvikling (OSU) har gjennomført undersøkelsen om Bjørvika i fire år. Administrerende direktør Synnøve Lyssand Sandberg i OSU er veldig glad for den positive utvikling.

– Det er godt å se at folk mener vi er på rett vei når det gjelder å utvikle og bygge en ny del av Oslo. Målet er at det skal være Norges mest attraktive nærings- og boligområde. Vi er mange offentlige og private aktører som spiller på lag, og det er helt nødvendig for å få det til, sier OSU-sjefen.

Powered by Labrador CMS