Bygger’n Mosjøen donerte støvmasker til Mosjøen Tannklinikk, som har akuttberedskap i Vefsn.
Bygger’n Mosjøen donerte støvmasker til Mosjøen Tannklinikk, som har akuttberedskap i Vefsn.

Bygger’n trår til i koronakrisen

Flere Bygger’n-butikker rundt om i landet gir nå bort utstyr som kan brukes av helsepersonell i jobben for å hindre spredning av COVID-19.

Publisert

Helsedirektoratet har tidligere uttalt at de er bekymret for om Norge har nok smittevernutstyr til å håndtere en langvarig korona-epidemi. Flere Bygger’n-butikker rundt om i landet har derfor gått gjennom sine lager for å se om de kan bidra, skriver Bygger’n på sin hjemmeside.

Verneutstyr til sykehjem

Mandag leverte Bygger’n Rådal utstyr til Storetvedt Sykehjem, som er avlastningsavdeling i Helse Vest.

– Gjennom en av våre største kunder fikk vi høre at de ansatte ved sykehjemmet kun hadde to visir på deling, og de fikk ikke tak i flere. Ledelsen var urolig for om de visirene de hadde skulle bli ødelagt, utslitt av vask eller sprit før de fikk tak i nye, forteller daglig leder ved Bygger’n Rådal, Frode Steen.

De ansatte ved Bygger’n Rådal gikk gjennom lageret og pakket ned varer de kunne avse, både briller, hansker, engangsdresser, fotposer og visirer og brakte varene til sykehjemmet.

Bygger’n Rådal fant frem det de hadde å avse på lageret og ga bort til helsepersonell
Bygger’n Rådal fant frem det de hadde å avse på lageret og ga bort til helsepersonell

– Du kan trygt si at de ble glade. Vi bryr oss, og dette var en positiv opplevelse midt oppe i alt det vanskelige, sier Steen.

– Åpenbart at vi skulle trå til

Også Bygger’n Straume støtter de ansatte i helsevesenet, som gjør en fantastisk jobb i den krevende tiden vi står i. Daglig leder Eddie Boe tok kontakt med Haukeland universitetssykehus mandag og donerte både skotrekk, engangshansker og vernebriller.

– Sykehuset var veldig takknemlige for vår donasjon. E. A. Smith og Bygger’n tok tidlig ansvarlige tiltak i forbindelse med Covid-19. Vi har alle et felles ansvar for å begrense og få stoppet dette viruset. Når det nå ble kjent at Helse Bergen hadde behov for mer av denne type verneutstyr, så var det åpenbart at vi skulle trå til her, sier Boe.

Bygger’n Mosjøen har også vært på banen. De donerte støvmasker til Mosjøen tannklinikk, som har akuttberedskap i Vefsn.

– Dette ble veldig godt mottatt. Vi ønsker å bidra med det vi kan, til dem som trenger. Her må vi alle stå sammen, sier daglig leder Stefan Johnsen.

Honnør for rask service

I Malm i Trøndelag kontaktet ei kvinne i Korona-karantene sin lokale Bygger’n-butikk fordi nå hadde hun fått tid og lyst til å male hjemme. Fra hun tok kontakt med Bygger’n Malm på Facebook til malingsbøttene og malingsutstyret sto på trappa, tok det to timer.

Bygger’n Malm får ros av kunde for rask og god service.
Bygger’n Malm får ros av kunde for rask og god service.

– Jeg ba om at varene ble satt utenfor døra uten at de hadde kontakt med oss, da vi er i karantene, og det ble utført. Fantastisk god service, sier kvinnen, som ikke ønsker å gå ut med fullt navn.

Tilpasset en ny hverdag

Rolf Christian Moen
Rolf Christian Moen

Bygger’n Otta og Bygger’n Malm har, som resten av Bygger’n-kjeden, tilpasset seg den nye hverdagen, med gode og oppdaterte rutiner på bestilling, håndtering av varer og levering. Alt i henhold til rådene fra FHI og norske myndigheter.

Kundene forstår alvoret i situasjonen, og følger rådene om å holde avstand og å benytte seg av kontaktløs handel – der det er mulig.

– Fra butikkene opplever vi at både forbruker- og proffkunder har stor forståelse for de nødvendige tiltak som er iverksatt for å hindre spredning av Covid-19. Kontaktløse leveranser er i den sammenheng blitt svært positivt mottatt, men vi registrerer også generell god mottakelse av dette tilbudet som en effektiv leveringsform. Når vi i tillegg kan supplere med engangshansker og betaling via Vipps, er dette en flott leveringsteknikk, sier regionsjef i Bygger’n, Rolf Christian Moen.

Kontaktfri tilhengerservice

Noen kunder ønsker fortsatt å hente varene de bestiller selv. Derfor har flere Bygger’n - butikker også utvidet tilbudet om tilhengerservice.

– Dette betyr at kundene kan låne tilhenger hos Bygger’n eller sette igjen sin egen, og varene klargjøres ferdig opplastet på tilhengeren innen avtalt frist, med andre ord; kontaktløs tilhengerservice, sier Moen.

Han oppfordrer alle kunder til å ta kontakt for oppdatering på hva nettopp din lokale Bygger’n-butikk kan tilby av disse tjenestene. Alle med nettbutikk gir deg muligheten til å betale for byggevarene dine med kort, byggekonto eller Vipps.

Stor forståelse

– Fra butikkene opplever vi at både forbruker- og proffkunder har stor forståelse for de nødvendige tiltak som er iverksatt for å hindre spredning av Covid-19. Kontaktløse leveranser er i den sammenheng blitt svært positivt mottatt, men vi registrerer også generell god mottakelse av dette tilbudet som en effektiv leveringsform. Når vi i tillegg kan supplere med engangshansker og betaling via Vipps, er dette en flott leveringsteknikk, sier regionsjef i Bygger’n, Rolf Christian Moen.