– Vi må kunne minst like mye om varene som kunden og ha folk med riktig erfaring og kunnskap, sier kjededirektør Kari Moberg i Byggmakker Handel AS. (Foto: Byggmakker) .
– Vi må kunne minst like mye om varene som kunden og ha folk med riktig erfaring og kunnskap, sier kjededirektør Kari Moberg i Byggmakker Handel AS. (Foto: Byggmakker) .

Byggmakker først med fagbrev i salgsfaget

– Med fagbrev i salgsfaget får våre medarbeidere nå muligheten til å ta en offentlig godkjent utdanning innen fag som salg, service, markedsføring, økonomi og HMS, sier kjededirektør Kari Moberg i Byggmakker Handel AS.

Publisert

Byggmakker blir dermed første byggevarekjede som innfører en ordning med offentlig fagbrev i salgsfaget.

– I Byggmakker legger vi stor vekt på å videreutvikle våre medarbeidere. Det handler både om å gi de mulighetene til å øke sin kompetanse, men også sørge for at de er best mulig skodd for å møte stadig mer kunnskapsrike kunder, sier kjededirektørn i en pressemelding.

De senere årene har Byggmakker gjennom sin egen opplæringsordning BM-akademiet gjennomført mer enn 200 ulike type salgskurs. Nå ønsker kjeden å ta dette et skritt videre og tilbyr nå alle ansatte å ta fagbrev i salgsfaget.

Må ha 60 måneders relevant erfaring

Fagbrevet er for de som har minst 60 måneders dokumentert og relevant erfaring fra salg- og servicebransjen. De som tar fagbrevet må gjennom 15 moduler som er tilgjengelig via en egen nettside.

– Alle får veiledning og oppfølging fra dedikert lærer. De må også drive selvstudier og levere oppgaver og caser relatert til sin egen butikk. For å få godkjent fagbrev må alle gjennom en teorieksamen og en praktisk fagprøve, sier Moberg.

Tror på økt konkurransekraft

I følge Moberg er de ansatte de beste kulturbærerne og de beste ambassadørene for kjedene.

– Da må vi legge til rette for at de trives og blir stolte av arbeidsplassen sin. For Byggmakker handler derfor fagbrevet også om å tilby ansatte en mulighet til å videreutvikle seg, slik at de får formell kompetanse og kan klatre på karrierestigen, sier hun.

Moberg tror dette også vil gi økt konkurransekraft ved at kundene vil oppleve å få en bedre handleopplevelse.

– Dette har blitt mer krevende enn før. Kundene våre er mer opplyste enn noen gang. De har alle mulige kilder å orientere seg i, ikke minst gjennom nye digitale kanaler. Vår kundeinformasjon må derfor være best og den mest tilgjengelige i bransjen. Vi må kunne minst like mye om varene som kunden og ha folk med riktig erfaring og kunnskap. Vi må derfor konstant utvikle oss og trene på kundeopplevelsen. Derfor er fagbrevet i salgsfaget enn vinn-vinn situasjon, får både de ansatte, oss som selskap og ikke minst kundene våre, sier Moberg.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS