Byggmakker får kjøpe Carlsen Fritzøe Handel
Konkurransetilsynet har godkjent avtalen Byggmakker Handel AS har gjort om å kjøpe Carlsen Fritzøe Handel AS. – Jeg er glad for at dette strategiske kjøpet nå kan effektueres. Dette er et svært viktig steg i vår plan om ytterligere vekst i Norge, sier Knut Strand Jacobsen adm. dir. i Byggmakker Handel.
Med dette kjøpet får Byggmakker nå tilført 25 byggevarehus, seks kjøkkensenter og ett distribusjonssenter i et av landets mest attraktive vekstområder. I begynnelsen av juli offentliggjorde Byggmakker at de ønsket å kjøpe Carlsen Fritzøe Handel, men at kjøpet forutsatte godkjenning fra Konkurransetilsynet, og at andre vilkår og betingelser knyttet til transaksjonen ble oppfylt. Nå er alt på plass og transaksjonen er gjennomført.
Beholder leder og logo
Carlsen Fritzøe Handel er et veldrevet selskap med 2,2 milliarder i omsetning og 460 dedikerte medarbeidere. – I sommer har Carlsen Fritzøe levert strålende resultater. Kombinert med våre egne gode resultater for hele første halvår i år vil vi sammen levere ytterligere konkurransedyktige tjenester og løsninger til kundene våre. Cato Ness skal fortsatt lede Carlsen Fritzøe Handel fra Sandefjord. Når det gjelder logoen til Carlsen Fritzøe blir den beholdt inntil videre – men det er et langsiktig mål å ha Byggmakker som merkenavn i det norske markedet, sier Jacobsen.
Kjøp ble møtt av begeistring
Ifølge Cato Ness ble nyheten om kjøpet av Carlsen Fritzøe Handel tatt vel imot av medarbeiderne.
– Jeg er imponert over hvordan våre medarbeidere tok imot nyheten. Vanligvis skaper endring usikkerhet, men her opplevde jeg faktisk begeistring. Nå kan det skyldes at mange i bransjen vet at vi står midt i en konsolideringsfase. Da er det trygt å vite at vi blir kjøpt av noen som kjenner oss og som har en industriell eier i bakhånd som tenker langsiktig. Nå skal vi inn i en spennende fase hvor vi skal lære av hverandre, slik at vi får utnyttet beste praksis, sier Ness. (Pressemelding)