Byggmax lanserer tilpasset leveringsløsning med Collector
2020 bke et sterkt vekstår for Byggmax, ikke minst innenfor netthandel. Nå sikter de høyere for å tilby kundene en optimal kjøpsreise med flere leveringsalternativer i utsjekkingen.
Sammen med betalingsleverandøren Collector har de forbedret kundenes mulighet til å velge ulike leveringsalternativer i utsjekkingen, en såkalt Split Shipment-løsning.
– Det nære samarbeidet med Collector har gjort det mulig å utvikle en svært god løsning for kundene våre, sier Micke Tilja, Online Manager i Byggmax.
Byggmax måtte forholde seg til flere utfordringer for å skape en fleksibel netthandelsopplevelse. Med mål om å imøtekomme kundenes ønske om betaling og levering som passer uansett hvilket produkt man har kjøpt, gjennomførte Byggmax et prosjekt sammen med Collector, der en tilpasset leveringsløsning ble integrert i Collector Checkout.
– I nettbutikken kan produktene en kunde legger i handlekurven ha ulike forutsetninger ut fra et logistikkperspektiv. De kan leveres fra ulike steder, ha ulik tilgjengelighet og håndteringstid. Når du for eksempel handler klær, kan leveransene komme i flere omganger, uten at du som forbruker har oversikt over hvordan og når disse pakkene blir levert. Det fungerer ikke når du har et byggeprosjekt på gang. Løsningen kan se hvilke leveringsforutsetninger de enkelte produktene har og tilbyr kunden å velge de leveringsalternativene som passer best, sier Philip Winberg, Product Manager i Collector.
At den store og komplekse løsningen har vært mulig å lansere i Sverige, Norge, Danmark og Finland, skyldes i stor grad at Collector Checkout har en leveringsmodul med integrasjoner mot netthandelsplattformer og TMS, men også mulighet til å gjøre helt kundeunike integrasjoner, som i dette tilfellet.
– Byggmax har en kompleks omnistruktur der prisbilde, leveranser og kundeopplevelse skal fungere i flere kanaler og for kunder i hele Norden. For å øke muligheten for en førsteklasses betalings- og leveringsopplevelse på alt fra trelast og tunge byggvarer, ned til skruer og plugger, kreves en netthandelsopplevelse som er fleksibel, men også partnere som kan imøtekomme denne fleksibiliteten og endringen, sier Micke Tilja, Online Manager i Byggmax.
Med over 170 butikker i Norden selger Byggmax byggevarer for alle typer prosjekter i hjemmet – fra trelast, gulv og sement til vindu og maling. Som eneste aktør i Norden leverer nettbutikken deres trelast direkte ut til kunden. 2020 har vært et år med sterk vekst for Byggmax, ikke minst gjelder det nettbutikken. Selskapet sikter høyt, og dette prosjektet er et av mange skritt de tar for å styrke posisjonen sin ytterligere.
– Vi ser Collector som en nær samarbeidspartner som møter kravene våre til en fleksibel arbeidsmåte. Det gjør at vi kan tilpasse en løsning ut fra våre egne behov. På sikt forventer vi at våre utviklede leveringsmuligheter gir økt kundetilfredshet og en enda sterkere relasjon med kundene, noe som i sin tur gir økt konverteringsgrad og en høyere andel ordre, sier Micke Tilja, Online Manager i Byggmax. (Pressemelding)