Mark Hall hos Alma Mater og Tommy Holen Helland hos Gulating er glad for å ha fått lokalt nett-tilbud.

Byhaven tilbyr netthandel for leietakere og handlehjelp for kunder

Byhaven i Trondheim har åpnet et netthandelstilbud for syv av sine leietakere som selv ikke er på nett med lokale tilbud. Samtidig har de gjenåpnet tilbudet om handlehjelp til kunder som ikke ønsker å reise inn til sentrum for å julehandle.

Av Odd Henrik Vanebo

– Begge tilbudene er etablert for å understøtte lokal handel, sier senterleder Elisabeth Høsflot Klæbo til Retailmagasinet.

De sju som er tilsluttet Byhavens sentrale netthandelstilbud er Alma Mater (delikatesse), Blomster i Byhaven, Weber (klær), Gulating (øl), Rosenborg Bakeri, Traktøren (kjøkkenutstyr) og Urmaker Næss. Men flere er allerede på vei, og målet er å få med alle, både kjeder og lokale. Noen av dem som har åpnet under Byhaven.no har allerede egne nettbutikker, men har nå altså fått en lokal nettbutikk i tillegg.

– På den måten blir de nærbutikker på nett som setter kundene i stand til å handle hjemmefra, med hjemlevering, forklarer Høsflot Klæbo.

Oppsving for lokal julehandel i Byhaven med lokal nettløsning og handlehjelp.

Populær handlehjelp

Tilbudet om handlehjelp ble etablert da koronaen rammet i mars, med påfølgende gradvis gjenåpning.

– Vi beholdt tilbudet fram til påske. Etter påske var det full gjenåpning, og da var behovet ikke like aktuelt lenger. Vi var igjen i en tilnærmet normaltilstand, sier senterlederen.

Fordi julehandel er ensbetydende med sammenstimling og trengsel ikke minst i butikker, fant de det naturlig å åpne tilbudet på nytt.

– Det er meget populært. Kundene kan gjøre sine bestillinger på nett eller på telefon. I servicen ligger at vi hjelper kundene eksempelvis med å finne alternative varer hvis varen som bestilles er utsolgt, selvfølgelig i samråd med butikken som får bestillingen, sier hun.

Det er ikke bare eldre som bruker handlehjelp.

– Voksne i aldersgruppen 30–50 år er sterkt representert, og det har nok sammenheng med at mange i dag jobber på hjemmekontor. Men også enda yngre kunder benytter seg av handlehjelptilbudet, sier Høsflot Klæbo.

God mottakelse, styrker Midtbyen

Det ekstraordinære netthandelstilbudet er godt mottatt.

– Mottakelsen har vært veldig god, uten at jeg ennå kan belegge det med tall. Det er bare få dager siden tilbudet ble lansert. Det vi allerede vet, er at det funker når det gjelder teknologi og brukervennlighet. Det betyr at vi våger å fastslå at vi på Byhaven ser ut til å lykkes å få til enda mer og bedre lokal handel, som er overordnet – det vil si hva folk flest som er kundene vår, selv ønsker, sier senterlederen.

De jobber hver dag for en levende og attraktiv Midtby i Trondheim sentrum og tror at dersom butikkene har gode lokale nettbutikker, vil dette styrke også besøket i Midtbyen.

Powered by Labrador CMS