Det ble lagt vekt på farger og estetikk i oppgraderingen og utvidelsen av Lagunen.

Lagunen blir Norges største kjøpesenter

Lagunen har gjenåpnet med utvidelse og integrasjon mot bussterminal og bybane. Når neste byggetrinn fullføres neste år, forventes en årsomsetning på fire milliarder kroner. Da blir de Norges største kjøpesenter.

Publisert

Etter en byggeperiode på halvannet år har Lagunen Storsenter sør for Bergen utvidet med 50.000 m2 og 50 nye butikker og spisesteder. Nå er arealet oppe i 150.000 m2.

Det er blitt lagt vekt på utstrakt bruker av farger, og resultatet er blitt estetisk bra, kunne Retailmagasinet selv fastslå under åpningen.

Fra onsdag til lørdag etter nyåpningen fikk de 200.000 besøkende.

– Tilbakemeldingene har utelukkende vært gode. Kundene er fornøyd med hvordan Lagunen fremstår etter oppgraderingen og utvidelsen. De nye butikkene og overgangen fra gammel til ny del har falt i smak, og det er hva publikum mener som er avgjørende. Med økningen i antall butikker har vi fått et bredere utvalg og en bedre miks, sier Knut Eliassen som er adm. dir. for Lagunen Storsenter.

Senterleder Tone Havneraas og direktør Knut Eliassen under reåpningen av Lagunen.

Utvidelsen har vært jobbet med i 11 år. Når neste fase avsluttes, er det blitt brukt en milliard kroner innen- og utendørs.

Forrige store utvidelse var med 9.000 m2 butikkareal og 9.000 m2 parkeringshus i 2002.

Med byggetrinnet som nå er fullført er senteret bygget helt inntil bussterminalen i vest og bybaneterminalen i nord.

– Nå har Lagunen fått sømløs overgang til offentlig kommunikasjon, som har vært hovedformålet med dette prosjektet, sier Eliassen.

Da han begynte på Lagunen i 2002 var privatbilandelen på 98 prosent, mens kollektivandelen nå har økt til 20 prosent av besøket på kjøpesenteret.

– Når tilbudet er der, bruker folk det, påpeker direktøren.

I tilknytning til Lagunen ligger også Laguneparken hvor man finner de klassiske big-box. XXL flyttet nå inn på senteret, mens Power flyttet inn etter XXL i Laguneparken. Etterhvert kommer også Jula til Laguneparken, så hele handelsområdet nærmer seg komplett.

Blir Norges største

Kjøpesenteret Lagunen Storsenter har fått gågater, allmenninger, levende fasader, parkering under bakken og mange nye butikker og spisesteder. Foto: lagunen.no

Selv med en økende kollektivandel vil det være behov for mange parkeringsplasser, for noen kunder skal handle stort. Etter utvidelsen har Lagunen over 200 virksomheter, hvorav ca 180 butikker, serveringssteder og øvrige service- og tjenestetilbud. Ukentlig publikumsbesøk Lagunen å bli ca 100.000 personer, med et årlig besøk på ca seks millioner.

Når siste byggetrinn blir ferdig neste år, er målet fire milliarder kroner i årsomsetning.

– Noen ser på antall butikker eller antall kvadratmeter, men det er omsetningen som er viktigst. Vi har som ambisjon om å bli Norges største kjøpesenter, kunngjør Eliassen.

Lagunen fikk inn Vinmonopolet i 2005, noe alle norske kjøpesentre ønsker seg. Utsalget ble fort Hordalands største. Sandvika Storsenter, som enn så lenge er Norges største, har fortsatt ikke noe pol.

Sentralt i byutviklingen

Thon er den ene av tre eiere av Lagunen, sammen med to Bergen-familier som også tenker langsiktig. Prosjektet har endel fellestrekk med hva som har skjedd på Storo Storsenter: Bygging av leiligheter rundt senteret, bygging av kino og integrasjon med offentlig kommunikasjon.

Da Fylkesordføreren klippet snoren ved åpningen, pekte hun på betydningen av integrasjonen med kollektivtransporten og betydningen for byutviklingen i Bergen.

Nord for bybaneholdeplassen skal det i neste omgang bygges 300 leiligheter. Byens politikere har vært tydelige på at de har ønsket seg boliger inn i prosjektet. Bybane-traséen skulle utløse byutvikling, noe som har skjedd. Forlengelsen av bybanen i Bergen har i så måte blitt en suksess, fastslår Eliassen.

Og andre steder i nabolaget vil andre eiendomsutviklere bygge leiligheter. Innenfor én stopp med bybanen blir det bygget over tusen nye leiligheter. I tillegg kommer det kontorer og andre næringsbygg.

Møteplass

Med økende netthandel må fysisk retail i større grad gi opplevelser og være en attraktiv møteplass. Her scorer Lagunen høyt. Eierne og senterledelsen har vært bevisste på å få inn mer enn bare handel.

– Lagunen gir søndre bydel en identitet. Det er et sted å være stolt av og hvor man møtes. Folk skal ønske å komme hit også på søndager. Det skal være et sted man kan bruke tid utover å gå i butikker, sier Eliassen.

En kino med ni saler på til sammen 750 seter kommer i neste byggetrinn. I tillegg blir det et treningssenter.

– Det gir grunnlag for å etablere enda flere spisesteder. Vi skaper et sted, ikke bare et senter, fortsetter han.

På nedre torg vil det neste år bli åpnet et vannspeil som på vinteren skal bli en isflate. På nordsiden planlegges en Tufte-park med zip-line.

Thon-direktør Tron Harald Bjerke sa på åpningen at de definitivt ikke trodde at kjøpesentrenes tid var forbi.

Hvis ikke Lagunen med alle disse tilbudene lykkes i overgangen til en netthandelsæra, hvem skal da gjøre det?

– Vi blir glade når vi ser hvordan ungdommen møtes på senteret og omfavner butikkene. Uansett må vi selvsagt være konkurransedyktige på utvalg og pris. I butikkene har vi fordelen å kunne yte høy grad av service, avslutter Knut Eliassen.

Powered by Labrador CMS