Niclas Berg, Business Manager Retail, og Siw Holmgren, Corporate & Marketing Communications Professional har en tydelig plan om at Canon Norge skal spise markedsandeler for print i retail.Canon Norge
Print i retail: – Kundene vil ha kostnadseffektive, plassbesparende og sikre løsninger
Riktige maskiner, riktig prismodell og høy sikkerhet. Det er planen når Canon satser på å spise ytterligere markedsandeler for print i retail.
For sju år siden satte Canon opp en liste over 100 store
kjeder som de ønsker på kundelista. På det tidspunktet hadde de svært beskjeden
omsetning mot retail.
– Nå har vi en markedsandel på 30 prosent blant de 100
største, sier Niclas Berg, Business Manager Retail i Canon Norge til
Retailmagasinet.
Blant kundene er REMA 1000, Coop, Power, Nille og
Mestergruppen.
– Vi har laget et konsept som går på forenkling av hverdagen
for butikksjefer, kjøpmenn og IT.
Løsningen er sømløs, standardisert og krever lite av kunden,
eksempelvis automatisk tonerbestilling og servicehåndtering. Vi forankrer en
SLA i alle rammeavtalene med kundene. forklarer Berg.
Før satsingen for sju år siden analyserte Canon markedet, og
de oppdaget at de største retailkjedene som oftest hadde en relativt billig
printerpark med typiske laserprintere - og tok brorparten av risikoen selv med
tanke på tonerkost, tonersvinn og administrasjon, samt oppetid. Laser-markedet
er kjennetegnet av billig hardware hvor toner og service blir håndtert av
tredjepart.
Nå ruller Canon ut dyrere hardware enn det som har vært
typisk i retailkjedene.
– Men med gode serviceavtaler blir løsningen
kostnadseffektiv. Måten vi håndterer retail nå, tilsvarer slik vi i lang tid
har håndtert de store store private og offentlige kundene, sier Berg.
Maskinene har god miljøprofil ved at de garanteres for sju
år.
Forutsigbarhet
Historisk var den typiske "retail-løsningen" kjøp
eller leie av relativt billig hardware med toner og serviceavtaler separat.
Avtaleformene er nå i endring.
– Print-som-en-tjeneste (PaaS) har vokst de senere årene, sier Siw Holmgren som er Corporate & Marketing
Communications Professional.
Det skal være kostnadseffektivt med lite administrasjon. Og
det skal være forutsigbart for butikksjefer og kjøpmenn å forholde seg til
print.
– IT-avdelingen får tillegg mindre å gjøre med leveranse og
avtale fra oss, legger Berg til.
Også på print finnes det konservative syn og motstand mot
endringer ute i kjedene.
– Men når vi slipper til og får vist regnestykkene til
økonomisjefen eller toppsjefen, er det ofte kort vei til løsning, sier Berg.
Canon-duoen forteller at deres maskiner kommuniserer godt
med de ulike systemene for butikkommunikasjon som Retailor, Brandsafe, Shoppa
og Papirfly.
Variabel kostnad
Berg viser til at enkelte retailere fortsatt bruker plakater
lenge fordi det koster penger å printe en ny. Man kan i butikker se at
plakatene har fått rifter og streker.
– Hos oss vet de hva det koster, fordi de betaler en fast
månedssum. I avtalene vi skriver er alt inkludert, sier han.
Fleksibilitet er viktig. Antall butikker kan gå opp og ned,
noe som også taler til fordel for PaaS. Printkostnaden blir variabel.
Flere ønsker nå å inngå avtale med leverandørene av printere
enn via tredjeparter.
– Da får man fordelen ved at vi får bakt inn sikkerhets- og
servicetjenester, sier Berg.
På dekkflate skiller retail seg ut fra andre segmenter. I
office-segmentet er det typisk mellom 2-8%, mens en dagligvarekjede kan ha
mellom 20-60% dekkflate.
Dette påvirker tonerkost i stor grad.
Med PaaS slipper butikkene å ha tonerlager som binder opp
kapital.
– En kjede hadde mellom 50-100.000 kr bundet pr butikk og
til sammen 120 butikker i kjeden. Da blir det mye kapital, nevner Niclas Berg
som eksempel hentet fra norsk retail.
Har retaileren en PaaS-avtale, slipper man også tonersvinn
når maskinen leveres tilbake, altså mengden av toner som da er igjen i
maskinen, typisk ca 50%, ifølge Canon.
De største kjedene i Norge kunne før med andre typer avtaler
ha titalls millioner kroner i tonersvinn.
Flere av konkurrentene tilbyr ikke avtaler der toneren er inkludert. Skal kunden selv ha ansvaret for kjøp av toner, sitter de med risikoen for at dekkflaten blir større og kostnaden går opp. I tillegg vil alt svinn av toner måtte dekkes av kunden.
– Dette momentet har vært avgjørende for at vi har vunnet en
del avtaler, sier Berg.
Kostnader har generelt steget markant de siste årene, også
printkostnadene. Den svake norske krona har dratt opp kostnadene ekstra. Desto
viktigere at print gjøres så kostnadseffektivt som mulig, mener Canon.
Sikkerhet også på print
Sikker utskrift har vokst fram som et nytt viktig moment
innen print. Skrivere ute i butikker skal være like sikre som en mobiltelefon
eller laptop.
Det holder ikke bare å ha sikker harddisk, man må også ha
sikre printfiler. Selv på trommelnivå gjøres en jobb i etterkant.
– Innholdet i utskriften kan være sensitivt. Det kan gjelde
innholdet i avtaler og personalopplysninger, sier Berg.
Med sikker utskrift unngår man også at det printes flere
versjoner før man får en helt riktig versjon.
– Vi sparer kundene for 20-30% av de totale printkostnadene
gjennom løsningen uniFlow for sikker utskrift.
Med sikker utskrift unngår man at utenforstående kommer seg
inn på nettverket via printeren. Man må identifisere seg for å kunne logge seg
inn.
Follow me-funksjonen innebærer at man får printet uansett
hvor man befinner seg, i bygget eller på en annen lokasjon i kjeden.
Fortsatt finnes mange maskiner ute i norsk næringsliv som
ikke er sikret, men bevisstheten har økt.
Canon har i mange år frontet dette budskapet.
– Maskinene sikkerhetsherdes med standardiserte oppsett før
den settes ut, med oppdateringer gjennom hele avtaleperioden og med
datasletting etter bruk, sier Berg.
Maskiner som er tilpasset
retail
På besøk på Canons hovedkontor på Holmlia utenfor Oslo spør
vi Niclas Berg og Siw Holmgren og om hva er kundene i retail er opptatt av når
de anskaffer løsninger for print.
– At kvaliteten på printen er bra nok. At det leveres papir
som passer maskinene. At maskinene er plassbesparende, og at det er
forutsigbare kostnader, svarer duoen.
Noen ganger må kampanjer endres. Da er det praktisk å ha
skriver selv.
– Hva koster det butikkene å ikke ha riktig markedsmateriell
til riktig tid, spør Niclas Berg retorisk.
Kalibrering gjøres ned på maskinnivå for å treffe riktig
farge på logoer etc.
De maskinene Canon plasserer ut flest av i norsk retail er
imageRUNNER Adv. C3922i (A4 og A3 Farge), en typisk retail-maskin med A3- og
bannerfunksjon og TC-20, en plassbesparende plotter som printer A3, A4 og
storformat (24" bredde).
Canon tror at TC-20 vil bli populær i kjeder som har små
butikker. Coop har denne i sine minste butikker.
A3-maskinen fra Canon var en nyvinning ved at den kunne
produsere bannere i 120x30 cm.
Det var første gang slike bannere kunne produseres fra en
vanlig office-maskin. Blant andre bruker Power denne muligheten.
Med en plotter og en kontormaskin, dekkes hele behovet en
butikk kan ha. Plantasjen er blant kjedene som har en slik kombinasjon. Men
ikke alle har god plass til begge deler.
Coop har 1.250 butikker med to-fire printere på hvert sted
og uttrykker at de setter stor pris på forutsigbarheten.
– Hvor mye plass en butikk har på bakrommet varierer. Derfor
er det et pluss med plassbesparende maskiner, påpeker Berg.
REMA 1000 har maskiner i 700 butikker som håndterer A4 og
A3.
Power Norge bruker imageRUNNER ADV. C3922i maskin for
bannere.
Har man kun office-maskin, kan eksempelvis storformat
bestilles hos tredjepart.