Frode Finsrud og Fredrik Vegsgaard er gründere og eiere i Cappa som har rekruttert til retail og servering i 2 år.
Frode Finsrud og Fredrik Vegsgaard er gründere og eiere i Cappa som har rekruttert til retail og servering i 22 år.

Cappa satser offensivt i urolige tider

I løpet av sine 22 år har Cappa vært gjennom flere opp- og nedganger i økonomien. Selv har de ansatt tre nye rådgivere og benytter sitt store nettverk når de finner kandidater til retail og servering.

Rekrutteringsselskapet Cappa ble etablert i 2002 og har åtte ansatte med kontor på Skullerud Park i Oslo. Selskapet eies 50/50 av de to gründerne Fredrik Vegsgaard og Frode Finsrud. Duoen har jobbet sammen siden 1997.

– Det har vært mange opp- og nedturer i norsk økonomi gjennom disse årene, men Cappa består. Etter usikre tider med covid og dyrtid har mange bransjer innen retail stagnert, sier Finsrud.

– Det har vært roligere i stillingsmarkedet med færre ledige stillinger og flere som holder seg i jobbene sine, legger rådgiver Are Sjåland til.

– Enkelte har på bremsene, mens andre benytter muligheten til vekst og sikrer seg gode beliggenheter om dagen, fortsetter Frode Finsrud.

Som eksempler nevner han Partyland som har åpnet 25 butikker siden 2019 og Holdbart som har hatt stor vekst med miljøaspekt, redusert matsvinn og lave priser.

Retail og servering

Helt siden etableringen har Cappa hatt hovedfokus på rekruttering av ledere og nøkkelpersoner til kjeder innen handel, tjenester og servering. Omsetningen fordeler seg grovt med 50% retail, 40% servering og 10% tjenester.

I løpet av 22 år har Cappa hatt over 150 kjeder som kunder. Blant deres etablerte kunder er Reitangruppen (Rema 1000, Narvesen, YX, 7-Eleven), Clas Ohlson, Pincho Nation, Møllergruppen, Kvik og O'Learys. Samt nye kunder som Eplehuset, Sunkost, Espresso House, Stange Gårdsprodukter, Vita, Boots og BoConcept.»

Cappa bistår også nye internasjonale kjedekonsepter som ønsker å etablere seg i Norge.

– Kjeder som vil inn på det norske markedet, må læres opp om norske forhold og hva som er realistisk her til lands med våre volumer, sier Fredrik Vegsgaard.

Kjent for franchise...

Cappa er kanskje aller mest kjent for rekruttering til franchise, også i nordisk målestokk.

– Vi har mange oppdrag for kjeder som benytter franchise i ulike former, bekrefter Finsrud. I tillegg har en del kjeder både franchisedrevne og egeneide enheter.

Cappa er aktive medlemmer av det skandinaviske konsulentnettverket FranchiseArkitekt som bistår franchisekjeder med etablering og vekst. Nettverket har vært med å arrangere den årlige Franchisekonferansen sammen med Virke siden 2015 og er med i juryene som kårer Årets Franchisekjede og Årets Franchisetaker.

...men også flere bransjer og driftsformer

Cappa-lederne presiserer at de også rekrutterer til andre driftsformer, for eksempel ledere og fagpersoner hos leverandører, på kjedekontor og ansatte til egeneide kjeder. Stillinger Cappa har rekruttert til den senere tiden spenner fra CEO i Nordic Toy Team (Ringo i Norge og Lekextra i Sverige) til Administrasjonssjef i Stange Gårdsprodukter, samt HR-sjef og avdelingsledere i Eplehuset.

Risiko

– Er rekruttering til franchise vanskeligere enn å rekruttere til faste stillinger?

– Det er ofte mer krevende å rekruttere franchisetakere. I tillegg til å ha ønsket bakgrunn og personlighet, må han eller hun være komfortabel med å ta noe risiko og klare kravene til finansiering, svarer Vegsgaard.

– Men franchisekjedene er nok blitt mer fleksible og løsningsorienterte når det kommer til finansiering.

Flere kjeder ser seg nødt til å være kreative med for eksempel nedbetalingsløsninger, leie inventar fra kjeden, leasing, forsikringsordninger, felles pool for leietakersikkerhet, deleierskap etc., legger Finsrud til.

Stort nettverk

Cappa har opparbeidet seg et stort nettverk av kandidater i løpet av disse årene, noe de betrakter som en konkurransefordel.

De rekrutterer kandidater over hele landet. Mange personer har vært i kontakt med Cappa opp igjennom årene.

– Vi tror kundene velger oss fordi vi er spesialister på rekruttering til kjeder, har stort nettverk og kompetanse opparbeidet de siste 25 årene. Vi jobber aktivt med søk etter de beste kandidatene for våre oppdragsgivere. En viktig del av jobben vår er å følge med på hva som skjer i markedet, og bygge gode relasjoner på alle nivåer, sier Vegsgaard.

60% av de som rekrutteres kommer fra search, altså kandidater som ikke er aktive jobbsøkere, men blir kontaktet av oss.

– Hva er trendene i rekruttering?

– Å jobbe smartere og bruke flere kilder og kanaler bevisst. Det er et mylder av plattformer, ikke minst sosiale medier. Det gjelder å være kreativ og treffe kandidaten på deres hjemmebane. Vi fokuserer på gode tekster og bilder i tillegg til å trekke frem suksesshistorier. Det er viktig å formidle en jobb- eller franchisemulighet på en troverdig og profesjonell måte. Det krever at vi blir godt kjent med oppdragsgiver og avklarer forventningene til hverandre, sier Vegsgaard.

Cappa forsterker teamet

Are Sjåland
Silje Hornsnes
Christoffer Espinoza

Cappa har ansatt tre nye kollegaer det siste året: Are Sjåland, Silje Hornsnes og Christoffer Espinoza.

Sjåland har lang fartstid fra Reitan, blant annet som salgssjef i Rema 1000.

Silje Hornsnes har mastergrad innen innovasjon- og kunnskapsutvikling, men har parallelt skaffet seg verdifull erfaring fra retail. Christoffer Espinoza studerer journalistikk ved siden av å jobbe med salg og research i Cappa.

– Det er bra for Cappa å få med folk med ulik utdannelse og erfaring. Mangfold skaper godt arbeidsmiljø og gjør oss kanskje mer innovative, sier Frode Finsrud.

Powered by Labrador CMS