Frode Finsrud og Fredrik Vegsgaard er gründere og eiere i Cappa som har rekruttert til retail og servering i 22 år.Cappa
Cappa satser offensivt i urolige tider
I løpet av sine 22 år har Cappa vært gjennom flere opp- og nedganger i økonomien. Selv har de ansatt tre nye rådgivere og benytter sitt store nettverk når de finner kandidater til retail og servering.
Rekrutteringsselskapet Cappa ble etablert i 2002 og har åtte
ansatte med kontor på Skullerud Park i Oslo. Selskapet eies 50/50 av de to
gründerne Fredrik Vegsgaard og Frode Finsrud. Duoen har jobbet sammen siden
1997.
– Det har vært mange opp- og nedturer i norsk økonomi
gjennom disse årene, men Cappa består. Etter usikre tider med covid og dyrtid
har mange bransjer innen retail stagnert, sier Finsrud.
– Det har vært roligere i stillingsmarkedet med færre ledige
stillinger og flere som holder seg i jobbene sine, legger rådgiver Are Sjåland
til.
– Enkelte har på bremsene, mens andre benytter muligheten
til vekst og sikrer seg gode beliggenheter om dagen, fortsetter Frode Finsrud.
Som eksempler nevner han Partyland som har åpnet 25 butikker
siden 2019 og Holdbart som har hatt stor vekst med miljøaspekt, redusert
matsvinn og lave priser.
Retail og servering
Helt siden etableringen har Cappa hatt hovedfokus på
rekruttering av ledere og nøkkelpersoner til kjeder innen handel, tjenester og
servering. Omsetningen fordeler seg grovt med 50% retail, 40% servering og 10%
tjenester.
I løpet av 22 år har Cappa hatt over 150 kjeder som kunder.
Blant deres etablerte kunder er Reitangruppen (Rema 1000, Narvesen, YX,
7-Eleven), Clas Ohlson, Pincho Nation, Møllergruppen, Kvik og O'Learys. Samt
nye kunder som Eplehuset, Sunkost, Espresso House, Stange Gårdsprodukter, Vita,
Boots og BoConcept.»
Cappa bistår også nye internasjonale kjedekonsepter som
ønsker å etablere seg i Norge.
– Kjeder som vil inn på det norske markedet, må læres opp om
norske forhold og hva som er realistisk her til lands med våre volumer, sier
Fredrik Vegsgaard.
Kjent for franchise...
Cappa er kanskje aller mest kjent for rekruttering til
franchise, også i nordisk målestokk.
– Vi har mange oppdrag for kjeder som benytter franchise i
ulike former, bekrefter Finsrud. I tillegg har en del kjeder både
franchisedrevne og egeneide enheter.
Cappa er aktive medlemmer av det skandinaviske
konsulentnettverket FranchiseArkitekt som bistår franchisekjeder med etablering
og vekst. Nettverket har vært med å arrangere den årlige Franchisekonferansen
sammen med Virke siden 2015 og er med i juryene som kårer Årets Franchisekjede
og Årets Franchisetaker.
...men også flere bransjer og driftsformer
Cappa-lederne presiserer at de også rekrutterer til andre
driftsformer, for eksempel ledere og fagpersoner hos leverandører, på
kjedekontor og ansatte til egeneide kjeder. Stillinger Cappa har rekruttert til
den senere tiden spenner fra CEO i Nordic Toy Team (Ringo i Norge og Lekextra i
Sverige) til Administrasjonssjef i Stange Gårdsprodukter, samt HR-sjef og
avdelingsledere i Eplehuset.
Risiko
– Er rekruttering til franchise vanskeligere enn å
rekruttere til faste stillinger?
– Det er ofte mer krevende å rekruttere franchisetakere. I
tillegg til å ha ønsket bakgrunn og personlighet, må han eller hun være
komfortabel med å ta noe risiko og klare kravene til finansiering, svarer
Vegsgaard.
– Men franchisekjedene er nok blitt mer fleksible og
løsningsorienterte når det kommer til finansiering.
Flere kjeder ser seg nødt til å være kreative med for
eksempel nedbetalingsløsninger, leie inventar fra kjeden, leasing,
forsikringsordninger, felles pool for leietakersikkerhet, deleierskap etc.,
legger Finsrud til.
Stort nettverk
Cappa har opparbeidet seg et stort nettverk av kandidater i
løpet av disse årene, noe de betrakter som en konkurransefordel.
De rekrutterer kandidater over hele landet. Mange personer
har vært i kontakt med Cappa opp igjennom årene.
– Vi tror kundene velger oss fordi vi er spesialister på
rekruttering til kjeder, har stort nettverk og kompetanse opparbeidet de siste
25 årene. Vi jobber aktivt med søk etter de beste kandidatene for våre
oppdragsgivere. En viktig del av jobben vår er å følge med på hva som skjer i
markedet, og bygge gode relasjoner på alle nivåer, sier Vegsgaard.
60% av de som rekrutteres kommer fra search, altså
kandidater som ikke er aktive jobbsøkere, men blir kontaktet av oss.
– Hva er trendene i rekruttering?
– Å jobbe smartere og bruke flere kilder og kanaler bevisst.
Det er et mylder av plattformer, ikke minst sosiale medier. Det gjelder å være
kreativ og treffe kandidaten på deres hjemmebane. Vi fokuserer på gode tekster
og bilder i tillegg til å trekke frem suksesshistorier. Det er viktig å
formidle en jobb- eller franchisemulighet på en troverdig og profesjonell måte.
Det krever at vi blir godt kjent med oppdragsgiver og avklarer forventningene
til hverandre, sier Vegsgaard.
Cappa forsterker teamet
Cappa har ansatt tre nye kollegaer det siste året: Are Sjåland, Silje Hornsnes og Christoffer Espinoza.
Sjåland har lang fartstid fra Reitan, blant annet som salgssjef i Rema 1000.
Silje Hornsnes har mastergrad innen innovasjon- og kunnskapsutvikling, men har parallelt skaffet seg verdifull erfaring fra retail. Christoffer Espinoza studerer journalistikk ved siden av å jobbe med salg og research i Cappa.
– Det er bra for Cappa å få med folk med ulik utdannelse og erfaring. Mangfold skaper godt arbeidsmiljø og gjør oss kanskje mer innovative, sier Frode Finsrud.