Digitale skjermer brukes aktivt i markedsføringen i Ice-butikkene
Ice er kampanjedrevet, og et av virkemidlene i markedsføringen er bruk av digitale skjermer i butikkene for å få fram aktuelle budskap til riktig kunde til rett tid.
Siden høsten 2019 har Ice-kjeden hatt skjermer levert av Cenera. Alle butikkene har digitale skjermer i inngangspartiet og en stor LED-skjerm i bakkant.
Bedre styring av innhold
Johannes Wang er Store Developer i Ice og forteller at de framover vil styre mer av innholdet på skjermene. Jobben gjøres av Ice' marketing koordinator ved hjelp av det kanadiske CMS-verktøyet Omnivex.
Ice har testet ut rotasjonstiden mellom ulikt innhold og nylig økt fra fem til sju sekunder. De vurderer øke videre til ti sekunder.
– Vi kan snu oss raskt rundt, sier Wang.
Henrik Fagernes fra leverandøren Cenera forteller at flere av kundene ønsker avansert styring av innholdet. Det er for lengst slutt på å stikke en minnepinne rett inn i skjermen og sette spillelister på repeat.
– Det beste er om butikkene kan være med å påvirke innholdet selv, f.eks med et touch kontrollpanel.
De får da et større eierskapsforhold til skjermløsningen, sier Fagernes.
Johannes Wang sier seg enig:
– Da ser vi også raskere resultatene selv.
Markedsføringen blir stadig mer digital, og volumet av print faller.
– Det er en stor fordel å slippe å forholde seg til byråer og trykkerier, sier Wang.
Digitale skjermer i inngangen
Ved inngangen til Ice-butikkene på Sandvika, Gulskogen og Ski er det to skjermer – digitale salgsplakater. På Storo Storsenter – hvor Ice har er et hjørnelokale – har de fire skjermer.
Skjermene er tosidige slik at man kan skille mellom budskap for å få kundene inn i butikk og når de forlater butikken.
– Den viktigste funksjonen er stoppeffekten og å få kunden inn i butikken. Fokus ligger på salg, ikke informasjon, sier Wang.
Brand wall i bakkant
I bakkant av butikkene har Ice en stor LED-vegg som de kaller "brand wall". Den består av LED-paneler som settes sammen til en stor LED-vegg og brukes til merkevarebygging og informasjon samt ved produktlanseringer og arrangementer i butikkene.
– Veggen fungerer som en scene for oss, sier Wang.
Brand wall brukes også til andre formål. Når det er konkurranser i skiskyting, vises gjerne disse på LED-skjermen. Ice er sponsor for det norske skiskytterlandslaget.
Mange formater, men innholdet viktigst
Cenera tar sikte på å tilhøre øvre sjikt av leverandørsiden for avansert digital signage i Norge.
De har fem teknikere ansatt som har holdt på i bransjen siden 2012.
– Vi bistår kundene våre i å få mest mulig effekt av digitale signage, sier Henrik Fagernes.
De jobber med mange ulike formater, til og med runde, men det er innholdet på skjermene som er det sentrale.
– For eksempel kan tidsstyring brukes til å endre budskapet gjennom dagen. Det befinner seg andre kunder på senteret kl 10-14 enn senere på dagen, gir Fagernes som eksempel.
Det er også mulig å styre innholdet etter faktorer som vær, temperatur og antall kunder i butikken.
De siste to årene har også LED fått lengre leveringstid, og prisene er gått opp. Forstyrrelsene i forsyningskjedene spiller inn også her.
Levetiden på skjermer og LED-paneler ligger typisk på 5-10 år. Et flertall av kundene finansierer digital signage gjennom leasing.
Vil inn tidlig
Cenera vil gjerne inn i digital signage-prosjektene til kundene tidlig.
– Jo tidligere i prosessen vi kommer inn, desto bedre blir resultatet, avslutter Henrik Fagernes.
Morselskapet til Cenera har agenturet for CMS-verktøyet Omnivex i Norden.
– Ikke kjør innholdet for lenge i loop, styr mer aktivt
– Retailbransjen kjører sine budskap for mye i loop for lenge. De bør styre innholdet mer aktivt og intelligent. Det gjelder å få fram riktig budskap til aktuelle kunder til rett tid, sier daglig leder Geir Engh i Cenera.
Han sier at han er "allergisk" mot lite intelligent bruk av digitale skjermer.
– I sosiale medier er man bevisst på segmentering. Det gjelder også retailere, men i butikker burde en del aktører styre innholdet mye mer aktivt, sier Engh.
Cenera inkluderer CMS-styringssystemet Omnivex i sine digital signage-løsninger.
Verktøyet gjøre det mulig å styre innholdet på skjermene datadrevet etter sanntidsdata. Eksempelvis antall personer i butikken, salgstrender og lagerstatus – og gjerne en kombinasjon av dette.
Noen retailere bruker skjermer smart, og Geir Engh mener at Ice er et godt eksempel.
– Ice bruker digital signage til å heve kundeopplevelsen, sier han.
Også på bakrommet
Skjermer brukes ikke bare i markedsføring ut mot kunde, men også i økende grad på bakrommet i butikken og på hovedkontoret. Administrasjonen kan følge med på dashboard i sanntid. Hva selger mest nå?