– Dette er ikke enda
en app du må laste ned, her går du rett inn med mobilnummeret ditt, forteller Christoffer Kvarberg i Center365 ASsomhar utviklet løsningen.
I kundeklubbløsningen finner kundene til enhver tid alle nyhetene i alle butikkene. Nyhetene
tagges og kunden kan f.eks. søke på kjole, bukse, pynt, morsdag, jul, eller
emosjonelle søkeord som høstkos, drittvær osv. Eller klikke deg fra butikk til
butikk og se alle nyhetene.
- Mange besøker
nettbutikker før de går til den fysiske butikken. De søker inspirasjon og vil
sjekke om varene er i butikk. Dette ønsket vi å samle på vårt eget nettsted, sier
Morten Koch.
Det er så enkelt som å erkjenne at digital trafikk skaper fysisk
trafikk.
- Folk kommer på grunn av siste nytt, ikke gammelt nytt. Derfor viser vi
kun nyheter, og ikke dybde og bredde fra butikkenes basissortiment. For våre 40
butikker betyr det ca. 5.000 nyheter til enhver tid. Systemet fjerner «gammelt
nytt» etter hvert som det kommer inn nye varer, legger Koch til.
Det er ingen andre senter som tilbyr kunden en fullverdig digital
kundereise. I 2023 er jo det litt rart, vi må sørge for å trekke kunder til
senteret på kundens premisser. I tillegg genererer dette automatisk nye
medlemmer til kundeklubben. Siden oppstart har vi fått 1200 nye medlemmer, noe
vi ikke hadde forventet med en allerede stor medlemsmasse, sier Koch.
Nesten dobling av digital trafikk
Etter at Koch i mars 2022 startet med Kundeklubb med Min Side og
Siste Nytt, er den digitale trafikken til sentret nesten doblet. Vi ser at
folk er inne daglig, klikker på nyhetene, legger dem som favoritter eller
benytter seg av klikk & hent. Blir inspirert. Neste år beregner vi at senterets
nettside vil få ca. 40.000 klikk på produkt, noe som fører til handel og som gir
god valuta for butikkenes markedsbidrag.
- Netthandel er kommet
for å bli, men vi ønsker å balansere dette slik at senteret er en naturlig del
av folks kundereise på nett. Det viktigste er at kundene kommer til senteret og
handler, derfor har vi laget denne digitale snarveien, sier Morten Koch.
Morgendagens kundeklubb
Christoffer Kvarberg i Center365 AS mener at de fleste senter har
gammeldagse kundeklubber som stort sett bare sender ut tilbudskuponger.
Den nye plattformen mater inn alle
medlemmene fra senterets gamle kundeklubb. De får automatisk sin egen Min Side
med egne preferanser, interesser, favorittbutikker og merker.
På Min Side vil kunden alltid få personlige
forslag til nyheter basert på sine preferanser. Maskinlæring (AI) analyserer
kundens digitale adferd og resultatet blir bedre og bedre forslag til senterkunden.
Funksjon for tilbudskuponger som utløses i butikk og andre funksjoner fra den
gamle kundeklubben finnes også.
Produktbasen oppdateres daglig med
nyhetene fra alle butikkene i senteret. Butikkene gjør ingenting, senteret gjør
ingenting, systemet gjør alt. Det er gratis for butikkene, og hver nyhet kan
knyttes opp til butikkens egen klikk & hent, som betjeningen allerede kan å
bruke.
For senteret er dette også et kraftig
markedsføringsverktøy, sier Kvarberg. Vi kan sende ulike produktnyheter til segmenterte
målgrupper, vi kan kjøre effektiv Always-On annonsering i sosiale medier, med
ekte Call-To-Action hvor kunden sendes rett inn til nyhetsbasen. Vi oppnår lav
CPC (kostnad pr klikk) og kan drive trafikk på et helt annet nivå enn før.
- Kundeklubb med Min
Side og Siste Nytt er utviklet med tilskudd fra Innovasjon Norge. Planen er å
lansere nasjonalt for flere senter i 2023. Ikke for alle senter, da produktet
skal være en konkurransefordel for de som bruker det. Det blir som å bytte fra
den gamle Nokia-telefonen til smarttelefon, avslutter Christoffer Kvarberg. (Pressemelding)