World-messene – en fest som skaper forretninger
For ti år siden felte mange dødsdommen for messer. Netthandel skulle overta. I dag er det slutt på de spådommene, for messene lever.
Av Dagmar Forne
World-messene i Frankfurt – Christmasworld, Paperworld og Creativeworld – som avholdes i slutten av januar – er for mange utstillere et av årets høydepunkter der de effektivt kommer i kontakt med nye kunder.
Antall besøkende er færre, men de som kommer er desto mer innstilt på å gjøre business.
Christmasworld er en kjempefest. Det lysende showet gir en lyst til å planlegge neste jul. Dessuten må varene bestilles allerede nå for leveranse i oktober.
Selskaper som er spesialisert på juledekorasjoner må rett og slett være her fordi Christmasworld ikke har noen reell konkurrent.
Årets trend er naturlig, ifølge blomsterkongen Finn Schjøll:
– Hvis det ikke er naturlig, så er det kopi av naturlig, sier han.
Julestemning kan skapes på mange forskjellige måter. Årets inspirasjonsutstilling fra det nederlandske designbyrået 2Dezign hadde ”Dark Ocean” som tema.
Den mørke entréen lokker. Stilriktig, rytmisk musikk vugger den besøkende, og inne i utstillingen møtes det rolige blå av sølv, gull, grønt, lilla og brune toner. Blomster som hvite liljer og amaryllis er i fokus.
– Det er et annet aspekt ved desember: Inspirasjonen kommer fra den nattblå himmelen, hav stjerner og måne, forklarer designeren Rudi Tuinman.
Selv tar han gjerne en spasertur langs det stormfulle havet i juletiden. Det er julestemning for ham.
Kreativitet gir ro
– Creativeworld er den mest populære messen, som har de mest fornøyde besøkende og utstillerne.
Det sier Mattias Dahlqvist som er representant for Messe Frankfurt i Sverige og Norge.
På Creativeworld vises alle typer kunst- og hobbymaterialer fram. Hver time arrangeres workshops hvor deltakerne for prøve ulike materialer og teknikker. Nye typer leire, finpapir, tekstilfarger, garn og tøy inspirerer. For oss i Norden er kreative aktiviteter noe som hører barndommen til. I det øvrige Europa er det helt legitime hobbyer.
Selskaper som Polyform, AALL&Create, Alexandra Renke og Molotow har designerteam som lager inspirasjonsmaterialer og lærer bort teknikker.
Anke Humpert står på Polyforms stand og viser hvordan man lager smykker av leire.
Hun gir flere forklaringer på hvorfor så mange liker kreative hobbyer:
– Det er en måte å uttrykke sin personlighet på. Å skape noe kreativt stiller krav til problemløsning, og det er lett å finne felleskap med likesinnede, sier hun.
Helse er et annet aspekt hun tar opp, for å skape noe kreativt motvirker stress.
– I USA har Polyform et prosjekt for kvinner i fengsel. Det har vist seg at de som får muligheten til å skape noe kreativt, har lettere for å tilpasse seg til et liv utenfor murene, sier hun.
Nødvendig med møter
Bigso Box of Sweden selger oppbevaringsbokser av gjenvunnet kartong og har i mange år vært utstiller på Paperworld. Salgssjef Tobias Strömdahl forteller at Bigso har bygget hele sin markedsstrategi rundt messer:
– Det er viktig å møtes øye-til-øye for å kunne vurdere mennesket bak selskapet og bygge tillit. På messen kan vi vise hele vårt sortiment, og her møter vi kunder fra hele verden.