Circle K har undertegnet to nye avtaler på det norske logistikkmarkedet: Med helthjem og Posten.

Vil gjøre bensinstasjonen om til det nye postkontoret

Circle K Norge inngår post- og pakkeavtaler med både Helthjem og Posten Norge. Samtidig bestiller hjembundne nordmenn stadig flere pakker. Pakkevolumet opp med 30 prosent i koronatiden.

– Vi har lange åpningstider og befinner oss der folk flest bor. Vi passer perfekt som post- og pakkekontor, fastslår avtaleansvarlig i Circle K Norge, Øyvind Bredland.

Kjeden har nettopp undertegnet to nye avtaler på det norske logistikkmarkedet. Den ene er med Helthjem og innebærer i første omgang at om lag 50 stasjoner over hele landet blir hentepunkt for pakkeforsendelser.

Korona betyr flere pakker

– Dette er den største avtalen vi har gjort på stasjonsmarkedet i Norge. Vi rekrutterer nye Circle K-stasjoner fortløpende, og akkurat nå er vi i dialog med ytterligere ett dusin stasjoner, sier Marius Lilleeidet, salgsleder i Helthjem.

En beregning fra Helthjem viser en økning i pakkevolum på om lag 30 prosent siden midten av mars – da regjeringen innførte de strengeste tiltakene landet har sett i fredstid for å bekjempe koronaviruset. Dette kommer på toppen av en årlig vekst i netthandelen på 15-18 prosent.

Samtidig har Circle K også vunnet en rammeavtale med Posten Norge. Avtalen gjør at individuelle stasjoner i kjeden fortløpende kan levere tilbud på minikonkurranser om både pakkeutlevering og post i butikk i sitt distrikt.

– Disse lokale avtalene har store volum og trekker mye trafikk til stasjonen. Dette passer spesielt godt for stasjoner som ønsker å forsterke posisjonen i nærområdet sitt, sier Øyvind Bredland.

Trekker folk til lokale stasjoner

For stasjonsdriver André Jakobsen Svavik er ikke dette noen ny tanke. Han er den første driveren i kjeden som har tilbudt post i butikk til sine kunder, helt siden 2016 på Circle K Åsgårdstrand og siden 2017 på Circle K Skjelsvik. Denne måneden åpner han sin tredje post i butikk, på Circle K Andebu.

– På Åsgårdstrand hadde vi et område som vi ikke riktig visste hva vil skulle gjøre med. Samtidig var vi utkikk etter noe som kunne tiltrekke flere kunder. Post i butikk ble en kjempesuksess, og stasjonen har nå blitt en fast destinasjon for mange i nærområdet, sier Jakobsen Svavik.

Han anslår at post i butikk årlig trekker 30-40.000 flere kunder til hver stasjon.

Nesten 100 stasjoner på DHL-avtale

I forrige måned offentliggjorde Circle K Norge at de hadde inngått en hentepunktavtale med DHL Express. I underkant av 100 stasjoner har så langt tegnet seg på denne avtalen.

Øyvind Bredland kaller pakker og brev på stasjon en vinn-vinn-situasjon for alle.

– Kundene får post- og pakketjenester nærmere der de bor, og kan nyte godt av lange åpningstider og helgeåpent. Stasjonene får flere kunder inn døren – kunder som kanskje er sultne eller har lyst på en kopp kaffe eller en is, sier han.

(Pressenytt)

Powered by Labrador CMS