I utgangen av 2019 åpner Elkjøp butikk på Værstetorvet i Fredrikstad. (Illustrasjon: Elkjøp)

Elkjøp tenker nytt – satser i Fredrikstad sentrum

Ola og Kari Nordmanns handlemønster er i endring og det tar Elkjøp nå konsekvensen av. Kjeden åpner ny butikk i prestisjesatsning i Fredrikstad sentrum.

Publisert

Store varehus ved innfartsårer og sentrale veistrekninger. Slik er det mange som kjenner Elkjøp i dag. Men dette kan nå være i endring.

Sentrumsnære alternativer blir viktigere

I Fredrikstad, der man må utenfor bykjernen for å finne et Elkjøp-varehus, blir nå elektrokjeden med på byutviklingprosjektet «Værstetovet», som ligger midt i sentrum. Her vil en ny butikk dukke opp i 2019, skriver Elkjøp i en pressemelding.

Fredrik Tønnesen er direktør for Elkjøp Norge AS. Han tiltrådte våren 2017. (Foto: Elkjøp/Joakim Mangen)

Vi nordmenn er i ferd med å legge om vårt handlemønster og vi ønsker nå i større grad ønsker å benytte oss av sentrumsnære alternativer enn før. Dermed må vi i Elkjøp også endre oss. De store varehusene utenfor bykjernene skal fremdeles bestå, men vår satsning i Fredrikstad ved «Værstetorvet» viser at vi nå også satser mer sentralt, sier administrerende direktør i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen i pressemeldingen.

Nytt City-konsept

Byutviklingsprosjektet «Værstetorvet» er igangsatt som følge av Fredrikstads vedtatte målsettinger for utvikling av sentrum. I tillegg til handel inneholder prosjektet også nye boliger og kontorbygninger.

For Elkjøp er Fredrikstad-satsningen en del av et nytt City-konsept, som blant annet dukker opp i Oslo i løpet av høsten 2017.

Mange av kundene våre kommer til oss med produkter som nettbrett og telefoner, som de har ødelagt og som de trenger reparert så raskt som mulig. Det nye City-konseptet vårt vil være utstyrt med «Fiks-i-butikken»-ordninger, der man eksempelvis kan komme inn med sin ødelagte mobilskjerm i lunsjen for så å plukke den opp igjen på vei hjem fra jobb når den er fikset, sier Tønnesen.

Mindre butikker, men like stort utvalg

Han forteller at kunder som liker å handle sentrumsnært som oftest plukker med seg produkter som hodetelefoner, mobiler og små høyttalere – mindre varer som er lette å ta med seg.

Samtidig legges det nå opp til at man fremover også kan finne større husholdningsprodukter og brunevarer i Elkjøps sentrumsbutikker.

Vi legger til rette for at man kan se og kjøpe alt vi fører, sier han.

City-konseptet vil bestå av butikker som er mindre enn de klassiske større varehusene, men der utvalget vil være like stort som man er vant til.

Vil utvikle Fredrikstad som handelssted

Elkjøp-sjefen syns det er spennende å kunne være med på å utvikle Fredrikstad sentrum.

Dette byutviklingsprosjektet bare måtte vi være en del av! Elkjøp ønsker jo å være tilstede der folk bor og shopper. Samtidig er vi er overbevist om at det handler om å finne rett balanse mellom de fysiske butikkene våre og vår nettbutikk. Varehus i sentrumsnære områder, der man kanskje titter og bestemmer seg for så å handle på nett, kan i så måte bli en viktig del av hvordan vi som butikkjede er organisert , sier Fredrik Tønnesen i Elkjøp.

Kjeden har ikke tatt en beslutning med hensyn til hva som skal skje med de tre butikkene man har i Fredrikstad per i dag. Det utelukkes imidlertid ikke å beholde alle.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Powered by Labrador CMS