(Illustrasjon: Elkjøp))

Elkjøp åpner butikk midt i Oslo

Folks handlemønster er i endring. Det er hovedårsaken til at Elkjøp rykker tilbake til start og åpner butikk der elektronikkeventyret startet for 55 år siden.

Publisert

14. september åpner Elkjøp ny butikk i ærverdige Glasmagasinet i Oslo sentrum, skriver elektronikkjeden i en pressemelding.

– Vi ser en endring i det norske handlemønsteret, og at stadig flere også ønsker å kunne handle elektronikk uten å ta bilen eller forflytte seg ut av sentrum. Da skal vi selvsagt gi folk muligheten til det, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Tilsvarende butikker i Sverige og Danmark

Fredrik Tønnesen er direktør for Elkjøp Norge AS. Han tiltrådte våren 2017. (Foto: Elkjøp/Joakim Mangen)

Dermed vender Nordens største elektronikkforhandler tilbake til Oslo sentrum, der de hadde majoriteten av butikkene sine da Elkjøp-kjeden ble stiftet for hele 55 år siden.

Elkjøp har nylig åpnet tilsvarende sentrumsbutikker i datterselskapene sine i Sverige og Danmark. Dessuten vil det åpne en Elkjøp-butikk i Fredrikstad sentrum.

Samme vareutvalget

Butikken i Oslo sentrum byr på en ny handleopplevelse for folk som kjenner de klassiske Elkjøp-butikkene. Det er noe mindre plass og færre varer utstilt. Det som mangler fysisk, erstattes med digitale løsninger.

Ny teknologi skal også gjøre det enklere å handle, skriver kjeden.

– Målet er å gjøre det så lett som mulig. Det forventer folk i dag, og det får de i Elkjøps sentrumsbutikker, sier Fredrik Tønnesen.

– Kasse, servicemottak og vareutlevering er på et og samme sted. Du får store varer levert gratis hjem. Knust skjerm på telefonen fikser vi fra du leverer den inn i lunsjen til du er på vei hjem på jobben, sier Elkjøp-sjefen.

Forventer høy omsetning

Han kan by på såkalte “shop-in-shops” for Sonos og Samsung, en stor Apple-installasjon, samt eget område for gaming og VR.

På åpningsdagen forventer Elkjøp mellom 1500 til 2000 mennesker til den nye butikken. Den årlige omsetningen forventes å ligge mellom 100-200 millioner kroner. Elkjøp Glasmagasinet blir på 1200 kvm og skal strekke seg over to etasjer.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS