Anders Næss er varehussjef på Obs City Lade, landets største på dagligvarer siden 1968.Coop
Obs City Lade er Norges største på dagligvare
Siden 1968 har Obs City Lade i Trondheim vært landets største dagligvarebutikk. Desemberomsetningen tilsvarer årsomsetningen hos en normal norsk dagligvarebutikk.
Landets største dagligvarebutikk ligger på Trøndelags største kjøpesenter, City Lade. Egentlig
er det mer enn en dagligvarebutikk
ettersom det inngår både faghandel, servering, stor kiosk og servicestasjon. Varehus er kanskje en mer riktig betegnelse.
En stor arbeidsgiver
Overfor Retailmagasinet gjør varehussjef Anders Næss gjør opp
status for omsetning, bemanning og størrelse:
– I fjor hadde vi
en netto omsetning på 762,6 mill.kr., en vekst på 3,2 prosent mot året
før. Den rene dagligvareveksten var på omtrent 6 prosent.
Antall ansatte
varierer litt ut fra tiden på året, men på det travleste rett før jul hadde de rundt 220 medarbeidere. Så man kan trygt si at varehuset er en stor
arbeidsgiver. Arealet med baklager er på 11.262 kvadratmeter.
– Her har vi
også en sportsbutikk som noterte seg for 67 millioner kroner i omsetning i
fjor, en kafé som solgte for
13 millioner, i tillegg til at vi er store på annen faghandel. Det er vel rett
å si at vi er mer enn en dagligvarebutikk, sier Næss.
– Meget stort dagligvaresortiment?
– Vi har det aller
meste. Et stort utvalg av dagligvare og lokalmat, med egen bakeriavdeling
og salatbar. Kiosken vår er Norges største på tipping og soft-is. Vi har Obs
kafé, og en egen selvbetjent
YX-stasjon. Sportsbutikk har utvidet sortiment med en rekke merkevarer, og i
hypermarkedet har vi en hjem- og underholdningsavdeling med et stort utvalg av
elektriske artikler, byggevarer og det meste man trenger av småartikler til
hjemmet, svarer butikksjefen.
Trønderne har valfartet hit
– Hva gjør Obs City
Lade attraktivt for kundene?
– Helt siden vi
åpnet dørene som Domus Stormarked i oktober 1968 har trønderne valfartet hit
for det store utvalget og gode tilbud. Det er nok fortsatt pris og utvalg som
trekker kundene hit. I mange år var hypermarkedet frittliggende, men etter
hvert har Coop Midt-Norge bygd det om til City Lade, som er landsdelens største
kjøpesenter med over 2 milliarder kroner i omsetning. Senteret har god
tilgjengelighet, bra med parkering og stort butikkutvalg. Også vet jeg at mange
legger turen til oss på grunn av den legendarisk soft-isen i Obs-kiosken.
Landets største på kampanje
– Størst på pant: Skyldes det både butikkens størrelse og
den nye, kraftige pantemaskinen?
– Ja, det handler nok om denne kombinasjonen.
Vi har alltid vært store på pant, men Tomra R1 automaten har gitt et skikkelig
løft. Når kundene først har sett hvor tidsbesparende og renslig det er å pante
på denne måten, ønsker de ikke å gå tilbake til en vanlig automat der man må
mate en og en flaske. I fjor ble det pantet 8,6 millioner bokser og flasker hos
oss, en vekst på 17 prosent mot året før.
– Gjør dere noe
spesielt i butikkdriften?
– Obs er landets
største på kampanje, og krever at man er effektive i å rigge opp og ned, der
har vi svart belte. Med våre volumer, er det også viktig med god logistikk. Når
julebrusen kommer inn, får vi levert 120 paller. Da skal du ha god kontroll på
vareflyt og lager, sier Næss.
Til Halloween går det fire tonn gresskar. En desember-omsetning
hos dem er som en årsomsetning hos en normal norsk dagligvarebutikk. Det
stiller litt andre krav til både ledelse og drift.
– Gjort store
investeringer?
– Vi investerer
mye hvert eneste år i å holde butikken attraktiv. Den største
enkeltinvesteringen vi har gjort i senere tid, var da vi skiftet ut
store deler av kjøl og frys for noen få år siden. Det kostet oss rundt 15
millioner kroner. I år har vi et investeringsbudsjett på 8 millioner, der vi
blant annet skal flytte litt på kiosken og informasjonsskranken, pusse opp
garderobene for de ansatte og oppgradere boligavdelingen, opplyser
Anders Næss.