Citybutikkens kunder vil kunne finne løsninger for mindre leiligheter, delta i tematiske workshops og arrangementer, eller nyte en sesongbasert salatbar med ikoniske IKEA-produkter. (Illustrasjon: IKEA)

IKEA åpner citybutikker i metropoler

IKEA åpner i vår og sommer citybutikker i Moskva og Paris – og på Manhattan. Det er en av pilarene i IKEAs nye globale strategi for å gjøre IKEA mer tilgjengelig ‘der kundene er’. Paris og Moskva blir to av de første hovedstedene som får sentrale varehus.

Publisert

Clouet: Citybutikker er en måte for IKEA å komme enda nærmere kundene og skape et mer tilgjengelig, prisgunstig, praktisk og bærekraftig IKEA. Det fremgår av en fersk pressemelding fra møbelgiganten.

Manhattan først ute

I desember meldte IKEA at de åpner sin første citybutik i USA, også i vår. Den planlagte citybutikken midt på Manhattan markerer starten på IKEAs strategi om å gå inn i bykjerner for å komme nærmere mennesker i urbane miljø:

– Vi befinner oss i en detaljhandel under rask endring, og for å være rustet for langsiktig vekst, forvandler vi IKEA på en måte som gjør at vi kan møte kundene våre hvor de er. New York City – den livligste og mest dynamiske byen i USA og episentret for detaljhandel, næringsliv og kultur – er det naturlige stedet å åpne vår første citybutikk, sa Lars Petersson, sjef for IKEA USA.

IKEA Paris

I den ferskere pressemeldingen heter det at IKEA Paris La Madeleine er skapt i samråd med innbyggerne i den franske hovedstaden. Citybutikkens kunder vil kunne finne løsninger for mindre leiligheter, delta i tematiske workshops og arrangementer, eller nyte en sesongbasert salatbar med ikoniske IKEA-produkter. I den 4.400 kvadratmeter store butikken kan kunder bestille råd fra interiørarkitekter og sortimentet presenteres med digitale løsninger. I tillegg til et velkomstområde, vil butikken ha fire temaer deler basert på ulike behov kundene har hjemme.

– Butikken i Paris er et unikt prosjekt i Frankrike og verden, utviklet for å møte behovene til byens innbyggere. Det er et perfekt sett å komme nærmere kundene våre ved å bli mer tilgjengelig, praktisk og bærekraftig. Vi har lagt inn all vår energi og lidenskap for den nye butikken som overgår våre kunders forventninger, sier Walter Kadnar, administrerende direktør i IKEA France. Innen 2020 skal Paris til og med ha på plass hjemleveranser.

 
IKEAs første service & pick-up point åpnet i Tromsø 4. juni 2015.  Etter fem år var den opprinnelige planen et varehus skulle ta over i år. (Foto: IKEA)

IKEA France har 10.184 ansatte, 33 varehus og salg i regnskapsåret 2017 nådde opp i 2,8 milliarder euro. Over 58 millioner franskmenn og -kvinner besøkte varehusene i løpet av regnskapsåret og nettstedet IKEA.fr hadde over 170 millioner besøk.

IKEA Moskva

I Russland åpner IKEA et varehus i Aviapark kjøpesenter i Moskva sentrum. Varemagasinet vil bli på 7.700 kvadratmeter og kan huse alle boliginnredningsområder som ligger i en tradisjonell IKEA-butikk. Varemagasinet vil ha 240 ansatte og anslås å få rundt fire millioner besøkende i året.

Konsekvenser i Norge

Hva med Norge? I 2015/2016 åpnet IKEA fire små click&collect-enheter, Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo, også omtalt som ‘netthandel på IKEA-vis’. Alle fire er nå nedlagt som følge av dårlig lønnsomhet og konsernets nye globale strategi hvor citybutikker i metropoler er et av de største satsingsområdene.

En annen konsekvens er at de fire planlagte nye varehusene i Vestby, Danebu, Ålesund og Tromsø er utsatt på ubestemt tid. Det er ikke engang sikkert at de vil bli bygd.

Powered by Labrador CMS