Citycon opplever at footfall er på vei tilbake. Ill. foto fra Stovner Senter.
Citycon opplever at footfall er på vei tilbake. Ill. foto fra Stovner Senter.

Stigende kundetrafikk for Citycons kjøpesentre

Besøkstallet for Citycons kjøpesentre i Norge er på vei opp igjen og ligger på omtrent 90% av nivået i samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert
Daniel Sellevoll er kommunikasjonssef i Citycon i Norge.
Daniel Sellevoll er kommunikasjonssef i Citycon i Norge.

Alle Citycon-sentrene i Norge har vært åpne som normalt i koronaperioden. Noen butikker og tjenester måtte stenge blant annet grunnet restriksjoner fra myndighetene.

– Vi er glade for at vi er på vei mot en normal situasjon, og nesten alle butikker har nå normale åpningstider på våre sentre, sier kommunikasjonssjef Daniel Sellevoll i Citycon til Retailmagasinet.

Det generelle bildet i Norge er at besøkstallet falt under koronaperioden.

– I løpet av de siste ukene, etter hvert som restriksjonene fra myndighetene ble opphevet, har forbrukeratferden gått tilbake til det normale, og flere har kommet tilbake til kjøpesentrene våre, sier Sellevoll.

For øyeblikket er besøkstallet i Norge omtrent 90% sammenlignet med 2019.

Kommunikasjonssjefen understreker at den gjennomsnittlige handlekurven har vært større under korona, sammenlignet med samme periode i 2019.

F. Scott Ball er toppsjef for Citycon internasjonalt.
F. Scott Ball er toppsjef for Citycon internasjonalt.

– Selv om dette er positive nyheter, har vi fortsatt fokus på smittevern og sikkerhet for de som handler og de som jobber på våre sentre. Vi oppdaterer jevnlig våre Covid-19-tiltak, sier han.

Samme trend i andre land

Citycon har hovedsete i Finland og orienterer i en pressemelding om positive signaler i både footfall (kundetrafikk) og gjennomsnittlig handlekurv i landene de har kjøpesentre i. Alle kjøpesentrene er åpne og over 92% of butikkene holder åpent. Total footfall ligger på 82% av nivået i fjor.

Citycons toppsjef F. Scott Ball uttaler:

– Vi ser en sterk trend mot at kundene kommer tilbake til sentrene våre. Mens footfall kommer tilbake mot normale nivåer, bruker kundene tydelig mer penger, og salget i april var 37% høyere enn i samme periode i fjor. Dette er gode nyheter, og vi har fokus på trygghet og sikkerhet for våre kunder, leietakere og ansatte.