Citycons kampanjer for å hedre helter i lokalsamfunnet er nominert til Årets kampanje.Citycon
Løftet fram de lokale heltene – nominert til Årets kampanje
I løpet av fem uker tidlig på høsten i 2020 – det første pandemiåret – kjørte Citycon kampanjen Min helt hvor målet var å få fokus på helter i lokalmiljøet. Pandemien preget da samfunnet og handelen sterkt. Kampanjen er en av tre nominerte til Årets kampanje på Kjøpesenterkonferansen.
De sju sentrene Herkules, Storbyen, Torvbyen, Kilden, Stovner, Kolbotn Torg og Oasen var omfattet av kampanjen.
– Vi ønsket å få fram de lokale heltene i sentrenes nærmiljø, forteller markedssjef Linnea Svennerstål i Citycon Norge til Retailmagasinet.
Mennesker som bistår med noe positivt og gjør en forskjell for andre i nærområdet skulle løftes fram i lyset.
Lokalt engasjement
Den første fasen av kampanjen dreide seg om å finne kandidater. Det ble nominert kandidater av begge kjønn og i alle aldre, privatpersoner eller organisasjoner, og både lokalbefolkningen og kjøpesentrene nominerte.
I neste fase ble alle nominerte vurdert og en vinner plukket ut for hvert senter. Kampanjen ga god respons. "Min helt" fikk totalt 277 nominerte "lokale helter".
– Det var i snitt 40 nominerte på hvert kjøpesenter, noe vi er fornøyd med. Det vitnet om et sterkt lokalt engasjement, sier Svennerstål.
I tråd med strategien
Nettsiden og digitale kanaler ble brukt i markedskommunikasjonen, noe som resulterte i hele 746.000 eksponeringer totalt.
I tillegg hadde de stor fysisk synlighet på sentrene.
– Tett samarbeid med nærmiljøet er en sentral del av Citycons strategi, noe som vi vet skaper engasjement blant våre kunder, leietakere og lokale organisasjoner. Kampanjen var helt i tråd med dette, avslutter Linnea Svennerstål.