1 % fall for Clas Ohslon i januar – kraftig vekst på nett
Clas Ohlson la i dag tidlig fram en oversikt over omsetningen for januar. For Norge falt omsetningen med én prosent i måneden.
Akkumulert mai-januar har Clas Ohlson fortsatt vekst i Norge: +11%.
For hele kjeden (alle markeder) opplevde Clas Ohlson et fall på fem prosent organisk i januar. Men netthandelen økte ned 76 prosent.
CEO Kristofer Tonström uttaler:
– Januarsalget ble for en stor del påvirket av en fortsatt vanskelig situasjon på våre nordiske markeder og regjeringenes tiltak for å begrense smitten av Covid-19. Da Oslo og områdene rundt innførte strengere restriksjoner i slutten av måneden, var det første gang gjennom pandemien at vi stenge butikker midlertidig. Med lavere kundetrafikk la vi større vekt på å tilby trygg og tilgjengelig netthandel, eksempelvis gjennom å tilby levering av nettordrer utenfor butikker som var påvirket i Oslo-området, i tillegg til å ha kostnadskontroll. Organisk omsetning falt med fem prosent i januar og ni prosent totalt som et resultat av en svekket NOK. Nettsalget økte ned 76 prosent i perioden med en spesielt god utvikling på det svenske markedet.