Kjell-Inge Oftedal er sikkerhetssjef i Clas Ohlson.

Svinn: Forebyggende er mest effektivt

– Vi er ekstremt opptatt av forebyggende arbeid. Det er mest effektiv og vil alltid trumfe et reaktivt fokus, sier sikkerhetssjef Kjell-Inge Oftedal i Clas Ohlson.

Kjell-Inge Oftedal har jobbet med sikkerhet i kjeden siden 2010. Han poengterer at god kundeservice er viktig, ikke minst å se kunden. En potensiell tyv kvier seg for å stjele hvis han blir sett og får et "hei" når han går inn i butikken.

– Vi oppnår en kindereggeffekt. Økt salg og redusert svinn i samme tiltak, sier Oftedal til Retailmagasinet.

Alle butikkmedarbeidere og ansatte i Clas Ohlson kurses som et minimum hvert tredje år, som regel oftere. Kjeden måler også kundetilfredsheten med terminaler ved utgangene hvor kundene kan klikke på knapper ut fra hvor fornøyd de er.

Økt svinn

– Vi så i 2020 tendenser til økt svinn, i alle produktkategorier, forteller Oftedal.

Grunnet koronaen var det riktignok færre omreisende, utenlandske bander i landet i fjor. Men sikkerhetssjefen tror at pandemien likevel har spilt inn negativt. Flere permitterte og oppsagte kan ha resultert i flere butikktyverier.

Bestillingstyverier rammes Clas Ohlson også av. Men den største andelen av tyverier begås ikke av "profesjonelle", men av Hvermansen.

Svinn følger gjerne samfunnsutviklingen generelt. Snittalderen til tyvene er på vei ned, erfarer Clas Ohlson.

Kjeden merket fjorårets trend hvor sosiale medier som Snapchat og Tik Tok påvirket barn og ungdom til å begå butikktyveri.

– Selv om slike utfordringer begynner med å stjele noe beskjedent som en pakke tyggegummi, er neste trinn gjerne et headset eller lignende. Og da er vi utsatt, sier Oftedal.

Overvåkningskameraer har Clas Ohlson i alle butikker. De fungerer forebyggende og som en trygghet for personalet.

DNA-merking har effekt

Kjeden har overvåkningskameraer i alle butikker.

– Det fungerer forebyggende og som en trygghet for personalet. Det gir mulighet til å gå tilbake og dokumentere om noe har skjedd, påpeker sikkerhetssjefen.

I tillegg til kameraer brukes klassiske alarmbrikker.

Selv om det stadig kommer ny teknologi, velger Clas Ohlson å være nokså konservative og ikke hoppe på alt det nye.

Men DNA-merking har de tatt i bruk. Varer som er særlig utsatt for tyveri merkes med usynlig væske med et kjemisk DNA som kan leses med spesielle UV-lamper. Da kan varen spores tilbake til den butikken som merket den. Varer som multimedia og kapitalvarer er aktuelle å merke.

– Slik merking virker svært avskrekkende, fastslår Oftedal.

Verdien av DNA-merkede varer faller på det svarte markedet.

Kronebeløp bevisstgjør

Clas Ohlson har en sentral, nasjonal vekteravtale.

– Vektere er et av verktøyene i skrinet vårt, men med tiden har vi i sikkerhetsavdelingen blitt mer bevisst på å vurdere når bruk av vektere er det beste verktøyet, forteller Oftedal.

De jobber mot alle butikksjefene og bevisstgjøre på hva svinn resulterer i.

– Vi kommuniserer mindre i prosent og mer i kroner. Det er lettere for butikkansatte å forholde seg til kroner, forteller han.

Alt anmeldes, smutthull tettes

Alle som blir tatt for butikktyveri skal anmeldes, uansett alder på tyven. Det er en konsekvent regel som det er lett å forholde seg til.

Det samme gjelder ansatte som stjeler. Alle blir avskjediget og anmeldt.

Alle caser håndteres internt, ikke av vekterselskaper.

– Vi har god innsikt i hver enkelt sak og ser også om det var svake rutiner internt som gjorde tyveri mulig. Da får vi raskere tettet eventuelle smutthull, avslutter Kjell-Inge Oftedal.

Powered by Labrador CMS