Clas Ohlson er som andre påvirket av pandemien, men satser likevel på å legge fram et årsresultat med svarte tall.

Nedgang for Clas Ohlson – forventer likevel driftsmargin på 4-6 prosent

I mars falt Clas Ohlsons omsetning med 17 prosent, mens netthandelen steg med 50 prosent. Fortsatt har kjeden som mål å oppnå en driftsmargin på 4-6 prosent for regnskapsåret 2019/20.

Publisert

Kjedens totale omsetning falt med 17 prosent til 502 millioner SEK. Omsetningen i Norge falt med 7 prosent, målt i NOK.

Lotte Lyrå, toppsjef i Clas Ohlson, er optimistisk i de vanskelige tidene.

Årsaken er til fallet er viruspandemien og at butikker utenfor Norden (Tyskland og UK) ble lagt ned i fjor. Totalt har antall butikker falt med åtte fra i fjor, og ved utløpet av mars hadde Clas Ohlson 229 butikker.

Åpne butikker

Kjeden har holdt alle sine butikker i Norden åpne, noen riktignok med redusert åpningstid.

De har justert bemanningsnivået i butikkene. 300 personer, som fyller til sammen 120 årsverk, har vært permittert i ca 70 butikker.

Clas Ohlson skriver at de har produktgrupper som er særlig relevante i viruspandemien.

De har lagt vekt på å tilby fleksible leveringsalternativer for å hjelpe kundene, hvor hjemlevering har vist seg å være ekstra populært. I Norge har leveringssamarbeidet med kolonial.no gitt volum i Oslo-området. I tillegg har Clas Ohlson lansert drive in.

Sparetiltak

Kjeden kunngjør at de har begynt å redusere nivået på antall kontoransatte som et langsiktig sparetiltak.

De kommuniserer med gårdeiere om husleie.

Fra mai vil Clas Ohlsons nettsalg i UK skje på amazon.com.

Optimistisk toppsjef

CEO Lotte Lyrå uttaler:

– Jeg kan konkludere med at vi – selv med en eksepsjonell mars måned påvirket av Covid-19 – kan rapportere en organisk vekst på tre prosent i Norden for de første 11 månedene (av det avvikende regnskapsåret, red. anm.). Vi har delvis vært i stand til å motvirke de negative virkningene av Covid-19 med de positive effektene av våre aktive tiltak på vår kommersielle agenda. Og vi har fått bekreftet at vårt produktsortiment er relevant, selv i en ekstraordinær situasjon som denne. Vi forblir ydmyke for tiden som kommer, og det er for tidlig å trekke konklusjoner om effekten av Covid-19 på vår fremtidige inntjening. Jeg understreker at Clas Ohlson håndterer disse utfordringene ut fra en sterk finansiell posisjon og en strategi tilpasset både endrede kjøpsmønstre og et vanskelig klima i markedet. Vi er smidige og tilpasser driften til de gjeldende omstendighetene. Gitt at eksterne forhold ikke endrer seg, forblir vårt mål å klare en driftsmargin på 4-6 prosent i det aktuelle regnskapsåret 2019-20.

Powered by Labrador CMS