Clas Ohlson i London. Foto: Nils Vanebo

Clas Ohlson legger ned utenfor Norden

Clas Ohlson har besluttet å definere Norden som sitt marked og legge ned alle fysiske butikker utenfor Norden. I Tyskland og Storbritannia blir det kun netthandel. Utviklingen i Sverige og Norge er god, skriver toppsjefen.

Publisert

I havårstallene som Clas Ohlson legger fram i dag (avvikende regnskapsår som starter 1. april) fastholder de at de vil få en driftsmargin på 4-6 prosent inneværende år og neste år.

Omsetningen siste halvår ble på 4.115 MSEK, en vekst på 9 prosent (2 prosent mot samme butikkantall i fjor).

Clas Ohlsons toppsjef Lotte Lyrå skriver i en pressemelding at de i lys av skiftet i retailbransjen, og i tråd med den tidligere kommuniserte strategien, har besluttet å fokusere på Norden og legge ned fysiske butikker i Tyskland (fire) og Storbritannia (seks), noe som forventes å gi en positiv resultateffekt på 75 MSEK. Selve nedleggelsen vil derimot koste kjeden 210 MSEK. Satsingen i Storbritannia gjennom ti år har påført kjeden betydelige tap.

I stedet skal kjeden fokusere på vekst i Norden og på netthandel. Spesielt i Sverige og Norge har Clas Ohlson en sterk posisjon, og de ser muligheter for bedre inntjening i Finland, skriver Lyrå.

Click & collect er blitt godt mottatt. Nesten 30 prosent av de svenske kundene velger dette leveringsalternativet.

Effektiviseringsprogrammet CO100+ utvkler seg i henhold til planen. Effekten skal bli på mellom 200-250 MSEK med full effekt fra året 2020/21.

Powered by Labrador CMS