Costa er et av verdens sterkeste kaffebarmerker, innbefattet en kjede med 4000 butikker. (Foto: Coca-Cola Company/Costa)
Costa er et av verdens sterkeste kaffebarmerker, innbefattet en kjede med 4000 butikker. (Foto: Coca-Cola Company/Costa)

Coca-Cola kjøper Costa

Coca-Cola Company kunngjorde før helgen at selskapet har inngått avtale om å kjøpe Costa. Etter at kjeden ble grunnlagt i London i 1971 har den vokst til å bli et av de største globale kaffemerkene.

Publisert

Oppkjøpet av Costa fra morselskapet Whitbread PLC er verdsatt til 5,1 milliarder dollar og vil gi Coca-Cola en sterk kaffeplattform over store deler av Europa, Stillehavsregionen, Midtøsten og Afrika, med mulighet for ytterligere utvidelser. Costa-oppkjøpet omfatter en ledende merkevare, nesten 4.000 butikker med utdannede baristaer, en kaffeautomatorganisasjon også for privatmarkedet samt Costas moderne kaffebrenneri, skriver Coca-Cola Company i en pressemelding.

Tilgang til kaffemarkedet

Konsernsjef James Quincy uttaler at varm drikke er et av de få gjenværende segmentene av det totale drikke-landskapet hvor Coca-Cola ikke har et globalt merke:

– Costa gir oss tilgang til dette markedet gjennom en sterk kaffeplattform.

Costa har en solid tilstedeværelse med Costa Express, som tilbyr kaffe av barista-kvalitet i en rekke ulike markeder, inkludert bensinstasjoner, kinoer og reiselivsmål. Costa, i forskjellige formater, har potensial for videre ekspansjon med kunder tvers over Coca-Cola-systemet.

Oppkjøpet vil utvide Coca-Colas egen kaffelinje ved å legge til en annen ledende merkevare og plattform.

Costa gir også Coca-Cola en ny, sterk kompetanse på toppen av kaffekjeden, inkludert kjøp, salg og distribusjon. Dette vil være komplementært med eksisterende kapasiteter innenfor Coca-Cola-systemet.

Powered by Labrador CMS