Home & Cottage dyrker sin egen stil, definert som «a casual way of living», og opplever stor suksess med økt omsetning både i butikk og på nett. Foto: Home & Cottage.
Home & Cottage dyrker sin egen stil, definert som «a casual way of living», og opplever stor suksess med økt omsetning både i butikk og på nett. Foto: Home & Cottage.

Satser stort på digitalisering etter rekordår

Home & Cottage opplevde sitt beste år noensinne i 2020 og kjeden satser nå stort på digital transformasjon og utvikling sammen med Columbus.

Publisert

– Vi ble som de fleste andre veldig usikre da COVID-19 slo til for fullt i mars i fjor, og la et lokk på alle investeringer. Men vi opplevde ganske raskt en veldig høy vekst i omsetningen. Vi så derfor en mulighet for å virkelig satse og er nå i en fase hvor vi kontinuerlig videreutvikler virksomheten og gir kundene et langt bedre tilbud, sier Philip Skjelbred, e-handelssjef i interiør- og møbelkjeden Home & Cottage.

Dette er Home & Cottage

Interiør- og møbelkjeden Home & Cottage ble etablert i 2009 med satsing på et tydelig design- og stiluttrykk.

Kjeden har i dag 19 butikker og åpnet nettbutikken i 2015.

Stadig mer av salget skjer digitalt og i 2020 var 1 av 5 kroner fra digitalt salg.

Bedre e-commerce

I løpet av 2020 er hele e-commerce-løsningen, basert på Litium-plattformen, redesignet med ny front-end og forbedret mobile first-design.

Resultatet er et fleksibelt brukergrensesnitt hvor det er enkelt å flytte på designmoduler og i praksis bygge om sidene med drag-and-drop. Dermed går det også raskt å legge til relevante moduler med bilder, video og bannere for å bidra til mersalg.

– Vi sparer mye tid med enklere administrasjon og publisering, spesielt med en ny, mer automatisert bildeløsning, sier Skjelbred, som også berømmer den støtten han har fått fra Columbus i lanseringsfasen:

– Vi har begrensede ressurser og det var innkjøringsproblemer, men de ble løst med veldig god støtte av Columbus.

Økte på nett

Netthandelen tok virkelig av da pandemien stengte ned Norge i mars 2020. Året før utgjorde den 13 prosent av omsetningen, mens handelen på nett i fjor økte til 20 prosent – og det av en sterkt økende totalomsetning. Tidligere stod møblene for over 70 prosent av omsetningen i nettbutikken, noe som overrasket Skjelbred. I fjor økte omsetningen av interiørdelen også sterkt.

– Det kan se ut som vi har knekt koden for interiørsalget på nett, kanskje er det visningen av produktene som bidrar. Det blir spennende å følge utviklingen, sier han.

Skjelbred understreker at de endelige tallene for 2020 ikke er klare enda, men de er så gode at selskapet kan øke investeringene i digitaliseringen av kjeden.

Kontinuerlig utvikling

Nå er det månedlige oppdateringer og forbedringer av nettbutikken med vekt på visuell videreutvikling. Samtidig er det igangsatt et ERP-prosjekt hvor kjeden skal implementere en skybasert Microsoft Dynamics 365-løsning. Målet er å forbedre tilgangen til informasjon, effektivisere driften og å gi kundene enda bedre og målrettede tilbud.

Skjelbred ser nå optimistisk på mulighetene for at Home & Cottage med sine 19 butikker nå kan videreutvikle sin omnichannel-tilbud.

– Vi har nå ressurser til å videreutvikle tilbudet til kundene, for eksempel med klikk & hent og personaliserte tilbud og kommunikasjon. Selv om 2020 på mange måter var vanskelig, har det vært et særdeles godt år for Home & Cottage. Det gjør at vi nå virkelig kan satse på digitalisering og utvikling av virksomheten, sier Skjelbred.

Powered by Labrador CMS