Innhold fra annonsør
Fullintegrert system fra Data Nova
Sprell har spesialisert seg på salg av miljøvennlige og pedagogiske leker, babyutstyr og barneromsinteriør. Kjeden har holdt på i 25 år og har 18 butikker. Samarbeidet med Data Nova har vart i tolv år. Det begynte med kassasystem og er senere blitt utvidet med flere løsninger.
– Med Data Nova har vi fått et system som er fullintegrert. Fra kun én leverandør dekkes hele veien fra lager til kasse. Vi har et profesjonelt WMS-system som gir oss full kontroll på lagerstatus og hvor alle prosesser er digitale. Vi har en kassaløsning som dekker alle behovene vi har, på tvers av kanaler og inklusive gavekort, sier Alexander Arnesen som sammen med sin kone Hege er gründere av selskapet.
Utviklet over tid
Nettsiden har Sprell utviklet selv, og den er integrert mot ERP-systemet fra Data Nova gjennom API'er.
Sprell ønsket et kassasystem som dekket backoffice på en skikkelig måte.
– Det fant vi hos Data Nova. Både vi og de har vokst og modnet. Systemet deres er flott og dekker behovene for en omnikanal-virksomhet som oss, sier Arnesen.
Sprell bruker WMS-systemet fra Data Nova opp mot ERP.
– Det var lett å sette opp integrasjonene, og det har fungert godt. Med Data Nova styrer vi hele verdikjeden fra lagerstyring til kassepunkt. Det er en stor fordel kostnadsmessig at systemet klarer å håndtere kompleksiteten i driften vår, konstaterer Arnesen.
Sprell har tre virksomheter som betjenes fra hovedlageret: De fysiske butikkene, nettbutikken og grossistvirksomheten Pluss+. Løsningene fra Data Nova brukes av alle virksomhetene.
Heldigital lagerhåndtering
I 2020 flyttet Sprell lageret sitt til Vestby.
– Vi fortalte Data Nova at vi ville ha en heldigital håndtering av lageret vårt, ikke noe print eller manuelt. Alt skal skje på iPad. Data Nova utviklet løsningen for oss, og den er blitt svært effektiv. Så vel på innlagring som på vareplukk, forteller Arnesen.
Antall feil er redusert betydelig,
Real time
Sprell har oppnådd nesten real time lageroppdatering på nettsiden sin.
– Og inne på lageret er det helt real time slik at vi kan gjøre løpende varetelling og korrigering av lagerstatus mens det plukkes på lageret, sier Sprell-gründeren.
Behovet for å gjøre en årlig varetelling er borte, og de slipper å stenge lageret ved nyttår.
Å ha kontroll på lagerbeholdningene, både på sentrallageret og ute i butikkene, er blitt viktigere i retail.
– Det er helt avgjørende. Først og fremst for kundene gjennom klikk-og-hent, men også for innkjøpsavdelingen. I nettbutikken vår selger vi kun varer som vi har på lager. Det gjør vi for å holde et høyt servicenivå og å ha kort leveringstid. Vi leverer dagen etter hvis kunden bor på Østlandet, forteller Arnesen.
Å håndtere avvik er kostbart, noe som understreker betydningen av å kjenne riktig lagerstatus til enhver tid.
Rapportering fra samme leverandør
Sprell bruker også to typer rapporteringssystemer fra Data Nova: Data Analyzer (Pivot-rapportering, et multidimensjonalt Excel-verktøy) og en enklere web-rapport (direkte i nettleseren).
– Vi ønsker å bruke Data Nova så mye som mulig fremfor å sette sammen løsninger fra flere leverandører, da dette kostnadsmessig blir gunstigere, sier Alexander Arnesen.
Ikke for stor leverandør
Alexander Arnesen ser det som en fordel å ha en IT-leverandør som er passe stor:
– Vi har tett dialog med Data Nova og kan snakke direkte med sjefen om det trengs. Data Nova har selvsagt en supportfunksjon, men noen ganger er det er nyttig å komme raskt i dialog med en beslutningstaker.
Sprell har ambisjon om å vokse med flere butikker, for fortsatt er det mange nordmenn som ikke har tilgang til en Sprell-butikk.
Kjeden planlegger også å gå inn i nye land. Når de tar steget utenlands, vil de ha med seg Data Novas løsninger på ferden.
– Det er vi trygge på kommer til å bli bra. Data Nova har allerede implementeringer i Sverige, avslutter Alexander Arnesen.